Saturday, August 29, 2009

Iftar Kehujanan

Setelah lama menyepi, alhamdulillah Allah masih memberikan kesempatan masa dan kelapangan waktu seketika untuk menaip serba sedikit cerita terkini di belog ini. Agak lama ia menyepi tanpa apa-apa berita mahupun gosip dan karutan, kerana kekangan masa juga kemalasan otak pemiliknya untuk memikirkan sesuatu sebagai tatapan pengunjungnya.

Terlalu banyak aktiviti dan peristiwa yang berlaku yang belum sempat untuk aku karutkan disini. Bermula dengan Konsert Antara Dunia, seterusnya Forum Monyetnya Cinta Kita dan Dialog Krew 1 anjuran Iluvislam.com. Selaku krew forum yang amatlah rajin untuk menghadirkan diri, alhamdulillah aku dipermudahkan-Nya untuk menyertai kesemua aktiviti tersebut.

Jika nak menulis kesemua kisah dan pengalaman sepanjang program-program tersebut, aku tidak merasakan ianya perlu kerana program tersebut sudah lama berlalu. Kalau jadi kisah dalam surat khabar, kemungkinan besar surat khabar tersebut sudahpun berjaya dijadikan alas untuk berbuka puasa pada hari pertama dulu lagi. Basi dan sudah tidak mampu untuk menarik minat orang untuk membacanya. Walaupun pada suatu ketika dahulu ianya begitu menjadi buah mulut dan kegilaan orang untuk membacanya, tapi kini kisah tersebut sudahpun mula dilupakan orang. Termasuk juga diriku sediri. Malas untuk aku me-recall ia kembali. Buang masa.

Alhamdulillah, iluvislam.com sekarang ini nampaknya agak rancak menjalankan aktiviti offline, yang antara lainnya membawa maksud aktiviti bersua muka, bukannya lagi secara online semata-mata. Kehadiran Team Event amatlah memberikan banyak perubahan dari segi pengisian dan perancangan program yang mantop-mantop belaka. Saban masa ada saja perancangan program yang ingin dilakukan, dan alhamdulillah segala program tersebut dipermudahkan Allah.

Iftar (majlis berbuka puasa) adalah antara program terbaru yang dijalankan oleh iluvislam.com untuk bulan Ramadhan ini. Oh, lupa untuk aku mengucapkan Selamat Menyambut dan Menjalani Ibadah Puasa bagi tahun masihi 2009. Semoga ramadhan kali ini lebih bermakna buat diri kita melebihi ramadhan yang lepas-lepas.

Walaupun berdepan dengan hujan pada hari kejadian, alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar walaupun presiden sendiri tiba agak lewat setelah berhempas pulas menghadapi kesesakan Lebuhraya Persekutuan yang sememangnya terkenal dengan tahap kesesakannya terutama ketika waktu pagi dan petang.

Seawal jam 5.45 petang, aku mula merempit meredah hujan dari Kilang Decortrend yang terletak di sempadan Klang-Hulu Langat. Kebetulan pada hari tersebut jadualku memaksaku untuk turun ke site disana. Perjalanan yang sememangnya jauh dan memenatkan, ditambah pula dengan hujan yang tak henti-henti mencurah-curah, sedikit menyebabkan semangat untuk menyertai iftar kali ini merosot. Tapi terpaksa juga aku redah dan sampai ke tempat program seawal mungkin, walaupun pada hakikatnya lewat juga aku sampai.

Jika ditanya, apa yang menarik sepanjang program tersebut? Satu benda yang bagiku best, dapat makan, walaupun kena bayar sendiri..haha..

Alhamdulillah, iftar kali ini banyak mengumpulkan muka-muka baru. Yang sememangnya aku tidak kenal walau seinci pun. Muka-muka lama yang dah terbiasa jumpa dalam program sebelum ni tu lain la, tengok kereta pun dah kenal. Kerana itu jugalah aku patut berterima kasih pada makngah kerana memakir keretanya ditempat yang memudahkan aku untuk melihanya dikala mundar mandir mencari dimana sebenarnye Kedai Kopi yang dimaksudkan. Thanks makngah.. Eh silap, thanks kete makngah ^^

Selesai makan-makan, aku terpaksa meminta diri terlebih awal, kerana dengan keadaan diri yang belum mandi, baju pun basah kerana hujan, jadi lebih baik jika aku membelahkan diri saja pulang ke rumah dan menyertai jemaah disurau tempatku saja. Tapi rugi la pula sebab dengar cerita, lepas terawih, semua krew bergerak kembali ke Kedai Kopi berkenaan untuk sedikit sesi sembang-sembang dan bersuai kenal.

Ha, lupa nak khabarkan. Adik Nurmadihah(ye ke nama dia macam ni?) yang memperolehi 20A dalam SPM tahun lepas juga ada menyertai Iftar ini juga. Sempat juga dia berkongsi pengalaman dan nasihat kepada semua krew yang hadir, walaupun aku sepatah haram tak dengar apa yang diperkatakannya kerana sound system yang amatlah bagus sekali.

Esok bermulanya hujung minggu. Wah, I really loved weekends. Erti sebuah kebebasan bagi seorang insan bergelar pekerja. Kenikmatan yang tak terhingga setelah seminggu penat memperhambakan diri dengan kerja pejabat. Tapi ada tugasan yang perlu aku lunaskan hujung minggu ini. Mungkin sesuatu yang amat menarik. Mungkin.

p/s: gaji pertama dah masuk. sapa nak pakcik belanja? cepat-cepat, isi borang..

* C U B A T E R S E N Y U M *

3 contengan diterima:

Nurul S Othman on August 29, 2009 at 6:13 AM said...

ha...gaji dah masuk ye...
belanje saya la...
nak beli kek lapis ke :)
bantu ekonomi umat Islam (saya laaa hehe)

http://keklapissarawakciknurul.blogspot.com/
maghi ramai2 pakat beli kek lapis deh

Anonymous said...

owh.. alhamdulillah.. murah rezeki pak cik ye.. blanja sebiji gula2 bleh? hehe..

Anonymous said...

blnje adik2 la dlu..kn jnji dh..huhuhu...

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal