Thursday, July 31, 2008

Tips Mencairkan Hati Wanita

Sedikit perkongsian ilmu yang aku baru dapat dari majalah i keluaran 1 Jun 2008 baru-baru ni. Aku tak beli pun majalah ni, dapat dari internet je. Kredit tuk incik HafizAdam kerana telah menyediakan link untuk aku men'download' e-magazine ni secara percumanya.

Tips-tips ni ditulis oleh Dr HM Tuah Iskandar al-Haj. Bagi sesiapa yang nak melawat websitenya, boleh lawati di Sila Klik Disini. Moga sama-samalah kita mendapat manfaat dari tips-tips yang diberikan ni. Tapi tips-tips ni hanyalah untuk yang sudah berkahwin je, bagi yang belum berkahwin, jangan praktikkan dulu, tapi ambil ia sebagai ilmu bila nak menuju ke gerbang perkahwinan nanti. InsyaAllah, sama-samalah kita membina mahligai yang bahagia selaras dengan tuntutan syariat Allah. Bila nak mencapai redha Allah dalam perkahwinan yang hendak dibina, langkah pertama dari sekarang ni kenalah betul dan mengikut apa yang Allah tetapkan. Betul tak? hehe.. Dah, posting ni bukan ruang untuk aku membebel panjang-panjang. Nak membebel, lain hari la... Layanz..

Tips 1
Berikan perhatian yang lebih. Agak-agak, kenapakah wanita suka berhias mengenakan pakaian yang cantik dan bersolek? Tidak lain sebab dia mahu mencari perhatian. Maka, jika anda ingin mencairkan hatinya berilah perhatian. Seorang wanita sangat mendambakan kasih sayang. Perhatian pada mereka adalah kasih sayang. Maka sayangilah dia terutama yang telah pun sah menjadi milik anda. Sayangi bermakna berikan perhatian.

Tips 2
Ucapkan sesuatu yang membahagiakan. Hati wanita mudah cair apabila dia menerima kata-kata yang mencairkan. Rata-rata wanita suka dipuji ataupun diayat dengan ayat-ayat yang melambangkan betapa anda menyayanginya sepenuh hati. Maka ucapkanlah kata-kata begini. Jika tidak mampu berdepan sambil merenung matanya, menggunakan mesej suara mahupun sms sudah memadai. Percaya atau tidak, banyak pasangan hilang bahagia sebab keengganan pihak lelaki melakukan ini pada pasangan. Oleh itu, berubahlah.

Tips 3
Jangan terlalu ego. Walaupun ego adalah sifat semula jadi lelaki, jika anda ingin mendapatkan kebaikan dari keseluruhan pasangan anda, rendahkan ego tatkala bersamanya. Ikut kajian dan pengamatan penulis, lelaki akan semakin ego setelah dia bergelar suami. Keegoaan akan dibalas dengan ketakutan, bukan ketaatan yang jujur sempurna dari pasangan anda.

Tips 4
Sesekali buat kejutan. Jika selama ini tidak pernah memberi hadiah, apa kata berikan kejutan dengan menghadiahkan sesuatu yang tidak pernah terduga olehnya. Bukankah dalam Islam kita disuruh utamakan orang terdekat, saudara mara ketika hendak bersedekah? Mengapa tidak kali ini pilih pasangan anda sendiri.

Dari Jabir bin Abdullah, Rasulullah s.a.w bersabda, " Seutama-utama sedekah ialah semasa masih ada kekayaan, dan mulakanlah dengan yang engkau menanggungnya."

Hadis lain memberitahu kita, Rasulullah s.a.w bersabda, " Sedekah kepada orang miskin adalah satu sedekah, tetapi sedekah kepada kaum keluarga adalah dua kebaikan, iaitu sedekah dan perhubungan tali kerabat."

Tips 5
Ringa-ringankan tulang. Terkadang wanita memang suka bermanja-manja dan mereka mahu orang memanjakan diri mereka. Salah satu daripadanya ialah meminta tolong padahal dia sendiri mampu melakukannya. Sama ada dia meminta tolong ataupun tidak, ringan-ringankan tulang untuknya dan selalu bertanya, "Mahu abang tolong tak?" dia pasti cair.

perkahwinan

Tips 6
Pujuk dan belai. Apabila seseorang wanita merajuk sebenarnya bukanlah hatinya terlalu sedih. Kadang-kadang itu hanyalah taktik untuk menguji sama ada anda ambil kisah atau tidak kisah. Apakah anda sayang atau anda tidak peduli lagi. Wanita merajuk untuk dipujuk dan dibelai dengan kata-kata yang menyenangkan. Setiap pujukan pasti berbaloi.

Tips 7
Puji-puji selalu. Hakikatnya tiada wanita tidak suka dipuji. Wanita lebih mendambakan pujian, maka pujilah dia 10 kali jika anda ingin mengejinya sekali; pujilah dia 20 kali jika anda ingin mengejinya dua kali. Cairkan hati wanita anda dengan pujian demi pujian.

Tips 8
Bertoleransi tanpa had. Apa juga kerumitan yang ditimbulkannya, sabar dan bertolak ansur - untungnya banyak. Berbanding anda bertegas meskipun jangka pendek kelihatan menang tetapi jangka panjang anda akan rugi. Sikap tergesa-gesa dan suka menegakkan benang basah hanya mengundang dendam dan marah, sebaliknya bertolak ansur memadam susah.

Tips 9
Peka dan memahami. Tunjukkan kepekaan anda dengan mengambil tahu, memahami dan menjiwai masalah yang dihadapinya. Itu cukup bermakna pada seorang wanita.

Tips 10
Panggil dengan panggilan manja. Namakan dia dengan sesuatu yang menarik dan indah serta seronok didengar sebagaimana Nabi s.a.w memanggil Humaira, panggilan manja untuk Aisyah. Tidak salah memanggilnya dengan "Ayang, Sayang, Cute, Comel" bahkah "Darling" asalkan dia senang dengan panggilan itu. Lihatlah betapa mudah dia menjadi cair.

Tips 11
Prihatin tentang tarikh penting. Kebanyakan lelaki tidak kisah dengan hal ini, tetapi ketahuilah bagi wanita tarikh sesuatu peristiwa sangat penting untuk diingati. Jika anda boleh menyimpan tarikh perkahwinan misalnya dan berikan dia kejutan dengan memberikan hadiah atau sekadar kata-kata yang indah, itu sangat memikat hatinya.

Tips 12
Izinkan diri anda menyukai bunga. Memang rata-rata lelaki tidak suka bunga atau tidak kisah dengan bunga, tetapi usah tidak tahu, wanita sangat teruja oleh bunga. Rata-rata wanita menjadi sangat indah oleh bunga disisinya. Justeru, jika anda sukakan wanita anda perlu belajar sukakan bunga. Hiasi rumah dengan bunga-bungaan biarpun ia hanya lukisan yang melekat mati didinding. Pokoknya bunga sangat menyenangkan dan umpan terbaik untuk memikat hati dan mencairkan hati wanita adalah bunga.

Praktikkan tips-tips yang penulis berikan ini, tidak mustahil anda akan dapat mencairkannya sekali gus menawan hatinya. Ingat, wanita ibarat 'teddy bear'. Ia sangat comel dan menyenangkan, tetapi kalo tidak dipelihara akan hilangkah kecomelan teddy bear itu, sebab ia kan menjadi bapa bear yang besar dan menakutkan.
Komen dariku : Bear yang besar dan menakutkan? err..seram tu..:ahaha:.

* B I L A ? *

4 contengan diterima:

HafizAdam on July 31, 2008 at 11:54 PM said...

eh eh, nick siapakah yg comel kat atas tuh?
wakaka

Lisam on August 1, 2008 at 12:36 AM said...

2la..comelnye nick die..eh eh ehh..comelnye....

ana-mutaqin on August 1, 2008 at 9:41 PM said...

al akh ade care x cam ne nak hapuskan kapel2 nie?

Lisam on August 1, 2008 at 11:34 PM said...

senang je, kalo jumpe org yg kapel2 ni, tangkap pastu sumbat lam tong sampah n then buang lam sungai bg ikan geget dorang..

err..kejam la plak bunyiknye...
hehe, saje gurau..

1 cara yg saye ade terfikir, kuat kuasakan undang2 berkenaan cinta sbelum kawen ni. mane2 yg xjage syariat Islam bila bercinta, tangkap n then hukum dorang. mana2 yg berdating, naik moto sama2, ke hulu ke hilir mcm belangkas tu, bg kebenaran pd pihak yg berkuasa tuk tangkap je. kalo nak hntr pusat pemulihan pn, hntr je. baru yg lain kecut perut bila nak berjinak ngn kapel ni.

tp bukan senang nak laksanakan bende ni. bercinta sbenarnye xsalah, sbb dah mmg fitrah, cuma cara bgaimana kita menguruskan perasaan cinta 2la yg salahnye..

kebanyakannya hy kerana mengikut nafsu. sbb 2la jd bende2 maksiat cm skrg ni...

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal