Monday, October 27, 2008

Imtihan Menjengah Lagi

"Mak, minggu depan dah nak final exam, mak tolong doakan anak mak ni ye?"
"InsyaAllah, mak ni tiap-tiap kali lepas solat, memang tak lupa nak doakan anak-anak mak. Walaupun mak tak tahu la anak-anak mak doakan mak ke tak, tapi mak tak pernah lupa nak doakan anak-anak mak semua."
"Jangan la kata macam tu mak, anak-anak mak ni memang selalu doakan kesejahteraan mak."
"Ye ke?", sedikit senyum terukir dibibir mak.

Sedih tiap kali bila aku teringatkan kata-kata mak yang cukup berbisa dan penuh dengan makna. Itulah butir-butir keikhlasan yang keluar dari mulut seorang insan yang bernama ibu pada anak-anaknya, butir kata yang penuh dengan makna disebaliknya yang jarang anak-anak nak memahami ataupun cuba untuk memahaminya dan lagi teruk buat-buat tidak memahaminya. Aku tahu, mak bukan mengharapkan apa-apa dari anaknya, cuma mengharapkan anak-anaknya ingat padanya, selalu mendoakannya, dan selalu juga menunjukkan muka padanya.

Huhu.. Introduction yang agak emosi sedikit. Kontrol, kontrol, kontrol perasaan.

Minggu ni dah bermula cuti study week, cuti yang sepatutnya dimanfaatkan untuk mengulangkaji pelajaran, bukannya cuti yang digunakan untuk balik ke kampung ataupun membuang masa mahupun enjoy sampai tak ingat nak final exam. Pesanan untuk diri aku sendiri je ni, sebab kalau dulu masa belajar kat Dungun, pantang dapat cuti lama sikit, even cuti hujung minggu pun aku selalu je merempit balik Setiu. Al-maklum la, belajar kat negeri sendiri, kos nak balik selalu pun kurang. Berbanding dengan sekarang ni, belajar jauh diperantauan, nak balik pun bukannya satu kerja senang. Tiket bas, duit, masa dan tenaga yang perlu dikerah bukan sedikit.

Untuk semester ni, cuti study week agak pendek jika nak dibandingkan dengan semester-semester lepas. Kalau ikutkan, hanya dapat 4 hari saja, tapi mujur paper aku bermula agak lewat, 3 hari selepas hari pertama peperiksaan bermula, jadi dapat juga la dalam 6 hari. Tapi dalam 6 hari tu semuanya aku manfaatkan dengan sebaiknya ke? Tepuk dahi, pipi, hidung dan telinge, tanya la diri sendiri. Banyak masa terbuang dari masa yang terisi dengan mengadap buku. Tambah pula dengan 2 projek yang belum siap, so kena la bahagi-bahagikan masa agar semua kerja berjalan dan tidak stuck kat tengah jalan je. Duk mengadap blog ni pun dikira membuang masa gak, tapi pakcik halalkan masa pakcik ni dibuang, demi blog yang terchenta dan korang yang pakcik sayangi..ngeh3x..

Paper pertama insyaAllah pada hari Jumaat ni dan paper terakhir pada 17hb 11 nanti. Senggang masa yang kebanyakan tidak la best sangat, sebab hampir semua paper hanya selang sehari saja. Jumlah paper yang 7 kesemuanya memang agak menuntut kesabaran dan kerja keras aku semester ni. Tak tahu la boleh skor ke tak, lagipun aku ni bukannya student yang bagus sangat pun, test selalu jadi orang yang tengah-tengah je, kadang-kadang cukup makan jarang-jarang fail.

Tapi untuk semester ni, aku kena pastikan aku clear paper untuk capai matlamat dapat grade pada masa yang ditetapkan. Kalau tak, berat la sikit aku untuk semester depan. Dah la dengan final year project yang menuntut perhatian lebih, ditambah pula kalau aku ada carry paper, masak la nanti. Doa-doakan la aku rajin ulangkaji pelajaran ye. Nanti nak grade cepat-cepat, nak kerja dan nak berbakti pada orang tua pula. Kahwin? InsyaAllah, bila semuanya dah stabil nanti..huhu..gatai.

Kat sini aku nak ucapkan selamat berjihad, selamat bersengkang mata dan selamat berperang dengan pen dan kertas bagi semua insan yang akan menempuh peperiksaan akhir semester Julai - November 2008 nanti, juga tidak lupa pada adik-adik yang akan menempuh SPM 11hb 11 ni nanti. Paling penting, jangan lupa setiap yang berlaku adalah dengan kehendak Allah. Walaupun kita berusaha dengan kuat macam mana pun, kalau Allah tak izinkan kita berjaya, kita tak akan berjaya juga. Bila ini terjadi, jangan sedih mahupun meratap pada kegagalan, sebaliknya bersyukurlah kerana kita masih dipilih Allah untuk menerima ujian-Nya yang menandakan kita masih lagi disayangi Allah. Ujian-Nya tidak lain tidak bukan, sebagai satu medium untuk mendekatkan kita pada pencipta kita. Mungkin bila kita berjaya, kita lupa kepada siapa sebenarnya yang mengurniakan kita kejayaan tu, tapi bila kita gagal pandai pula kita salahkan takdir.

Untuk semua rakan-rakan blogger, sahabat juga kenalanku, selamat menempuh peperiksaan akhir yang bakal tiba. Allah jangan dilupa dan rajin-rajinlah berdoa minta pertolongan daripada Allah. Solat jangan ditinggal, tapi bukan masa minggu exam saja, sewajibnya untuk setiap masa. Kerana ada segolongan manusia ni yang hanya bertuhan pada minggu peperiksaan saja. Pandai sujud kat tikar sejadah hanya bila nak menjawab peperiksaan je. Bila hari-hari biasa, solatnya hanya seminggu sekali bagi lelaki, dan setahun dua kali bagi yang perempuan, raya puasa dan raya haji. Itu pun kalau pergi. Inilah yang dikatakan sunatkan yang wajib dan mewajibkan yang sunat.

Selamat berjaya and wish you all best of luck... With Allah helps !!

* R A J I N N Y A D I A *

12 contengan diterima:

Anonymous said...

makasih lysm kerna bagi coretan yang menyenyuh jiwa......
hahaha...
patrik pom gatai nak kawin..........

Qabsah Anisah on October 27, 2008 at 5:44 PM said...

assalamualaikum...

salam ukhwah dari ku...
mmmmm....sbnrnya ku dah lama link kan blog saudara kat blog ku...baru skarang nak minta izin..harap di halal kan ya...hehehhe

good luck 4 ur exm...wish u all the best...doakan ku jg ya....

moga2 kita dapat menjawabnya dgn tenang...i/Allah

wassalam...

Anonymous said...

Untuk semua rakan-rakan blogger, sahabat juga kenalanku, selamat menempuh peperiksaan akhir yang bakal tiba. Allah jangan dilupa dan rajin-rajinlah berdoa minta pertolongan daripada Allah. Solat jangan ditinggal, tapi bukan masa minggu exam saja, sewajibnya untuk setiap masa. Kerana ada segolongan manusia ni yang hanya bertuhan pada minggu peperiksaan saja. Pandai sujud kat tikar sejadah hanya bila nak menjawab peperiksaan je. Bila hari-hari biasa, solatnya hanya seminggu sekali bagi lelaki, dan setahun dua kali bagi yang perempuan, raya puasa dan raya haji. Itu pun kalau pergi. Inilah yang dikatakan sunatkan yang wajib dan mewajibkan yang sunat.
===================
bukan takat tu jerr..jangan la ingat allah waktu susah...
bila dtimpa kecelakaan baru la rajin nak solat..
apekejadahnye manusia jenis gini...

sekian berita dari patrik

Lisam on October 28, 2008 at 6:33 AM said...

to patrik
waa...bgs patrik skrg ni...

jgn lupe ajak spongebob ngn mr crab solat skali...

@nursadiqah
w'salam wbt...

nak mitak anak sy (kalau ade la) tuk dijadikan calon menantu pun sy halalkan..

wish u al da best too..

p/s:we r in the same faculty rite?

Qabsah Anisah on October 28, 2008 at 6:32 PM said...

ad pl nak minta anak.....FTMSK ke?
hehehheee ye la 2

Anonymous said...

waaaa...
xsame la ngan patrik
patrik faq kat lam laut..

Lisam on October 29, 2008 at 9:15 AM said...

to insan kerdil
yup...i'm FTMSK

to patrik
waaa..bestnye..
musti blaja men buih ngn tgkp obor2 kan?

Qabsah Anisah on October 29, 2008 at 5:28 PM said...

ooo ambl course ape ye? mcmna awk tahu 1 fakulti?

kecik nya dunia kan?
dah sem brp ni?

esk ku ad paper CTU. mu doakan la ku ya....sejarah 2....khekhekhe...

Lisam on October 29, 2008 at 6:20 PM said...

amik netcentric computing, bwh pusat pengajian CTN..skrg dh sem 5..

ade msk blog awk, dr c2 la th awk 1 fak ngn sy...

okeh..wish u all da best..xsusah sgt pn, goreng je sedap2, jgn sampai hangit sudah....hak3x...

Qabsah Anisah on October 30, 2008 at 5:33 PM said...

hehehe...bnyk la...dah sem 5? ooo ..tp pngajian CNT ap ye? x prnh dgr pl...almklumlah org kg.hehehehe...

blog ku x da pape yg mnarik...dah kering otak nak letak ap..bkn ap, ad sorg shbt kata x baik paparkan cerita kehidupan 2k tontonan umum..konon la...ish2... nak crita pgalaman ke ap ke, smuanya x dibenarkan....entahla...

ap pndgn awk?

Anonymous said...

sekiranye paparan cite tersebut mampu memberi semangat,pedoman malah pengajaran xdok salah pom..paparan yang dpaparkan bukan tuk memburukkan seseorang tapi tuk menilai ape yang salah dan ape yang butul....
==================
hebak patrik......
hebakkk....

nursadiqah part berape???
ambik kos ape???
single lg ker???
hahahahaha..

Lisam on October 31, 2008 at 10:46 PM said...

to nursadiqah
CTN, bkn CNT..

pusat pengajian computer technology and networking. kalo awk, bwh pusat pengajian matematik. but we are at the same faculty..

see latest entry...i've answer it:D

to patrik
wah..petrik memberikan komen yang cukup berkaliber sekali..

bgs2..calon yg baik ni..hooho

p/s:tolong pomot abe petrik kito..

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal