Friday, October 31, 2008

Berkongsi Cerita Pada Umum, Salah Ke?

Posting pada kali ini adalah kerana ingin memberikan respon dan juga padangan pada seorang rakan blogger yang bertanyakan pandangan aku berkenaan tajuk di atas. Terima kasih pada yang sudi bertanya kerana ada la juga idea apa aku nak meng'update' blog kali ni. Lama dibiarkan berhabuk la pula. Kerap sangat meng'update', cepat la pula idea habis. Jadi, apa aku perlu buat? Aku tahu, siapkan dulu karutan aku ni..hehe
bukan apa, ada sorang sahabat kata tak baik paparkan cerita kehidupan untuk tontonan umum..konon la...ish2... nak cerita pengalaman ke apa ke, smuanya tak dibenarkan....entahla...

apa pandangan awak?
Begitulah bunyinya soalan yang ditanya hamba Allah tersebut pada ku. Permasalahan disini, boleh ataupun tidak? Senang jawapan aku, boleh tetapi mestilah tengok juga pada isi yang ingin dikongsikan itu. Bermanfaat? Mampu memberikan input pada pembaca? Boleh menyedarkan pembaca akan sesuatu perkara? Menjadi medium untuk menyampaikan dakwah dan juga peringatan? Ataupun mampu mencetuskan kontroversi? Memecah belahkan sesetengah orang? Menyebarkan fahaman yang salah? Memberikan input yang langsung tidak berguna dan mendatangkan virus kepada otak kanan dan juga kiri pembaca? Juga mungkin sekadar perkongsian kosong tanpa sebarang input mahupun keburukan yang mampu mempengaruhi pembaca?

Berkongsi cerita tu tidak salah. Malah digalakkan sekiranya apa yang ingin dikongsikan itu bakal menyedarkan dan memberi peringatan kepada pembacanya kelak terhadap sesuatu perkara. Sebagai contohnya, berkongsi mengenai suatu program keagamaan dan mungkin juga motivasi yang mampu menanamkan minat juga keinginan untuk turut sama menyertainya dimasa akan datang. Bukan ke mampu memberikan sedikit kredit pahala pada kita juga nanti.

Lebih-lebih lagi jika perkongsian cerita kita tu diselitkan sedikit ilmu-ilmu Allah juga perkara-perkara yang boleh mendatangkan pahala, sampai kita ke kubur kelak pun pahala akan terus mengalir kepada kita sekiranya pembaca tadi mengamalkan apa yang kita sampaikan. Dakwah inikan bermacam bentuk dan mediumnya boleh kita pilih. Bukan hanya dengan sekadar berceramah sana sini, bertemu muka dan mengajar sesuatu ilmu secara zahir itu dikatakan berdakwah, tapi dengan isyarat tangan pun kita mampu berdakwah juga. Ini kan pula dengan kecanggihan teknologi zaman sekarang ni. Dunia dihujung jari. Jadi, gunakanlah medium yang telah canggih tersedia ni juga sebagai medium untuk kita berdakwah, memberikan peringatan dan juga menyedarkan insan-insan lain diluar sana.

Bagaimana pula sekiranya hanya berkongsi cerita kosong yang tidak mampu mendatangkan apa-apa faedah dan pengajaran? Pendapat peribadi, tidak salah pun. Asalkan jangan sampai mendatangkan fitnah dan aib pada diri sendiri sudah la. Sebaiknya, aturlah bahasa sebaiknya dan gunakan bahasa yang mudah difahami. Jalan cerita pun janganlah terlalu 'open' dan terlalu 'detail' yang mampu membuatkan pembaca beralih fikirannya kearah yang tidak baik dan mensia-siakan. Jangan terlalu mengarut dan melebih-lebih bila menyampaikan cerita. Bila bercerita, sebaiknya isi lah sedikit pengisian yang bermanfaat dan berguna untuk para pembaca agar masa yang diluangkan untuk membaca cerita kita itu tidak sepenuhnya sia-sia dan terbuang begitu saja.

Elakkan berkongsi sesuatu yang buruk dan boleh mendatangkan keburukan, bukan pada diri sendiri, yang paling kita perlu fikirkan adalah para pembaca kita. Contohnya bercerita mengenai keburukan dan juga kemaksiatan yang kita buat bila hujung minggu. Cerita yang kita berpasangan dengan sama jenis la, pergi dating dengan kekasih ataupun cerita-cerita yang boleh dikategorikan sebagai mengumpat dan memburukan orang lain. Cuba bayangkan, 1 dosa sebab kita mengumpat, tambah dengan 1 dosa kerana berbangga dengan umpatan kita tu (sebab berkongsi pada umum), tambah lagi 1 dosa sebab menyebarkan umpatan tersebut. Dibuatnya pembaca tadi bercerita pula perihal umpatan kita tu pada kawan-kawan dia yang lain, lepas tu kawan-kawan tadi cerita pula pada kawan-kawan mereka. Dosa yang pada asalnya hanya 3, akan semakin bertambah dan bertambah selagi berita yang kita sampaikan tu diperkatakan dan menjadi bahan umpatan insan-insan lain pula.

Senangnya nak dapat dosa kan? Tapi lagi senang nak dapat pahala dengan menulis ni. Pokoknya kena la ikhlas dan niat segala perbuatan kita ni hanyalah kerana Allah. Walhal tidur sekalipun jika betul niat kita, akan turut dikira sebagai ibadah dan mendapat ganjaran dari Allah swt.

Sedikitlah apa yang aku mampu kongsikan dan fikirkan untuk menjawab persoalan sahabat berkenaan. Moga mendapat manfaat daripada apa yang aku tulis dan karutkan ni. Sesungguhnya ilmu didada ini amatlah sedikit dan memerlukan lebih banyak bimbingan dan petunjuk dari insan-insan yang lebih mengetahui.

Alhamdulillah, pagi tadi dah selamat lepas 1 paper final untuk semester ni. Ada lagi 6 untuk aku tempuhi. Mohon kawan-kawan semua doakan la kejayaan aku dan sahabat-sahabat seakidah kita yang lain ya. Kita gemilangkan Islam dimuka bumi ini dengan ilmu dan kejayaan yang kita perolehi. InsyaAllah, Islam pasti akan menang. Itu janji Allah pada kita.

* R E Z E K I P A S T I K A N T I B A *

8 contengan diterima:

patrik starpish on October 31, 2008 at 10:49 PM said...

tangkap lentok la gini...
patrik merase bangga dengan blog nie..
sesungguhnye patrik akan pass2 berite nie kepada spongebob n siqiiwerd...
==================
patrik2 mendoakan moga2 kita jadi orang yg beriman...
amin...

@nursadiqah Mohd Said on October 31, 2008 at 10:49 PM said...

..subahanallh...

syukran...syukran coz sudi mjawab mslh sy...

Pencinta Ilahi on October 31, 2008 at 11:04 PM said...

to patrik
jgn lupe kt cindy ngn mr crab skali..

kat plenkten xyah la..sbb plenkten budak jahakk...

to nursadiqah
alhamdulillah...mana yang termampu saya usahakan.....:D

cikgu_eya on November 1, 2008 at 4:11 PM said...

rasanya, yang bertanya dan meminta pendapat tuh musti pompuan, kan?
Sebab pakai 'awak'...
hahahaha... kantoii...

nway, kalau tak kongsi cerita, nak kongsi per lagi? Milo? Horlicks? Atau pon mee goreng, ye tak?
Ohh... lupa lak. ustaz amin nak kongsi duit..haha
Kalo lah ustaz amin baca... ^^

Pencinta Ilahi on November 1, 2008 at 6:43 PM said...

u r rite cikgu..
ala, pe salahnye kalo pompuan...;p

betul2..xkan nak kongsi sumer tu lak kan? perut sendiri pun lom tentu cukup...muahahaha

kahfi8 on November 1, 2008 at 9:17 PM said...

salam.

setiap apa perkara sekalipun, jika ikhlas inshaAllah dibalas pahala. kalau tulis yg baik2, tapi niat nak riyak pun, tak elok jugak kan?

selamat menjawab exam.. ana baru selesai satu petang tadi. next exam 15hb pulak hoho..

Pencinta Ilahi on November 1, 2008 at 9:22 PM said...

betul tu..pokok pangkalnye, ikhlas tu pntg dalam apa jua prbuatan sekalipun..

wah..lamenye gap nta..ana ni tade sgt gap..

wish u besh of lux too..:D:D

Unknown on September 29, 2015 at 9:19 PM said...

網頁設計 網路行銷 關鍵字廣告 關鍵字行銷 餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 長灘島 長灘島旅遊 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 婚禮顧問 婚禮顧問 水晶 花蓮民宿 血糖機 血壓計 洗鼻器 熱敷墊 體脂計 化痰機 氧氣製造機 氣墊床 電動病床 ソリッドステートドライブ USB フラッシュドライブ SD シリーズ

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal