Friday, October 24, 2008

Seminggu Berjihad

Syukur ku panjatkan pada Allah swt kerana masih lagi memberi daku ruang untuk terus bernafas dimuka bumi-Nya ini tanpa perlu membayar walau sesen pun. Apa yang perlu hanyalah dengan menzahirkan kesyukuran pada-Nya dengan menghambakan diri sepenuhnya hanyalah kepada-Nya.

Alhamdulillah, akhirnya hari ini tamat juga satu minggu yang bagiku amatlah berat dan menguji tahap kesibukan diriku sebagai seorang pelajar, seorang anak kepada kedua ibu bapaku, seorang muslim hamba kepada Allah swt & paling penting seorang aku bagi diriku.

Dah lama ku biarkan blog ni berhabuk, sunyi dan sepi tanpa sebarang karutan baru. Blog yang dulunya saban hari ada sahaja posting baru, menunjukkan betapa rajinnya tuan punya blog ini, dan mungkin juga menunjukkan betapa tiada kerjanya beliau..ngehehe.. Tapi sekarang ni makin hari makin lembab pula pemiliknya nak update. Sibuk sangat ke pakcik ni? Eh, sibuk la. Kalau tak sibuk pakcik dah lama update kan blog ni taw. Ye ke? Ngeee....

Bukan apa, sepanjang minggu ni tak senang duduk aku dibuatnya. Bermula dari hari Isnin lepas, bermulalah jihad aku dengan pelajaran aku yang luar biasa dari keadaan kebiasaannya. Bermula Isnin, aku dah berdepan dengan 1 ujian untuk subjek Intelligent System. Selasa pula berperang dengan 2 benda penting, ujian Technopreneourship dan berhempas pulas menghafal 36 ayat untuk speaking test subjek France. Tergagap-gagap aku dibuatnya sebab kena tajuk yang aku tak berapa ingat. Tawakal jela.

Habis kat situ je ke? Belum, tu baru separuh, ada banyak lagi ni. Rabu, berdepan dengan ujian Network Protocol Survey dan usaha untuk menyiapkan 1 assignment. Walaupun assignment tu tak la banyak dan sukar sangat, tapi tetap menuntut masa dan kerajinan untuk menyiapkannya. Khamis pula mengadap kertas ujian subjek Web Enggineering. Lepas tu terpaksa ke INTEKMA Resort untuk presentation product yang group aku cipta untuk subjek technopreneourship.

Malamnya pula berperang dengan askar-askar Project Proposal untuk dihantar keesokkan harinya. Bersengkang mata sampai jam 5 pagi semata-mata nak siapkan proposal tersebut untuk dihantar sebelum jam 12 tengahari nanti. Dalam masa sama, pada jam 9 pagi nanti ada ujian untuk subjek Human Computer Interaction. Untuk test ni memang aku kamikaze je pergi jawab. Hanya sempat mengadap nota beberapa minit je sampai la mata aku dengan sendirinye terlelap kerana keletihan dan kemengantukkan(erkk..ade ke perkataan ni? layann..). Sedar-sedar dah subuh. Nasib la paper tu nanti, apa yang aku nak jawab pun aku tak tahu lah, memang sepenuhnya serah pada Allah je tanpa ada usaha langsung.

Hari ni alhamdulillah, aku masih lagi gagah berdiri setelah seminggu berjihad dimedan pen, kertas, buku-buku dan juga kekunci-kekunci laptop. Bersengkang mata dan kadang-kadang sampai makan pun tidak. Tapi hasilnya apa yang aku dapat?

Sepanjang minggu ni, walaupun ianya merupakan satu minggu yang cukup mencabar dan padat dengan semua aktiviti-aktiviti yang penting, tapi aku boleh katakan ia merupakan satu minggu yang cukup berjaya bagi diriku. Hampir semua test yang aku lalui walaupun dengan study nya yang memang tak seberapa, tapi semuanya aku boleh katakan berjaya aku jawab setakat mana yang aku mampu. Tapi boleh jawab jela, betul ke tak tu aku sendiri pun tak tahu. Dibuatnya aku ni hanya goreng kuali kosong je, naya la.

Semua kerja berjaya aku siapkan on time dan presentation yang aku buat bersama group aku pun agak berjaya. Walaupun dengan persediaannya memang hampir boleh dikatakan tiada langsung, tapi kitorang mampu untuk membentangkan setiap perbentangan tu dengan jayanya, bagi pihak kami..huhu..Yang paling akhir sekali, hantar proposal tadi la. Hanya tinggal kurang 5 minit sebelum jam 12 baru la proposal aku tu tiba kat meja koordinator project proposal. Nasib la, tak sia-sia aku merempit kejap lam UiTM tadi..ngehehehe

Minggu depan aku masih lagi berhutang 2 projek untuk dihantar. Lepas tu merdeka la kejap dari segala kerja-kerja yang perlu aku siapkan untuk setiap subjek yang aku ambil semester ni. Maka dengan itu bermula la minggu peperiksaan akhir bagi semester ini untuk semua pelajar universiti yang sama waktu dengan aku. Peperiksaan SPM pun dalam bulan 11 ni juga, jadi ucapan selamat menjawab dan selamat berjayalah aku ucapkan bagi semua makhluk kat muka bumi ni yang bakal menghadapi apa pun ujian juga peperiksaan kelak. Tapi ingat, kita sekarang ni sedang diuji, dan penilai kita tidak lain tidak bukan, iaitu Allah swt.

* H A T I I N G I N M E L U A H *

6 contengan diterima:

Bashir IbnDzul on October 24, 2008 at 11:41 PM said...

assalaamu'alaikum..

selamat berjaya dalam exam!! study smart... jgn lupa doa pdNya..!

Lisam on October 25, 2008 at 1:07 AM said...

w'salam.....

insyaAllah..usaha cmne pn kalo lupa pada-Nya, sia2 gak..berjaya mungkin, tp berkat dr-Nya tiada..^^

wish u best of luck to....n all of u out there...

iNtAnCtZ on October 25, 2008 at 11:35 AM said...

selamat exam tok~
all da best~

p/s:da abes exam n tgh cutieeeee~wawawa saje kasik tok lisam jeles~=p

Lisam on October 25, 2008 at 3:21 PM said...

mekasih..mekasih..kalo nak tlg jwb tuk tok pn lg ok...;)

p/s:wawaaa...xacinye cik seekerz daa abes exam..kene banje tok nmpaknye ni..~:>

Bashir IbnDzul on October 25, 2008 at 4:55 PM said...

abis examnye berapa haribulan?

Lisam on October 25, 2008 at 5:02 PM said...

insyaAllah mulanye 31hb ni, last paper 17hb 11..

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal