Sunday, February 22, 2009

Pengisian Demi Pengisian

Alhamdulillah, sempat juga mencuri sedikit masa mencoret serba sedikit untuk pengisian ruang blog karutan cintan ni. Disaat-saat genting menghabiskan semester akhir ni, memang satu masa yang cukup mencabar dan terhad. Pembahagian masa dalam sehari tu cukup penting dan memerlukan kebijaksanaan menguruskannya agar semua kerja dapat diselesaikan dan semua hak pada Allah, pada diri sendiri dan juga pada keadaan sekeliling dapat dilaksanakan tanpa ada cacat celanya. Terutama tanggungjawab dan amanah pada Allah swt.

Hujung minggu lepas, alhamdulillah aku berkesempatan juga menghadirkan diri ke dua majlis ilmu yang aku rasakan amat sesuai dan perlu aku ikuti demi mendapatkan serba sedikit ilmu dan persiapan diri dalam persediaan aku menempuh alam yang bakal aku hadapi kelak. Pengisian yang kedua-duanya hampir sama bertetapan pula dengan tarikh 14 Februari, yang mana sedia maklum merupakan hari meraikan kasih sayang antara dua insan berlainan jantina. Tapi program ini bukanlah kerana meraikan hari tersebut, yang mana semua sudah mengetahuinya bahawa telah difatwakan haram bagi umat Islam menyambutnya, tapi program ini sebenarnya sedikit sebanyak untuk membuka mata dan memberi penerangan yang sepatutnya berkenaan hari tersebut.

"Aku Dibius Cinta"

Bila saat mendapatkan keratan iklan berkenaan program ini di masjid UiTM, hatiku telah mula tertarik untuk turut sama menyertai program ini. Dengan tajuk Talkshow yang memang menarik, ditambah pula dengan barisan ahli panelnya yang aku cukup kagum dan telah lama memasang niat untuk berjumpa dengan mereka, sedikit sebanyak menambahkan lagi semangat aku untuk meluangkan masa pergi ke majlis berkenaan. Mungkin ada yang mengatakan agak feminin isu ini untuk dihadiri oleh kaum lelaki, tapi aku peduli apa. Kalau majlis macam ni saja yang tidak dihadiri takpa, ni tiap kali ada majlis ilmu, kaum hawa saja yang ramai. Adamnya entah kemana, berjuang dimedan perang agaknya. Ustaz Hasrizal ada membidas berkenaan isu feminin ke tidak ni dalam blog beliau diruangan komen, katanya "feminin sungguh hadith Rasulullah berkenaan cinta ini". Fikir la sendiri..

Hujung minggu bangun dan mandi diawal pagi bukanlah suatu yang amat menyoronokkan untuk dilakukan, terutama bagi seorang pelajar seperti ku ini. Tapi ternyata, pengorbanan tersebut tidaklah merugikan walau sedikit pun kerana manfaat yang aku dapat tika menyertai program tersebut amatlah berguna dan sukar untuk diperolehi di program-program lain seumpamanya.

Terutamanya dengan kehadiran Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, siapa tak kenal kan. Kalau cakap saifulislam.com ataupun Abu Saif, aku pasti semua pengunjung alam maya ni terutama para kalangan blogger pasti mengenali dan mengagumi insan berkenaan. Namanya yang cukup sinonim dengan dunia percintaan Islam memang sesuai dan cukup tepat sekali pabila turut sama dijemput menjadi salah seorang ahli panel pada program tersebut. Juga dengan kehadiran Ustaz Mohd Uda Kasim, yang tidak kurang menyengat dan hebatnya beliau, selalu muncul dikaca televisyen dalam program Al-Kuliyyah.

Kalau nak ceritakan kesemua ilmu yang telah aku dapat, memang cukup banyak. Kalau nak tulis kat blog ni pun, aku rasa mahu je disiapkan dalam tempoh beberapa hari. Bukannya panjang atau lambat menaip, tapi masalah nak mengingat balik kesemua tiap ilmu dan kata-kata mereka. Aku bukan recorder, yang nak ingat semuanya sekali dengan senang..huhu

Tapi sedikit perkongsian la yang aku ingin kupaskan disini, terutama berkenaan satu soalan yang telah aku ajukan pada majlis tersebut. Aku pun hairan sebenarnya, dari mana entah kekuatan yang aku dapat untuk berdiri dikhalayak ramai, bertanyakan soalan pada hari tersebut. Nampak sangat aku ni excited dengan tajuk yang dibincangkan, sampai lupa diri ni yang memang cukup pemalu dan susah nak bertanyakan soalan, lebih-lebih lagi dikhalayak ramai dan didalam program yang sedemikian. Tapi usaha ku berbaloi, disamping mendapat cenderahati dari pihak penganjur, soalan ku juga berjaya dikupas dengan menarik dan menjadi antara soalan yang menarik minat semua untuk mendengarnya. Sampaikan soalan aku didahului sebelum menjawab soalan-soalan lain.

Menurut Ustaz Uda Kasim yang telah menjawab soalan ku pada hari tersebut, dalam soal menentukan masa dan keadaan yang sesuai untuk berjinak-jinak dengan cinta ni, salah dan tidak perlu ditetapkan bila dan dimana perlu kita mula bercinta. Ini kerana cinta hadir tanpa kita duga, cinta kadang-kadang hadir saat kita tidak pinta dan bersedia untuk menerimanya. Cinta perlu dipupuk sejak kecil lagi, kerana dengan cintalah manusia dapat menyayangi antara satu sama lain dan sekaligus mewujudkan suasana aman dan tenteram dimuka bumi Allah ini.

Cinta dangan dihalang, sebaliknya terimalah cinta dengan seadanya dan kawallah cinta berkenaan sebaiknya dan sewajarnya. Yup, aku setuju dan inilah antara nasihat-nasihat yang selalu kita dengar pabila bercakap soal cinta ni. Kadang-kadang orang menyalah anggap dan menetapkan syarat untuk mula berjinak-jinak dengan cinta. Terutamanya soal masih belajar dan tidak punya pekerjaan tetap lagi yang selalu dijadikan alasan dan penghalang untuk mula bercinta.

Tapi perkara ini bergantung sebenarnya, kerana mungkin bagi sesetengah orang dengan cinta dapat membuatkan diri mereka makin berjaya dan makin dekat dengan Pencipta. Ini tidak salah, dan amatlah baik untuk dijadikan contoh. Tapi sebaliknya bagi yang tidak dapat menerima cinta disaat masih belum bersedia dari segi material dan fizikal, sebab itulah pengawalan itu penting. Jangan ditolak cinta, tapi pupuklah ia sebaiknya. Eh, incik lisam ni nak menggalakkan orang bercinta ke? Entah..huhu

Diakhir program, sempat juga aku kejar Ustaz Hasrizal. Dengan 1 tujuan, "Ustaz, nak bergambar boleh?", hehe.. Bukan senang nak jumpa ni, jadi alang-alang dah jumpa, ambil kesempatan terus la. Nasib la Ustaz ni sporting, senyum saja bila mendengar permintaan ku itu. Apa lagi, alhamdulillah, berjaya juga snap sekeping gambar dengan Ustaz. Nak minta banyak-banyak dengan aksi pose yang berbagai-bagai takut disekeh Ustaz pula..ngehehehe

"Dari Mata Turun Ke Hati"

Malamnya pula, alhamdulillah kerana dipilih juga untuk menghadiri program yang hampir sama, tapi berlainan tempat, tajuk dan ahli panelnya saja. Tapi tujuan dan matlamat tetap sama, menbincangkan isu hangat berkenaan cinta.

Program ini diadakan di Dataran Cendikia, UiTM Shah Alam. Dihadiri seperti biasalah, penuh dengan yang bertudung dan berkain bunga-bunga saja. Yang berkopiah dan berseluar, membantu saudara Islam Palestin berperang dengan Israel agaknya. Silap, kononnya..

Antara ahli panelnya adalah Ustaz Pahrol Juoi, Ustaz Hafizi Andullah yang juga seorang saudara Islam baru, dan seorang pelajar UiTM, Saudari Maizan yang merupakan JPK bagi Kolej Mawar, UiTM. Perbincangan yang agak menarik, dan berjaya juga memberikan input-input yang berguna walaupun kadang-kadang lain yang ditanya, lain pula yang dijawab. Tapi agak menarik mendengar kisah bagaimana Ustaz Hafizi boleh terbuka hati memeluk Islam, sedangkan dengan kejahilan yang digambarkannya sebelum memeluk Islam itu seperti tidak memungkinkan beliau untuk mengenal dan seterusnya memeluk Islam, sehinggalah ditangkap dan dipenjarakan. Disitulah beliau mula berfikir dan memuhasabah diri. Alhamdulillah, dengan hikmah dipenjarakan itu, akhirnya beliau diberikan hidayah oleh Allah untuk terus mengenal Islam sehinggalah berjaya memeluk agama Islam sehingga sekarang. Alhamdulillah, pujian bagi-Mu ya Allah. Sesungguhnya hanya Engkaulah yang berhak memberikan hidayah-Mu pada sesiapa yang Engkau ingini.

Malam tu agak panas juga, terutama bila Saudari Maizan mengaitkan isu berpakaian dikalangan muslimah terutamanya muslimah-muslimah di UiTM ini. Memang aku tak sangkal dakwaan dan kekesalan yang diluahkan saudari berkenaan, memang benar dan tepat. UiTM pun terkenal dengan pelajarnya yang agak sosial dan berpakaian yang entah apa-apa bila ke kelas. Aku sendiri naik berbulu biji mata nak melihatnya. Toleh kanan nampak, toleh kiri nampak, toleh atas pun nampak. Nasib bila toleh ke bawah tak ada, kalau tak mau je aku pijak sampai lumat. Wakaka, cam berani je..hehe

Eh, mana pengisian berkenaan cinta? Entah, dah ini je yang sempat aku recall. Lagipun isu berkenaan cinta ni tak kan habis nak diperkatakan. Kerana jika tiada kesedaran dalam diri masing-masing, kita persoalkan macam mana pun, mereka tetap dengan pendirian mereka, dan mereka kalah dengan dengan perasaan sendiri. Aku? Ermmmm.....huhu

Panjang pula bebelan kali ni, kata sibuk, tapi macam rilek bebenor jer. Sibuk tu memang la sibuk, kerja banyak, tapi banyak lagi masa yang dibuang..ekekeke

* M A A F K A N D A K U *

8 contengan diterima:

puterinurzahra on February 22, 2009 at 6:17 PM said...

Assalamualaikum..
ui lamao bebeno cik lisam dok diam...

bagus2 satu pengisian yang best....

sEeKeRZ on February 22, 2009 at 9:12 PM said...

cakap psl ust hasrizal..alhmdulillah,dpt jumpa dgn ust masa ada talk isu ummah kat masjid kolej sebelah uia ni haa~pak kn je xleh amik gamba..klu tak,masuk blog gak gaye pakcik nih..

Pencinta Ilahi on February 23, 2009 at 2:39 AM said...

to puterinurzahra
w'salam wbt..
hehe..agak sibuk & kekurangan idea nak membebel...

to seekerz
ngehehe..cik seekers, cam kenal je gmbo tuh

AsNiza on February 23, 2009 at 9:25 AM said...

Salam,

Saya pernah tgk kt forum perdana ehwal Islam, tajuk dia Cinta Tiruan kot klu tk silap, panel dia Ust Uda dn lain2 lupa..hehe..

Tp yg paling ingt Us Uda sbb cara penyampaian dia mcm santai, siap bersyair cinta.. berpantun lagi..tergelak pn ada masa dia ckp..=)

Btw, suatu perkongsian yg menarik nie, bagus3..

Pencinta Ilahi on February 24, 2009 at 8:57 PM said...

tul tu..ustaz uda mmg best, die pn pndai berlawak..
kalo dgr die ckp, mmg xkan bosan punye..

sEeKeRZ on February 26, 2009 at 1:43 PM said...

hohoho~
kenal ek?
mekasih la ek bg pinjam..
=D

Pencinta Ilahi on March 7, 2009 at 1:01 AM said...

same2...doploh sen sehari pun dah ok..wakakaka

Unknown on September 29, 2015 at 9:19 PM said...

網頁設計 網路行銷 關鍵字廣告 關鍵字行銷 餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 長灘島 長灘島旅遊 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 婚禮顧問 婚禮顧問 水晶 花蓮民宿 血糖機 血壓計 洗鼻器 熱敷墊 體脂計 化痰機 氧氣製造機 氣墊床 電動病床 ソリッドステートドライブ USB フラッシュドライブ SD シリーズ

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal