Sunday, May 11, 2008

Exam Is Over..Alhamdulillah

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah, syukur kehadrat Ilahi Tuhan sekalian alam atas segala kurniannya pada hamba-hamba-Nya selama ini. Juga selawat dan salam buat junjungan besar nabi Muhammad saw dan seluruh ahli keluarga serta sahabat-sahabat baginda..

Alhamdulillah, petang ni peperiksaan akhir bagi semester 4 aku dan pun tamat. Paper last td berakhir pada jam 5.25ptg, tapi aku seperti biase la, memang akan jadi antara muka-muka yang selalu keluar awal. Keluar awal atas 2 sebab, 1 dah siap @ 1 lagi dah memang tak leh nak jawab dah..huhu

Secara keseluruhannya, untuk peperiksaan kali ni, kebanyakan paper yang aku amik, memang aku sedikit tidak berpuas hati dengan prestasi yang aku buat. Boleh dikatakan semua paper agak susah jika nak dibandingkan dengan soalan-soalan paper final year untuk semester-semester lepas yang aku buat. Soalan yang memang tak disangka langsung leh masuk gak. Dan kebanyakannya memang agak "tricky", lebih kepada pemahaman yang betul-betul, bukan sekadar pada penghafalan semata-mata. Sebagai contoh, soalan CISCO yang aku baru je amik tadi, ade 1 soalan tu ditanya, lebih kurang camni la aku translate kut bahasa yang aku paham, "sekiranya adik perempuan anda ingin menyambung pelajaran diperingkat ijazah, berikan pandangan anda kenapa dia perlu memilih kursus yang anda duduki sekarang ni"..hah, amik kau soalan, xpenah-penah sebelum ni keluar soalan camni. So, apa lagi, memang menggoreng la ikut suka hati, mujur xterkeluar idea-idea yang karut marut je..haha

Berakhirnya peperiksaan akhir ni, bermakna ramai la kawan-kawan aku akan pulang ke kampung or ke negeri masing-masing. Nasib baik juga la kawan-kawan umah sewa aku ni xbalik, sebab kitorang semua akan sambung buat latihan praktikal kat area Shah Alam ni je. Kawan-kawan aku yang ada kat universiti lain, termasuk kawan-kawan chatting aku, semua dah lama menghilangkan diri mereka dari bumi Lembah Klang ni. Senarai "friends" yang online kat YM aku pun dah mula berkurang, tinggal kebanyakan bebudak rumah aku sendiri je. Tetibe jadi rindu je kat kawan-kawan chatting aku..huhu.. Selalu ada je yang akan "appear" kat laptop aku, sekarang ni dah mula senyap sunyi je YM ni..=(

Esok akan bermula la hari pertama praktikal aku. Kalau masa amik diploma dulu, suasananya agak berbeza, sebab masa tu duk kat umah kat tganu nu, praktikal sorang-sorang je kat "gov office", tapi sekarang ni aku hanya berpeluang untuk berpraktikal kat fakulti je bersama 9 orang lagi "coursemate" aku. Terasa macam biasa je, tak macam nak buat praktikal je. Pulak tu dengan keadaan kitorang yang baru je tamat peperiksaan, esok dah nak start kerja, jadi memang kami tade masa nak fikir soal praktikal ni. Apa yang ada lam benak otak sekarang ni, hanyalah nak rehat puas-puas. Sebab dah seminggu lebih berhempas pulas (ye ke? ngeh3x..) untuk final exam kitorang. Aku ni hampir nak pengsan je dibuatnya, lebih-lebih bila paper aku 3 hari berturut-turut, memang tade mase nak rehatkan otak sebelum mula sambung study untuk paper seterusnya. Otak ni dah letih sangat-sangat dah, macam dah tade tenaga lagi tuk dia meneruskan hidup..huhu..Tapi ni la namanya ujian ketika belajar kan. Bukan senang untuk senang. Tapi memang senang untuk susah. Betul x? hihi

Bercakap soal praktikal, 2 hari lepas, aku telah dilantik sebagai ketua untuk mengetuai lagi 9 orang yang berpraktikal sama-sama dengan aku. Jadi bertambah la tanggungjawab aku sekarang ni. Nak pastikan itu la, ini la, kena selalu pantau kerja-kerja anak buah aku la..huhu..Tapi tak baik aku merungut, kan ni semua dah takdir Allah, maknanya aku mampu la memikul tanggungjawab ni sebagai satu amanah, dah dapat kepercayaan dari kawan-kawan yang lain, so kena la aku terima dan berusaha untuk memikulnya sebaik yang mungkin. InsyaAllah, dengan kudrat yang Allah kurniakan pada aku ni, akan aku jalankan amanah tersebut sebaiknya. Walaupun aku terkadang sedar yang aku bukan seorang ketua yang bagus pun, Salah satu darinya, aku ni jenis yang susah nak suruh orang buat kerja. Biarlah aku je yang susah, asal orang lain tak susah. 1 lagi aku ni jenis yang tak mudah berpuas hati dengan hasil kerja orang. Keyakinan untuk menyerahkan tugas pada seseorang tu takde lam diri aku. Jadi, memang kebanyakan kerja memang aku la yang akan siapkan sendiri, asalkan ianya menepati kehendak aku sudah la. Buruk tul perangai aku nih..haha

Apa yang aku nak merepek lagi ni pun aku tak tahu la. Otak dah memang "exhausted" sangat-sangat dah ni. Oksigen, oksigen. Cam kena tukar minyak hitam je, piston pun dah tersumbat ni..huhu..

Rasanya aku tak pernah lagi bercerita pasal anak saudara sulong aku kat blog ni. Nanti la, bila aku berpeluang dan ada masa lagi serta diizin Allah, aku memang teringin nak ceritakan sikit pasal anak sudara sulong aku ni. Bestnyee bile dah bergelar pakcik ni..hehe

OK, untuk kawan-kawan aku yang nak blah dah lepas ni, selamat memblahkan diri korang. Tinggal la aku kat sini bersama sisa-sisa kawan-kawan seangkatan aku kat umah sewa ni. Teringat lagu bila terasa rindu nyanyian dafi mase zaman jahiliah aku dulu, suka ngat dengar lagu tu..haha..memang melalaikan..astagfirullah..

Selamat bercuti buat sahabat-sahabat aku sekalian. Moga korang semua selamat sampai ke destinasi masing-masing walaupun ramai dah sahabat-sahabat aku yang memang dah selamat sampai kat umah masing-masing..huhu.. Moga kalian semua dalam lindunngan dan rahmat Allah selalu. Dalam apa-apa hal sekalipun, Allah jangan dilupa. Pastikan semua yang kita nak buat, hendaklah berpaksikan pada Allah semata-mata. Kalau diri dah betul-betul yakin dengan Allah, insyaAllah kalau ditimpakan bala ujian dan kesusahan sekalipun, kita tetap mampu tersenyum, sebab keyakinan kita akan mengatasi segala-galanya. Iman akan berjaya memujuk diri dengan mengatakan semua ini adalah dari Allah. Allah sayangkan kamu, sebab tu Allah uji kamu. Suka guna ayat ni untuk memujuk diri sendiri bila ada apa-apa yang aku tak inginkan berlaku atas diri aku. Alhamdulillah, hati akan mula sejuk dan senyuman mampu aku serlahkan selepas itu. Walaupun sekadar senyum kambing je..hohoo..=)

Ya Allah, Kau permudahkanlah segala yang susah bagiku, dan janganlah Kau susahkan segala yang susah bagi diriku..amiinn..

Salam..peace!!

* H A T I S Y U K U R D A N M E N A N G I S *

13 contengan diterima:

Anonymous said...

salam akhi...
hah dah habis ujian exam???
alhamdulillah...mesti lega kan...
tapi cian lah...sebab sok kena praktikal ye???
huh tak sempat nak berehat...

pe pon gud luck untk praktikal ye..
pikul amanah tu elok2 :)
kalu dok windu family kat kampung..
selalulah call tanye kabar ok!...
:) heeee take care
salam

Anonymous said...

salam...
admin ni org ganu ke?
ganu ktne n dlu bljr kt mne?

Anonymous said...

salam...
hehe akhi,tanya...
subjek CISCO tu study apa???
bestnyer soalan yg dia tanya..

heeee:)

Lisam on May 12, 2008 at 11:36 AM said...

salam sahabat sejati..
tganu kat penarik, setiu..kenal ke?

skrg alhmdulillah ana blaja kat uitm shah alam..

enta/enti? kalo sudi leh kenalkan diri..=)

Lisam on May 12, 2008 at 11:40 AM said...

salam ukht..

CISCO 2 subject High Speed Network..
Blaja pasal networking..
2la pasal, best sgt soklannya..smpai ana sendiri kelu nak jawab pe..hehe
cam soklan yg biase ditanya time pegi kursus or time awal2 nak masuk u dulu..:)

Anonymous said...

huh..kan best kalu soklan exam ana macam ni...
sure ana pun tgal goreng macam akhi
:)

Lisam on May 12, 2008 at 12:00 PM said...

hehe..sama2 pakat kita menggoreng..
jangan smpai hangit dah la..
tade org sudi nak makan lak nanti..=D

Anonymous said...

ooo penarik...
ana pn org ganu gak, duk kt kay tee...
br je hbs bljr kt udm@kusza...
ana ni muannas...:)

Anonymous said...

hah???
mestilah tak hangit...
time goreng kena prepare btol2..
api kena kecik..
minyak kne banyak...
tu jd tak hangit....

:P guraulah akhi..
heeee

Lisam on May 12, 2008 at 2:04 PM said...

tahniah ukht sahabat_sejati..
dah tamatkan pengajian nti..
lepas ni leh keje dah, bestnyee..
moga dimurahkan rezeki nti dpt keje cepat2 n best2..;)

Lisam on May 12, 2008 at 2:05 PM said...

hehe..betol2..
kalo tade minyak, tade kuali, tade ikan pn xle nak menggoreng gak..nanti ape pn xjadi, habuk pun tarak..ekekekee

Anonymous said...

:)

Anonymous said...

ana msh nk smbg degree,insyaAllah bln 7 ni kot,tp xtau lg dpt ktne,doa2kn la ye...

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal