Monday, May 26, 2008

Assalamualaikum...


I LOVE U... I MISS U... AKU CINTA PADAMU...


Inilah sebahagian daripada ungkapan asmara yang sering dituturkan mereka yang sedang 'mabuk CINTA'. CINTA, ia memang mudah diucap, tetapi adakah kita semua jelas dan memahami akan makna disebaliknya? Tentu ramai yang ragu-ragu serta berteka-teki dalam permasalahan untuk membabitkan diri dalam perkara ini.


CINTA sebenarnya adalah 'MAHABBAH' yang bermaksud perasaan kasih sayang yang sukar diterjemahkan. CINTA merupakan satu gelodak rasa dan emosi yang lahir daripada hati nurani yang luhur dan suci. Tidak boleh dipaksa serta dibeli dengan wang ringgit.


Berbalik kepada 'MAHABBAH' tadi, secara khusus ia adalah suatu keCINTAan padu yang sepatutnya hanya tertumpu untuk ALLAH SWT. Dalam tasawuf, 'MAHABBAH' bererti patuh kepada ALLAH dan membenci perbuatan yang menyalahi perintahNya.




Tentang CINTA-menCINTAi ini, ALLAH berfirman dalam Al-Quran:-


"...ALLAH akan mendatangkan suatu kaum yang ALLAH CINTAi mereka dan mereka pun menCINTAiNya..." Al-Maidah, ayat 54


"Jika kamu benar-benar menCINTAi ALLAH, ikutilah Aku, nescaya ALLAH mengasihi dan mengampuni dosamu..." Al-Imran, ayat 31


Ternyata, walau macamana sekalipun, CINTA terhadap ALLAH sepatutnya didahulukan. Ini kerana, apabila kita mengetahui hakikat ketuhanan yang sebenarnya, InsyaAllah kita dapat membezakan yang mana intan dan yang mana kaca. Falsafah ada menyatakan, 'CINTAi diri sendiri, sebelum memberi CINTA pada orang lain'


Tentu anda pernah mendengar nama Rabi'atul Adawiyah, seorg wali wanita yang hidup antara 95 - 185 hijrah. CINTA Rabi'atul padaNya merupakan CINTA suci, murni dan sempurna menyebabkan beliau korbankan hidupnya semata-mata utk beribadat kepada ALLAH SWT.


Saudara dan saudari, apakah definisi CINTA pada pandangan anda???
Adakah bercumbu-cumbuan dan berpeluk-pelukan di khalayak tandanya CINTA???


Atau...


Adakah dengan ucapan romantis serta berpegangan tangan akan terasa nikmatnya CINTA mahupun sebagai bukti kasih sayang yang kononnya CINTA suci??? Jelas suatu pendustaan sekiranya seorang lelaki berkata dia benar-benar menCINTAi seorang perempuan sedangkan pada masa yang sama mencemarkan maruah, kesucian dan iman temannya. Diakah yang diharapkan menjadi teman melayari bahtera kehidupan untuk sama-sama mendarat di pulau impian???


Lelaki yang benar-benar menCINTAi pasangannya tidak akan mencemarkan kekasihnya walau sekadar bersentuhan sebagai bukti CINTA. AWAS!!! Semua perlakuan itu adalah hasutan nafsu dan godaan SYAITAN... Secara jujur, seorang lelaki yang sememangnya jatuh CINTA terhadap seorang perempuan yang diminatinya akan menunjukkan sikap, sifat serta penampilan yang meyakinkan insan yg diCINTAinya. Tetapi, berhati-hatilah kerana sesetengah daripada sikap yang penuh sopan santun itu, kekadang penuh pula dengan kepura-puraan.


INGATLAH!!! CINTA yang murni bukanlah CINTA sang monyet, CINTA yang melompat-lompat dan begitu rapuh... Ia juga bukan spt CINTA antara 'Romeo dan Juliet', mahupun CINTA 'Laila dan Majnun'...


Tetapi, nikmat CINTA itu lahir seperti CINTAnya Rasulullah terhadap Khadijah dan Aisyah serta Saidina Ali terhadap Fatimah. Janganlah terlalu terburu-buru merebut CINTA murahan yang berkeliaran kerana ia bakal menjadi virus perosak kepada kehidupan yang penuh peradaban. Wahai REMAJA...


Serahkanlah CINTAmu pada yang SATU. Tentu kamu juga pernah atau sedang dilamun CINTA, namun bukan bermakna bolrh berkorban jiwa dan raga. CINTAILAH ALLAH SWT MELEBIHI SEGALA-GALANYA KERANA CINTA YANG ABADI DAN HAKIKI PASTI AKAN BERBALAS DGN PELBAGAI NIKMAT YANG TIDAK TERHITUNG... InsyaAllah...


Wallahu'Alam...


* K A W A L H A T I *

6 contengan diterima:

Agoes on May 26, 2008 at 7:12 PM said...

cinta&mencintai merupakan sikap hati manusia sebagai kesempurnaan ciptanNYA, juga merupakan refleksi sifatNYA yang maha kasih dan maha penyayang. Maka salah satu ciri orang beriman adalah yang mempunyai rasa cinta.Menjadi PERSOALAN apabila rasa cinta anugrah ini jika disalah gunakan, yang semestinya kita harus mencintai apa-apa yang dicintaiNYA, sebaliknya harus membenci apa-apa yang dibenciNYA, akan tetapi dibalik menjadi mencintai yang dibenciNYA dan membenci yang dicintaiNYA.Jadi kalo kita mau cintai gadis, cintailah gadis yang sholehat, kalo mau cintai pemuda, cintai pemuda yang soleh. sehingga soleh/solehat merupakan ukuran kecintaan kita, bukan tampan, atau kecantikan. coba lihat (al.baqoroh :221)..Wallahu a'lam.(smoga)

Pencinta Ilahi on May 26, 2008 at 9:09 PM said...

thanks for the comment cik agoes..

perasaan cinta mmg satu nikmat yg Allah kurniakan pd diri setiap insan dimuka bumi ini. bahkan haiwan sendiri pun mempunyai sifat cinta menyintai ni. contohnya boleh kita tgk pada sifat ibu haiwan itu mempertahankan anaknya dr segala serangan musuh. dpt dilihat betapa perasaan cinta dan sayangnya ibu tersebut pd anaknya..

cuma yang menjadi masalah problemnya bila cinta ini disalah guna. dicurahkan pada tempat yang tak sepatutnya dan dibazirkan pada insan2 yang tidak berhak utk menerimanya..=)

Anonymous said...

komen yg sungguh bernas..admin ni kalo pasal ni memang teror.huhuhu.pakar motivasi cinta :)

Pencinta Ilahi on May 28, 2008 at 6:58 PM said...

hahahaha....
pakar la sgt...hihihi
tolong mane yg leh je..
merapu merabam pn ade gak....:p

p/s:sapela gerangan anonymous ni ea?kan besh kalo leh tulis name ckit bile2...sonang den nak konai..hehehe

perokoksoleh on June 12, 2008 at 2:12 PM said...

panas erkk bila bab cinta...
nie ayat watker or copy???
sedap la ayat2x nie...
aku poning nie nak wat tajuk cinta,kukuuku....
pe2xpun thankss

Unknown on September 29, 2015 at 9:15 PM said...

網頁設計 網路行銷 關鍵字廣告 關鍵字行銷 餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 長灘島 長灘島旅遊 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 婚禮顧問 婚禮顧問 水晶 花蓮民宿 血糖機 血壓計 洗鼻器 熱敷墊 體脂計 化痰機 氧氣製造機 氣墊床 電動病床 ソリッドステートドライブ USB フラッシュドライブ SD シリーズ

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal