Tuesday, July 28, 2009

Ujian Semalam Untuk Kesenangan Hari Ini

Enty yang agak panjang untuk dibuang masa membacanya. Lebih skema dan membosankan serta menjengkelkan untuk dibaca. Jadi, kalau korang rasa taknak buang masa korang, dan juga masa orang-orang kampung korang, jangan mengada-ngada nak baca. Kalau nak baca jugak boleh, tapi jangan nak mengutuk aku pula. Aku piat tinge engkorang semua nanti baru tau..zass

Permulaan

"Assalamualaikum mak. Esok kena pergi interview lagi, mak doakan la moga dapat jawab dengan baik ya", butang end aku tekan setelah bersembang beberapa ketika.

Alhamdulillah, malam sebelum menghadiri sesi temuduga yang lalu, seperti biasa aku akan meluangkan masa sedikit untuk menelefon orang tuaku di kampung untuk memaklumkan berkenaan temuduga yang bakal aku tempuhi keesokkan harinya. Walaupun memang aku akan maklumkan terlebih awal sebaik menerima berita jemputan ke sesi temuduga berkenaan, tapi demi mendapat semangat dan restu kedua orang tuaku, malam sebelumnya pasti aku akan menelefon mereka sekali lagi.

Beberapa hari sebelum itu, aku mendapat satu panggilan yang meminta aku menghadirkan diri untuk sesi temuduga disebuah syarikat swasta di ibu negara. Aku panggil syarikat B jela. Pada awalnya, mereka meminta aku menghadirkan diri pada sesi pagi, tapi oleh kerana pada pagi yang sama aku telah pun membuat temujanji untuk satu lagi syarikat yang lain yang aku namakan sebagai syarikat A, jadi aku meminta ditunda ke sesi petang. Alhamdulillah, mereka bersetuju menetapkan 2.30 petang sebagai waktu untuk aku menghadiri sesi temuduga tersebut.

Dugaan Bermula

Tapi nak dijadikan cerita, pada malam selepas aku menelefon orang tuaku dikampung, aku sekali lagi membuka emel jemputan temuduga kedua daripada syarikat A yang aku sangkakan pada pagi hari keesokkannya. Terkejut aku bila melihat waktu sebenar temuduga aku adalah pada jam 3 - 5 petang. Tergamam aku, bagaimana mungkin aku dapat menghadirkan diri kedua tempat dalam satu masa. Ah, macam mana la aku tak baca betul-betul emel tu sebelum ni. Sengal.

Jadi aku mengambil keputusan untuk menghadiri kedua-dua sesi temuduga tersebut dengan menggunakan tektik menghadiri sesi temuduga di syarikat B terlebih dahulu dan kemudiannya ke syarikat A. Ini kerana dalam emel syarikat A mengatakan waktu temuduga pada jam 3 hingga 5 petang. Jadi pada sangkaanku in between jela, masa mana-mana pun tak kesah kan, asalkan sebelum jam 5 petang.

Hari temuduga, seperti biasa merempit seawal jam 12.30 tengahari. Berhenti di masjid negara untuk menunaikan solat zohor, dan kemudiannya dalam jam 2 petang, aku ke syarikat B yang letaknya tidak berapa jauh dari sana. Seperti biasa, aku diminta untuk mengisi borang maklumat peribadi dan latar belakang pendidikan terlebih dahulu.

Jam menunjukkan pukul 2.30 petang. Sedang asyik mengisi birang berkenaan, aku menerima panggilan dari syarikat A menyuruh aku menghadirkan diri tepat jam 3 petang. Aku dah panik, tapi masih mampu berfikir. Aku mencari jalan, cari akal. Nak pergi atau tidak...ngee..pening-pening. Mengalahkan memilih antara 2 calon untuk dibuat isteri..puhh

Akhirnya aku membuat keputusan untuk meninggalkan syarikat B dan bergegas ke syarikat A, kerana masa yang aku ada kurang 30 minit untuk sampai ke sana. Tanpa mengisi sepenuhnya borang tadi, aku ke kaunter depan syarikat berkenaan dan menggunakan helah untuk keluar dari syarikat berkenaan. Dengan muka yang memang sedih dan kesihan habes, aku meminta diri dengan memaklumkan ada masalah keluarga yang perlu aku uruskan..haha.. Amoi tu nampak bersimpati, terus dia benarkan aku balik. Kesian, aku pula terasa bersalah kerana menipu (sebenarnya helah) dia.

Terus ke tempat parkir motor, dan memecut meredah hutan batu KL ke Bukit Kiara yang pada hemat aku tidaklah jauh sangat dari pusat bandar kuala lumpur tu. Tapi tanpa semena-mena, aku sesat hampir satu jam pusing-pusing dikawasan sama. Dalam hati aku dan mula rasa bersalah, mungkin ini kifarah dosa aku pada amoi tadi..huk3x

Jam 3 petang, staff kat syarikat A telefon menanyakan keadaan aku. Dan aku memaklumkan yang aku telah pun sesat. Dengan sedikit guide yang diberikannya, aku memulakan kembali percarian. Tapi masih juga sesat tidak jumpa-jumpa dengan tempat yang dituju. Sehinggalah aku terjumpa seorang polis trafik dan dengan lagak selambanya aku telah menahan beliau seakan-akan akulah polis trafik yang menahannya kerana melakukan kesalahan. Nasib baiklah polis tu baik hati, dia mengajarkan aku jalan mana yang perlu aku lalui.

Akhirnya, alhamdulillah jam 3.33 petang, aku sampai ke tempat yang dituju. Rupa-rupanya dah beberapa kali aku melalui sekitar kawasan tu, tapi entah macam mana Allah tidak bukakan pintu hati aku untuk melalui satu simpang yang membawa aku terus ke situ. Alhamdulillah, sangat berterima kasih pada polis trafik berkenaan. Nasib baik aku tidak disamannya kerana mengada-ngada menahannya ditengah-tengah jalan. Tapi maaf la pakcik polis, saya terpaksa kerana saya sesat.

Sesi interview petang itu berjalan lancar. Alhamdulillah, kedua-dua interviewer berkenaan memahami situasi aku dan meminta aku untuk bertenang. Sesi petang itu lebih kepada sharing semata-mata dan sedikit sembang berkenaan tugas dan cabaran yang perlu aku lalui semasa bekerja nanti sekiranya aku dipilih untuk menjawat jawatan tersebut.

Penat dan memang memenatkan. Satu petang yang amat menduga keimanan, kesabaran dan ketepatan aku membuat keputusan dan menjawab persoalan. Alhamdulillah, Allah membantu aku menghadapinya dan memudahkan sedikit jalan bagiku setelah Ia menguji aku dengan sedikit kesusahan.

Nikmat Tidak Terhingga

Hari ini, nikmat Allah datang mencurah-curah seolah-olah telah pun mengabulkan segala doa-doa yang mengiringiku selama ini. Alhamdulillah, aku mendapat panggilan dari syarikat A yang memaklumkan aku telah pun berjaya mendapatkan kerja yang aku mohon itu. Sepetang aku telah pun mempraktikkan diriku menjadi seorang kerang busuk yang tersenyum riang seorang diri. Tiada kata dah yang boleh aku kata lagi. Hanya senyuman kambing ku ini mampu menerangkan segala-galanya. Khamis ini aku diminta ke syarikat berkenaan untuk mendapatkan offer letter dan memulakan tugas pada hari Isnin depan, insyaAllah.

Sebelum itu, syarikat C yang telah aku maklumkan dalam entry lepas juga menelefon aku untuk menghadirkan diri ke pejabat mereka untuk mendapatkan offer letter, dan memulakan tugas pada hari itu juga. Tapi oleh kerana beberapa faktor yang tak dapat aku nak elakkan, offer daripada syarikat berkenaan terpaksa aku tolak kerana hatiku lebih cenderung untuk memilih syarikat A sebagai tempat pertama aku memulakan tugas sebagai seorang pekerja, walaupun kedua ibubapa ku lebih menampakkkan kesungguhan untuk menerima pelawaan syarikat C kerana faktor kekukuhan syarikat dan sememangnya syarikat itu dikenali seluruh Malaysia. Celcom, siapa tak kenal kan? Makcik dan nenek-nenek kat kampung pun kenal. Tapi maafkan daku wahai celcom, aku terpaksa mengenepikan pelawaan yang kau tawarkan kerana ada tawaran lain yang lebih menarik minatku..muahaha

Sebelum itu juga, aku telah pun mere-arrange balik temujanji aku dengan syarikat B. Mereka meminta aku datang balik pada esok jam 9.30 pagi. Jadi sekarang hati aku masih lagi berkira-kira untuk memenuhi temujanji tersebut ataupun tidak. Kalau ikutkan, tak perlu la aku nak susahkan diri aku pergi lagi kan, kan dah dapat offer kat tempat yang memang aku dari awal lagi berharapkan untuk bekerja disana, jadi tiada sebab la aku nak bazirkan masa dan tenaga pergi lagi kan? Entah, mungkin pergi mungkin juga tidak. Tengok keadaan dulu la macam mana esok.

Sekarang, aku hanya mempunyai masa beberapa hari lagi untuk menjalani hidup sebagai seorang penganggur. Minggu depan, diari baru dalam hidup aku bakal bermula. Aku seorang pekerja..ahaks.. Walau kadang-kadang aku masih lagi tidak percaya, tapi inlah dinamakan ketetapan qada' dan qadar dari Allah. Walaupun semalam aku diuji-Nya, tapi hari ini alhamdulillah, aku diberi kesempatan menuai kenikmatan kurniaan-Nya. Hanya syukur yang mampu aku panjatkan kepada-Mu ya Allah untuk menunjukkan rasa terima kasih ku atas segala kurniaan-Mu pada ku selama ini. Alhamdulillah..

Terima kasih juga buat rakan-rakan samada yang aku kenal mahupun tidak kenal jika ada diantara kalian yang sudi mendoakan aku selama ini. Moga-moga Allah membalas jasa baik kalian dengan seribu kali lebih kebaikan dan kenikmatan..^-^

* S A T U L A N G K A H L A G I *

8 contengan diterima:

nurislam on July 29, 2009 at 7:26 AM said...

salam cik lisam..
wah tahniah2 kerana anda sudi diterima bekerja,,,
huahuahua...
pasni leh banje secret resepi...
tak gitu cik lisam ^^,

rerAma chUmey on July 29, 2009 at 8:16 PM said...

salam..
alhamdullillah..akhirnya broLisam menamatkan kerjayanya sbgai pngganggur..hehehe..broLisam..jgn lupe blnjea arisha taw..hehehe..

p/s:nnti kje elok2..hehehe

Anonymous said...

Wah congrats...hehe..by the way gud luck eh..hehe..moga berjaya..n work hard 4 ur own future..hehe..

-el-

~ aman shah ~ on July 30, 2009 at 11:47 PM said...

dah dapat kerja tu...
seakan-akan terbau nasi minyak dibawa bayu dari terengganu~~

Ya Habibi on July 31, 2009 at 4:36 AM said...

Assalamu'alaikum..

wahwahwah!
pakcik... mabruk! mabruk! dah dapat keja..

tapi ade yang tang nipu si amoi tu.. ade sesuatu saya nak cakap.. PADAN MUKA!! haha. =P

aman shah.. waa~ sampai terbau nasi minyak kat sana ek.. hee~

cikgunurul on July 31, 2009 at 4:21 PM said...

pakcik lisam dah pencen sbagai pengangur...

lepas ni dia dah makin bz...

aman shah dah mghidu sesuatu yang istimewa dr tganu hehehe...


nanti kita serbu rumah pakcik lisam ramai-ramai ye...

Lisam on August 3, 2009 at 12:18 AM said...

to nur islam
nak suoh banje? jap nak pikir..
jawapannya, secret..ekeke

to arisha
kalo keje tak elok camne?
kene tulis name pastu kasik kat cikgu besar ke?
^^

to el
tak leh lawan el..
lagi senior dialam kerja..:D

to aman
sy dah terlebih awal dapat hidu bau nasi minyak dari kedah..
nasi minyak sape la agaknya ya..^^

to suhana
nak tambah..
padam muka amoi tu..
last2 padam muke kat diri sendiri..
hayyooo...erkk

to cikgunurul
haa..meh2 serbu umah pakcik..
tolong mak pakcik tebas lalang yang dah panjang tuh..
kesian tade orang nak tolong..
hakhakhak..

1jja1912 on August 4, 2009 at 1:22 AM said...

tahniah..tahniah pakcik..
Keja baik2 yea...

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal