Tuesday, September 23, 2008

Kad Ucapan & Duit Raya

Alhamdulillah, setelah beberapa hari ditimpa nikmat demam oleh Allah, akhirnya aku dah kembali sihat walafiat untuk meneruskan sisa-sisa hidupku yang masih berbaki ini. Sebab apa aku katakan demam itu nikmat? Kenapa tidak aku katakan ianya satu musibah? Jawapannya senang, kerana Allah sayangkan aku, sebab itu aku telah dipilih-Nya untuk merasa ujian-Nya itu.

Dah, aku bukan ingin membebel soal demam untuk entry kali ni, tapi ada satu perkara yang menggembirakan untuk aku kongsi bersama kalian semua. Baca tajuk pun tahu dah kan? Tapi aku nak cerita pasal kad raya kah? Ataupun duit raya kah? Nak cerita pasal hari raya kah? Ermmm, mungkin ada la sikit-sikit kot. Sebab aku menulis mengikut kata hati, bukan menulis mengikut rangka dan tujuan yang satu. Sebab itu kadang ke kiri, kadang ke kanan. Sesekali mahu juga ia ke belakang. Paham tak? Aku pun yak paham apa yang aku tulis ni.. Muahaha (gelak jahat ni).

Sebenarnya, untuk entry kali ini aku ingin berkongsi sedikit pemberian orang pada aku beberapa hari yang lepas. Ada yang bagi kad raya lah, duit raya lah, nasib baik tak bagi hantu raya mahupun jalan raya, tak ke naya nanti..huhu

Bangun pagi-pagi, bila buka saja blog, dah dapat meset dari rakan blogger kat shoutbox. Katanya sila ke blog beliau kerana ada sesuatu untuk aku, katanya la. Apa lagi, sepantas kilat juga sepantas mouse ini la aku mengklik ke link blog beliau. Apa yang aku dapat? Kerusikah? Mejakah? Buku hutangkah? Baju melayukah? Kopiah barukah? Bukan, bukan, bukan dan bukan.

Alhamdulillah, syukur dan ucapan terima kasih aku tujukan buat sedari Muyassarah kerana telah sengaja mahupun tidak sengaja memilih blog aku sebagai salah satu penerima kad ucapan hari raya dari blog beliau. Syukran, makasih tanter, tiangkiyu, syer syer buat cik muyassarah. Sebenarnya aku kenal dengan dia ni baru je lagi, tapi napa entah dia ni suka sangat melayan kerenah aku bila ke blog beliau. Rajin pula melawat blog aku ni, juga rajin pula sama-sama mengarut di shoutbox, samada diblog aku ataupun diblog beliau sendiri. Aku mula tertarik dengan blog beliau bila pertama kali melawat lagi. Kadang-kadang suka baca dia duk mengarut sorang-sorang dan syok sendiri je bercerita pasal hidup dia. Apa-apa pun, cik muyassarah memang best. (p/s tuk cik muyassarah : dah puji banyak ni, kalo tak bagi duit raya gak tatau la...hohoho). Dan inilah kad ucapan yang aku dapat darinya. Cantik tak anak-anak? Cantik pakcikkk.. Bagus, nanti mitak duit raya dengan cik muyassarah ye, jangan mitak dengan pakcik pulak tau.



Entry Part Two

Apa pula ada part-part ni pakcik? Eh, banyak soal pula budak ni, ikut suka hati mak bapak aku la, ini blog aku..Duk diam-diam sudah.



Nampak tak apakah benda di atas ini? Ha, duit RM100 tu. Banyaknya. Siapa bagi ni pakcik? Ha, ko duk diam-diam, meh pakcik nak bercerita sedikit pasal duit raya yang best lagi sedap bila dibelanjakan ni.

Beberapa hari lepas, internet dirumah aku ni ter"disconnect". 2 hari juga la aku kerinduan untuk kembali aktif dialam maya ni. Puncanya? Kerana wireless modem dirumahku telah ter'reset' oleh seorang kawan. Lepas tu semua setting telah kembali kepada asal, dan menyebabkan internet connection tidak dapat di"establish"kan walaupun telah membuat pelbagai usaha untuk mengembalikan kepada setting sebelum ni. Tapi apa yang membuatkan aku bersyukur sangat tu (musibah ni, tetap bersyukur tu), kejadian ni terjadi sehari sebelum aku menduduki ujian atau Test 2 untuk satu subjek aku semester ni. Lepas tu, balik saja dari test tengahari tadi, alik-alik boleh pula masuk internet.

Memang hikmah terselit sangat-sangat disebalik apa yang terjadi tu. Sebab apa? Sebab sepanjang internet tak boleh nak masuk, rajin la pula aku ni study. Dan hasilnya alhamdulillah, test tadi dapat juga aku jawab dengan komfidennya. Jawab je konfiden, tapi jawapan tu betul ke tak aku tak tahu la..huhuhu.. Moral of the story, jangan la nak cepat mengeluh dan berpeluh (sebab panik) bila sesuatu musibah tu terjadi pada diri kita. Sebaliknya cuba bersabar, dan redha dengan setiap yang terjadi tu. Kerana kita tidak tahu apa hikmah disebalik setiap kejadian yang terjadi ke atas diri kita itu. Jangan salahkan musibah, tapi cuba syukuri setiap musibah yang melanda tu.

Eh, mana cerita pasal duit kat atas ni? Melalut-lalut pula pakcik ni. Luku karang baru tahu. Err, sori mori ye, termelalut pula..hehe..

Ucapan ribuan malahan jutaan terima kasih juga buat rakan blogger yang telah sudi memberikan sekeping duit RM100 yang tercatat nama blog dan juga nama samaranku kat atas duit kertas tu. Walaupun ia hanyalah sekadar gambar, tapi aku anggap ia satu pemberian yang ikhlas, sama harganya dengan nilai duit tersebut. Moga-moga beliau mendapat ganjaran berkali ganda dari nilai RM100 itu. Tapi kalau dapat yang betul-betul kan lagi best. Lepas juga la aku nak buat beli baju raya dengan sedikit kuih raya nanti..hehehe

Syukran buat sedari Mahabbahfillah kerana telah bersusah payah pergi ke Bank Muamalat, mengeluarkan duit gajinya, dan seterusnya men"scan" lalu diletakkan nama-nama penerima diatas gambar duit tersebut sebelum meng"upload" diblog beliau untuk ditujukan khas buat sahabat-sabahat blogger yang beliau ingati lagi beliau saya... Ooppss, nasib tak terlepas taip..hehehe.. Cik Mahabbahfillah ni pun boleh dikatakan baru juga la aku mengenalinya (mengenali blog beliau, bukan mengenali diri beliau ye, ingat tu). Kadang-kadang termengarut juga di shoutbox beliau. Aku ni kalau siapa layan, aku lagi la nak melayan. Dah dasar suka mengarut, bila ada yang sama nak mengarut, maka terjadilah proses karut kuasa dua. Akibatnya makin bercambahlah idea dan karutan aku ni..huhu

Minggu ni dah minggu last sebelum balik bercuti raya kat kampung. Wah, tak sabarnya nak balik kampung ni. Rindu bangat dah sama aku punya bonda dan ayahda tercinta. Rindu kat adik-adik, juga rindu pada suasana kampung yang sudah lama ku tinggalkan. Ceewah, macam la mengaji kat obersi ko ni lisam. Haha, ikut suka hati aku la. Tak semestinya kena pergi obersi baru boleh nak main rindu merindu ni, duk kat Mesia ni pun boleh apa. Hmm, betul gak ea..huhu

Semalam dah settlekan beberapa tugas termasuk menghantar beberapa kad raya untuk sahabat-sahabat yang jauh mahupun dekat. Dorang tak ingat aku tak kesah, yang penting aku ingat kat dorang. Betul tak? Kita hidup untuk memberi, bukan sekadar untuk menerima, kan? Ha, kan dah betul tu..

Semalam juga rezeki aku murah, dapat satu bekas nasi ayam Chicken Rice Shop dari seorang classmate. Alhamdulillah, rezeki percuma di 10 malam terakhir bulan ramadhan ni. Mimpi apa yang membuatkan dia murah hati sangat pun aku tak tahu la. Yang penting, aku berterima kasih sangat pada beliau. Moga Allah membalas jasa baik beliau dan mengangkat amalan beliau tu sebagai satu ibadah yang mendapat ganjaran dari Allah swt. Amin..

Orang dah mula bagi kad raya kat rakan-rakan blog ni pakcik, pakcik lak bila? Sabar la, hari masih muda. InsyaAllah sebelum pakcik balik kampung nanti, pakcik sediakan la kad ucapan tu. Nak bagi duit raya macam cik Mahabbahfillah buat pun boleh tau. Sabar dan sabar seperti seorang penyabar.

* I M A N S Y U K U R & S E N Y U M *

9 contengan diterima:

iNtAnCtZ on September 23, 2008 at 4:22 PM said...

waaaaa~
pas ni tok lisam kene bg ana duit rayer 5 keping duit 100 la~

kad raye skali la kalu ader...!

[sungguh xmalu g mintak sendiri...~]

Lisam on September 23, 2008 at 4:56 PM said...

haha..bole2 cik seekerz..name cik seekerz dah pun dimasukkan lam senarai penerima wit raya dr tok...

p/s:sape nak lagi? sila2, jgn memalu..ari raye xle malu, nnti xle raye....:D

mohad on September 23, 2008 at 6:17 PM said...

salam... selamat aidilfitri 2008

nessa syahirah on September 23, 2008 at 8:16 PM said...

hehe..leh la masuk nama skali dlm list..(sambil nyorok dalam peti sejuk)

Lisam on September 23, 2008 at 11:27 PM said...

to ijad
Salam lebaran..
mohon maaf zahir wa batin...^^

to nessa syahirah
muahaha..siap nyuruk lam peti ais tu. jgn curik makan dah le ye...
bole2, name cik nessa pn dah masukkan ni....cpt, sape lagi..ekeke

Cik Muya on September 24, 2008 at 7:04 AM said...

name sy!name sy!
masukkn name sy ye pakcik??
name sy: muyassarah
no ic sy: 8*0**0-4*-*22*
sy suke mkn: roti cicah milo :P

sape punnye kad yg pakcik pamerkn tu??
malang sungguh pakcik dpt kad dr beliau!
nta2 kat kad dia ade virus.. pakcik jgn percaye sgt ngn org2 kebnyakan begitu.. kelak pakcik gak yg binasa ngahahahaa
(sekian sketsa drama diari ramdhan)

Lisam on September 24, 2008 at 1:00 PM said...

haa..bole bole..
meh tulis name atas ketas ni..
nanti pakcik kasik kt cikgu besar, name murid2 yg suke wat bising lam kelas..:p

kad tu pkcik dpt dr makcik mane ntah..tetibe rajin pula die nak kasik kad kt pakcik..ish43x...
pakcik dah scan, & trnyata mmpunyai virus2 spt virus merepek, merapu, melalut & juga virus yang bernama muyassarah...pelik beno namenye tu...
muahahaaha.....

Cik Muya on September 24, 2008 at 1:20 PM said...

nampaknye pakcik terlalu selamba dan bterus terang lg bsuluh dlm mngata2 muyassarah tu...

- muyassrah pun berlalu kluar dr blog http://antaracitadancinta.blogspot.com/ dgn perasaan kecik hati lg trhina :(

Lisam on September 24, 2008 at 4:08 PM said...

hehe..pakcik xmengata, tp pakcik berkias bila berbicara..huhu..

bulan2 pose ni xbek nak men kecik ati lg terhina taw..nanti xdapat raye, maka xdpt la duit raye, n of course la xle nak makan kuih raye...:D

len kali cik muyassarah mai lg men pondok2 kt blog kite ni ye..ade recipe baru nak kasik..^_^

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal