Wednesday, October 8, 2008

Back To School By Bus

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah..

Alhamdulillah kerana aku, kau, kau dan korang semua masih lagi mampu menghirup udara Allah yang percuma lagi hari dan saat dibulan Syawal yang mulia ni. InsyaAllah semoga berterusan untuk hari-hari berikutnya sampai la ke satu saat yang Allah dah tetapkan bagi kita untuk menyahut seruan mengadap-Nya kelak.

Lamanya dah tak update blog kesayangan dan kebanggaan(errkk..) aku ni. Ye la, dah balik bercuti kat kampung, bercuti raya pula tu, memang la tak sempat dah nak meng'update' blog ni, ditambah pula dengan kemudahan internet yang memang tak ada kat kampung, lagi la menyulitkan diri ni. Bukannya blog ni boleh nak update diri dia sendiri, kalau tak senang la kerja kaum kerabat blogger sekalian kan? Buat blog, lepas tu biar je dia update sendiri..muahaha.. Takde maknenye..

Best cuti raya? Alhamdulillah, tahun ni masih lagi Allah bagi nikmat pada diri ni untuk sambut hari lebaran bersama-sama keluarga dan juga semua insan-insan yang aku sayang. Macam biasa la, pagi raya bangun lebih awal(awal ke?huhu..), mandi sunat aidilfitri, then pergi solat sunat aidilfitri. Balik dari solat, salam dengan semua ahli keluarga, minta ampun mitak maaf minta halal semua sekali dan segala-galanya kat mak ayah adik abang kakak isteri, eh eh, zaujah belum ada lagi ye..ekeke.. Gatai no pakcik ni. Bese la...haha

Raya tahun ni raya pertama la yang tidak beraya bersama semua ahli keluarga. Sebabnya kedua-dua abang aku tak balik beraya. Abang sulong balik gak, tapi tengahari baru sampai kat rumah. Abang ke 2 balik Melaka, raya ke-3 baru balik Terengganu. So, berkurang la sikit ahli keluarga pada pagi raya yang mulia tu. Akak aku mujur juga la balik beraya kat Terengganu dulu tahun ni, tahun depan mungkin beraya kat kampung suami dia la pula. Lagi berkurang. Teringat kata-kata mak suatu masa dulu, "anak-anak ni masa kecil je jadi anak, bila dah besar tak jadi anak dah". Mendalam maksudnya tu. Cuba la fikir-fikirkan ye..

Seperti tahun-tahun lepas, sejak kematian nenek dan atuk, semua saudara-saudara memang akan datang berkumpul kat rumah aku. Maklum la, dah tak ada rumah nenek nak pergi berkumpul, jadi datang la berkumpul rumah abang dan kakak sulong diorang ni, mak dan ayah aku la tu. Ayah anak sulong, pastu mak anak ke-2, tapi abang mak dah lama meninggal, jadi mak la ambil alih sebagai adik beradik sulong. Sebab tu juga la hari raya pertama memang duk kat rumah je, tak pergi mana-mana pun. Tunggu saudara-saudara je yang datang beraya. Raya ke-2 dan seterusnya baru la ada masa untuk ziarah rumah kawan-kawan yang lain, walaupun kadang-kadang aku berjaya juga melepaskan diri untuk pergi beraya rumah kawan-kawan.

Duit raya banyak dapat? Besar-besar pun dapat lagi ke? Ah, biarla dah besar pun, yang penting aku belum kerja dan belum lagi ada pendapatan sendiri. Zakat pun belum layak lagi untuk bayar sendiri, jadi duit raya memang aku deserve la untuk mendapatkannya..hehe.. Tapi tak banyak pun, cuma abang dengan akak je yang bagi. Boleh la aku buat untuk bayar sewa rumah nanti.

Sakan raya, puasa penuh tak ni? Eh, jaga sikit mulut tu ye. Pakcik bukan ada off day pun, musti la puasa penuh. Kan raya ni hanya untuk orang yang puasa penuh saja, jadi layak la bagi pakcik tuk merayakannya, sesakan yang pakcik mampu..hehe.. Eh, tak percaya ke raya ni hanya untuk orang yang puasa penuh? Betul mengikut apa yang aku dengan dalam kuliah beberapa hari sebelum raya hari tu.

Ustaz tu cakap, 2 golongan sahaja yang layak untuk sambut hari raya ni. Pertama, orang yang puasa penuh, dan kedua mujahidin yang menang di medan perang. Jadi, kaum hawa memang pada dasarnya tak boleh la nak sambut raya ni, atas sebab yang pertama tadi, betul tak? Ini tak, baju raya sejak bulan Rejab lagi dah tempah tu, puasa tak tahu ke mana lagi. Bukan aku yang kata, ustaz tu yang kata..huhu

Balik Shah Alam je, kerja melambak-lambak menunggu untuk disiapkan. Hari ni alhamdulillah dah settlekan satu kerja. Presentation untuk Final Year Project aku dan selesai dengan jayanya. Alhamdulillah, aku dapat menjawab segala soalan yang diajukan dengan baik. Lecturer aku pun nampak macam puas hati je dengan presentation aku. Tapi pesanannya aku tetap ingat, "harap-harap projek ni siap la ye". Dengan tersengih-sengih aku menjawab, insyaAllah puan. Jawapan nak melepaskan diri..hihi

Nape tajuk pelik je tu? Siap cakap omputih lagi tu. Entah la, aku takde idea nak letak tajuk apa. Tiba-tiba datang perkataan ni, terus aku letak. Aku tahu, bagi kebanyakan blogger pun, part nak fikirkan tajuk tu la yang paling susahnya. Aku sendiri pun kadang-kadang tak jadi nak mengarang, sebab tak tahu nak letak tajuk apa. Natijahnya, terpaksa la engkorang semua menjamu selera dengan jamuan yang dah basi dan dah tamat tempoh..huhu.. Okeh, nak siapkan kerja lain pula. Ni pun curi-curi je masa nak menaip sat sambil-sambil melepaskan gian nak mengarang je sikit. Kesian dah kat blog ni, macam-macam jenis kulat dah tumbuh. Pemalas tul tuan rumah ni..ish43x..

* L E G A *

6 contengan diterima:

~Cinta Cukulet~ on October 8, 2008 at 11:38 PM said...

selamat back to school la...study study study.. buat apa lagi tu,dok memblog je keja dia huhu

Lisam on October 9, 2008 at 1:14 AM said...

ne de..duk reply comment ni...hohoho

nessa syahirah on October 10, 2008 at 1:35 PM said...

wachaaa...

igt nak benti study dah..tak blk2..huhu~

Lisam on October 10, 2008 at 3:17 PM said...

muahaha..jihad pakcik lam setadi lom tamat lg...seksok bile dah tamat & dah najah, pakcik xbalik2 dah la..hoho

Bashir IbnDzul on October 10, 2008 at 6:23 PM said...

salam..

heh bile nak beraye umah ana??

Lisam on October 10, 2008 at 8:52 PM said...

salam..

sekarang jugak ana p...
jangn lupe 2 bende ni taw...duit raye, kuih raye..hihi..^^

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal