Friday, October 10, 2008

Post Mortem Ramadhan

Ramadhan telah pun menutup tirainya. Ia sudah pergi meninggalkan umat Islam membawa bersamanya pelbagai keberkatan dan fadhilat. Solat tarawih dan Lailatul Qadar juga telah meninggalkan kita sehinggalah kita akan dipertemukan semula dengan Ramadhan akan datang, insya Allah.

Begitulah lumrahnya setiap tahun. Justeru itu sebelum Ramadhan pergi jauh meninggalkan kita, marilah sama-sama kita meneliti dan menyorot semula apakah amalan-amalan yang telah dilakukan di sepanjang bulan Ramadhan pada tahun ini. Adakah kita telah berusaha mencapai segala keberkatan yang terhidang di dalam bulan tersebut? Atau kita hanya berjaya menikmati hidangan pelbagai juadah berbuka sahaja tanpa banyak pencapaian keberkatan Ramadhan yang dapat kita kutip?

Cuba kita renung dan hitung semula perkara-perkara dan amalan-amalan baik yang telah berjaya kita lakukan pada Ramadhan yang lalu. Cari dan selidiki amalan-amalan baik yang kita terlepas atau tidak sempat dilakukan. Lakukan muhasabah ini dan buatlah sedikit homework dengan menyenaraikan perkara dan amalan baik yang kita lakukan dan senaraikan juga perkara dan amalan baik yang kita tidak lakukan. Dari sini tanamkan semangat dan azam bahawa kita akan cuba memperbaiki amalan kita pada Ramadhan akan datang dan menambahkan lagi mana-mana amalan yang tidak dapat kita lakukan.

Sumber : Sautul Jumaat, Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam (CITU), UiTM Malaysia

0 contengan diterima:

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal