Saturday, April 12, 2008

8 Petanda Dia Soulmate Anda

Salam alaik...

8 petanda?.... Nak dapat 1 pun susah, inikan 8... tepuk dada tanya iman, jangan tanya nafsu, sebab ikut nafsu, nanti lesu........ Pilih jangan tak pilih, kalau tak pilih takut nanti terpilih yang hampas, tapi kalau terlebih pilih, takut pula terpilih yang hampeh... carilah yang sedang-sedang saje bak lagu Iwan yang fofular sikit masa dulu.

Dari pertanyaan serta kajian juga sikit pengalaman yang ada inilah hasilnya.. Selamat berbahagia pada yg masih mencari.......... Dua manusia yang merasa saling berjodoh pasti memiliki ikatan emosional, spiritual dan fizikal antara keduanya. Hanya dengan menatap mata atau mendengar suaranya, kita akan merasakan getaran dan seolah ingin terus bersamanya. Benarkah seperti itu? Lalu, apakah ada petanda lainnya agar seseorang dapat merasakan bahawa si dia jodoh (soulmate) kita atau bukan?

Petanda 1
Rahsia sepasang kekasih agar dapat memiliki usia hubungan yang panjang adalah dengan adanya saling kerjasama. Kamu dan dia selalu dapat saling membantu, dalam urusan remeh atau besar. Paling penting adalah kamu berdua selalu dapat melalui segala aspek kehidupan secara bersama-sama. Dan semuanya terasa amat menyenangkan meskipun tanpa harus melibatkan orang lain. Apakah kamu sudah merasakan pe! rkara tersebut? Jika ya, selamat... kerana ada harapan bahawa dia adalah calon pendamping hidup kamu!


Petanda 2
Salah satu kriteria yang menentukan sesuai atau tidaknya dia sebagai jodoh kamu atau bukan adalah kemampuannya bersikap bersahaja di depan kamu. Cuba sekarang perhatikan, apakah gerak-gerinya, caranya berpakaian, gaya rambutnya, caranya berbicara serta tertawanya mengesankan apa adanya? Apakah setiap ucapannya selalu tampak spontan dan tidak dibuat-buat? Jika tidak, maaf kemungkinan besar dia bukan jodoh kamu!


Petanda 3
Adanya deria batiniah membuat hati kamu berdua dapat selalu saling tahu. Dan bila kamu atau si dia dapat saling membaca fikiran dan menduga reaksi serta perasaannya satu sama lainnya pada situasi tertentu. Selamat! Sebenarnya dialah destini kebahagian kamu...


Petanda 4
Bersamanya dapat membuat perasaan kamu menjadi tenang, selesa dan tanpa perasaan tertekan. Berjam-jam bersamanya, setiap waktu dan setiap hari tanpa membuat kamu merasa bosan... Inilah petanda bahawa kamu berdua kelak akan saling terikat.


Petanda 5

Dia selalu ada untuk kamu dalam situasi apapun. Dan dia selalu dapat memahami situasi dalam hati kamu baik dalam suka dan duka. Percayalah pasangan yang berjodoh pasti tak takut mengalami pasang- surut, suka-duka saat bersama. Sekarang, ingat-ingat kembali. Apakah dia orang pertama yang datang memberi bantuan tatkala kamu dirundung musibah? Dia selalu faham saat emosi kamu terganggu? Dia tahu keadaan waktu anda sakit? Jika ya, tak salah lagi. Dialah orangnya...


Petanda 6

Dia tak terlalu peduli dengan masa lalu keluarga kamu, dia tak peduli dengan masa lalu kamu saat bersama kekasih terdahulu. Dia juga tak malu-malu menceritakan masa lalunya... Nah, kalau begitu ini bisa berarti dia sudah siap menerima kamu apa adanya..


Petanda 7
Setiap orang! pasti memiliki kekurangan, dan kamu tak malu-malu perlihatkannya pada si dia. Bahkan pada saat kamu tampil 'buruk' di depannya sekalipun, misalnya saat kamu bangun tidur atau saat kamu sakit dan tak mandi selama dua hari. Ataupun menceritakan sejujurnya kepada kamu tentang kelemahan dan kekurangannya... Nah! Kamu dan dia memangnya disuratkan untuk bersama!

Petanda 8

Bila merasa rahsia kamu bisa lebih selamat di tangannya daripada di tangan sahabat-sahabat kamu yang lain. Atau kamu merasa sudah tak dapat lagi menyimpan rahsia apapun darinya, maka berbahagialah! Kerana ini bererti pasangan sejati telah kamu temukan!


Sedikit pesanan dari imanku,


Perlu diingatkan disini, tujuan saya mengepost article ni bukan bertujuan kerana saya menyokong apa yang tertulis dalam article ini. Kerana dari pengamatan saya, isi kandungan article ni lebih cenderung kepada keadaan manusia sekarang yang suka hidup ber'couple' sebelum mempunyai hubungan yang sah yakni kahwin. Dan ini memang bercanggah dari norma hidup sebagai seorang yang mengaku ummat Islam yang mengambil sepenuhnya ajaran Islam dalam hidupnya. Sebaiknya dan sepatutnya serta sewajibnya, amalkan cara hidup yang telah Islam ajarkan. Bercinta selepas kahwin tidak bermakna kita akan sengsara selamanya kerana faktor tempoh perkenalan dan keserasian. Tapi perlu diingatkan, segalanya adalah ketentuan Allah. Jika kita meletakkan Allah sebagai yang teratas dalam setiap apa pun yang ingin kita lakukan, insyaAllah hidup kita akan bahagia dan mendapat keberkatan dari Allah swt. Islam memudahkan perjalanan hidup, bukan merumitkan kitaran hidup..Jazakallah...


* I M A N K U M E M B A N T A H *


Terima kasih buat Nur Izwah sekali lagi, kerna sudi berkongsi article ini. Moga ukhti mendapat ganjaran dari Allah swt.

1 contengan diterima:

Nadim Muhammad on May 1, 2008 at 3:41 AM said...

salam alaiki,
iya, ya.
aku mengerti.

=)

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal