Tuesday, April 8, 2008

Dari Meja Menaipku

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah, syukur kupanjatkan pada Allah swt atas kurniaan rahmatNya padaku selama ini. Juga dengan rahmat dan kasihNya, aku masih lagi mampu untuk bernafas di muka bumi ini..

Hari ni dah masuk minggu terakhir bagi pengajianku di semester 4. Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi untukku menghabiskan sisa-sisa hari terakhirku yang perlu untukku gagahkan diriku ini ke kelas seperti kebiasaan. Selepas minggu ini, corak hidupku mungkin akan sedikit berubah. Daripada selalunya mandi awal-awal pagi untuk ke kelas, mungkin akan menjadi sedikit lewat or maybe akan terlalu lewat..huu..

Semester 4...Banyak meninggalkan kenangan dalam diari hidupku. Terlalu banyak kisah yang terjadi yang telah mengubah corak hidupku dalam semester ini. Sejak dari zamanku mengambil diploma dulu, aku rasakan semester ini agak unik bagi diriku. Perjalanan masanya juga ku rasakan terlalu cepat. Sedar tak sedar, aku dah pun berada di minggu terakhir dalam semester ini. Kadang-kadang aku sampai terfikir, apa yang aku dah belajar semester ni? Apa yang aku dapat? Betul ke dah nak habis sem ni? Kod matapelajaran yang aku ambil pun aku masih tak ingat dan boleh tertukar lagi. Kalau bab nama lecturer tu, mostly since belajar diploma dulu, memang kena hafal dulu la sebelum masuk dewan peperiksaan. Nanti terkial-kial lak nak tulis nama manusia mana la yang mengajar matapelajaran tersebut kat answer sheet aku..hehe..Bukan apa, dah memang jenis aku ni yang tak suka nak pergi jumpa lecturer. Kalau dalam kelas lak, bukan jenis yang suka bertanya pun. Bila ditanya soalan, mula la terkial-kial tanya member sebelah. Boleh jawab aku jawab, takleh jawab aku mempraktikkan la kebolehan aku tesengih-sengih cam kerang busuk..ekekekekee

Ni belum masuk bab iman lagi. Banyak mana dah amal ibadat yang aku kerjakan semester ni? Banyak mana pula dosa yang dah aku buat semester ni? Bertambah ke iman aku? Atau semakin nipis ke imanku semester ni? Apa sumbangan aku pada agama semester ni? Ada pada takuk lama lagi ke? Sekadar pandai berkata-kata lagi ke aku ni berbanding mempraktikkannya? Hati aku lak macam mana? Aku dah jaga secukupnya ke? Atau aku masih membiarkan hatiku menguasai imanku lagi ke? Aku ni dah bla..bla..bla...ke?

Lepas minggu ni, bermula la minggu study week bagi student-student yang sama waktu dengan aku. Semester ni, aku dengan member-member aku dapat study week sampai 2 minggu. Sebab first paper kami bermula agak lewat. Tapi bagi aku, dapat la study week sampai 1 bulan pun, jam yang diperuntukkan untuk study memang tak leh nak dibandingkan dengan hari-hari yang duk relek. Kalau esok or lusa lom ada paper, maknanya buku akan baca diri diorang sendiri la..hahaaa

Balik kampung? Persoalan yang biase bermain diminda para mahasiswa dan mahasiswi mana-mana universiti pun. Bila tibanya study week, memang persoalan ini la yang akan pertama sekali bermain-main dalam fikiran. Bagi yang siswi, awal-awal lagi dah usyar tiket bas. Takut habis lak nanti. Kawan aku mitak tolong aku belikan dia tiket dah 3 minggu lepas lagi. Bagi siswa, tetap cool. "Alah, awal lagi, nanti esok nak balik aku p la cari tiket." Tapi bila dah habis, mula la nak menyesal. "Ish, kalau aku beli awal-awal pun dulu, kan dah tak leh balik, padan muka aku."

Aku pun tak terkecuali la..ekekekekee..Bukan apa, bimbang tak jadi balik nanti. Kita hanya mampu merancang, Allah yang berhak menentukan segala-galanya bagi kita. Contohnya cam kes kawan aku tu. Dah la mitak aku tukar tarikh tiket, lepas je aku tukar tarikh, dia kata tak jadi balik lak. Ha, kan dah rugi tu. Nak pegi jual balik pun satu hal nanti. So, bagi aku la, better beli lewat bila dah betul-betul confirm nak balik. Tak la banyak masalah lak nanti. Tapi kalau nak balik raya, memang la kene cari awal-awal, tak pasal-pasal beraya kat umah sewa nanti..huuu

So, untuk sem ni, aku cam biasa la, perancangan nak balik umah 2 tetap ada. Minta berkat dan restu la katakan. Teringin gak nak dengar kata-kata hikmah pembakar semangat dari orang tua aku, lebih-lebih mak aku. Boleh la aku buat bekal untuk jawab final exam nanti. Lagipun memang dah lama sangat aku tak jenguk umah aku kat kampung nu. Rindu dah aku kat insan yang membesarkan aku sejak dari kecil sampai la aku jadi manusia seperti sekarang ni. Adik-adik aku lak ape cite dah sekarang ni. Eri, mimi, ada ngn shima. Adik-adik aku yang duk kat menara gading lak, bila la dorang nak balik agaknya. Abang ngan kakak aku yang dah keje lagi la, susah bebenor nak jumpa. Alhamdulillah gak sebab akak ngn abang no 2 aku duk area KL ni, jumpa gak la sesekali. Dah la sem ni aku kene praktikal masa cuti 2 bulan ni. Jadi, memang aku takde mase dah la nak balik umah, jumpa adik-adik aku, berkumpul ramai-ramai cam masa kecik-kecik dulu, walaupun tak la selalu sebulu, tapi bila dah adik beradik sendiri, buruk camne pun tetap kita sayang gak, tetap kita ambik tahu gak, tetap kita care most gak kan?

Exam..Exam..Exam..Minggu terakhir ni macam biasa la, test leh katakan setiap hari mesti ada. So, memang akan jadi ulat buku secara terpaksa rela la aku sepanjang minggu ni. Macam-macam subjek kena baca, kena ingat, kena hafal. Aduss, buleh pecah kepala kalau setiap hari sepanjang semester dipenuhi dengan test. Albert Einstein pun leh botak habis kepala dia kalau gini..huhu

Cukup la dulu untuk kali ni, memang dah melampau-lampau panjang lak aku tulis ni. Awal-awal cadang nak luahkan sikit je isi hati, tapi tetiba idea mencurah-curah cam hujan yang sedang turun sekarang ni. Alhamdulillah, ilham yang dikurniakan oleh Allah swt pada diriku yang hina ini. Sepatutnya buat masa sekarang ini, aku berada kat dalam kelas, tapi...hahhaaa...Malas tul rasanya bila dah habis silibus ni. Lagipun slip peperiksaan dah dapat, dah tertulis pun subjek yang akan kita ambil nanti, jadi tak perlu la nak bimbang sangat bila tak pergi kelas pun..haha..Ape punya falsafah yang aku guna ni..muahahahaaa

Okeh, buat sahabat-sahabat sekalian, wish you all best of luck for your coming exam. No matter where you are and what you want to do, remember Allah always. He always be you and watch what you do and what you think. He knows everything bout you but you only knows little bout Him. Takes Allah as your first priority in your life. You love Him, He will love you to more than you love Him. You hate Him, He thousand times more will hate you. Ask your iman, not your heart..Jazakallahu khairan kathira........

* H A T I S E D I H *

2 contengan diterima:

Anonymous said...

erm...best je bace post kali ni..heehehe..bila bce post ust ni membuatkan saya teringat rutin harian saya sebelum ini..dulu everyday saya akan luahkan perasaan kt diari saya,tp skg dh xmcm dulu..maybe mase salah satu pyebab saya xsmpt nk dating dgn diari saya..lg 1 sbb BEL.saya kena bt journal harian hidup saya,so kalo dh bt utk BEL sya xlarat nk copy masuk diary plk...maybe stdy week ni ada mase nk dating dgn diari saya..cian kt dia dh lama xkena sentuh..anyway enjoy bce post ni..[pelawat yang setia]:)

Lisam on April 8, 2008 at 10:13 PM said...

thanks..rasa2nya cam kenal je empunya diri yang bagi comment kat atas ni..terima kasih coz sudi jadi pembaca setia blog ust..mana2 yang xok or nk tegur or nk bagi idea, amat2lah dipersilakan..

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal