Friday, April 4, 2008

Karangan Kontroversi

Salam..

Untuk posting kali ni, aku nk kongsi ckit cite lucu yang aku jupe kat tenet..Adoi,sakit perut aku mase bace karangan budak ni..Xpenah-penah aku terpikir akan ade gak budak macam ni kat dunia sekarang ni..hahahahaa

Tapi sedikit sebanyak ape yg aku leh 'conclude'kan dr ape yg aku bace dr karangan ni, rupe2nye inilah realiti hidup zaman sekarang..Betapa jauhnya masyarakat sekarang ni dengan ajaran Islam yang sebenar..Hidup jauh lebih jahil dari masyarakat jahiliah zaman dahulu..Orang zaman batu pun aku rase takde la sejahil ni..Yang jadi mangsanya adalah anak-anak..Inilah akibatnya bila ibu bapa tidak lagi mengendahkan agama dalam kehidupan seharian..Didikan agama diketepikan, hidup mengikut cara barat, macam orang yang tak punya agama dan pegangan hidup..So buat buat sahabat2 yang sedang mencari-cari calon tu, buatlah pemilihan yang tepat..Jangan duk nk pandang cantek or hensem je semata-mata..Pilihlah yang beragama..

Rasulullah s.a.w telah bersabda dalam satu hadisnya yang masyhur bermaksud:

"Perempuan itu dikahwini kerana empat perkara. Kerana hartanya, kerana keturunannya, kecantikannya dan kerana keagamaannya. Maka utamakanlah yang beragama nescaya kamu mendapat kebahagiaan"


So, sama2 la layan cite pendek ni..Buat la andaian korang sendiri..Aku xlarat nk gelak dah..ekekekee





* A D U S G E L I H A T I G U E *

8 contengan diterima:

Anonymous said...

entah apa2 lah budak ni bt karangan..kalau saya jadi parents dia ,tak tau nk letak muka kt ner...huhuhu

admin on April 5, 2008 at 2:12 PM said...

letak je kt bawak ketiak muka 2, gerenti org xkenal..ekekee..

sbg ibu bapa, mmg dh pranan kita la nk mencorak anak kita cmne..hitam warna yg kita gunakan, hitam la jadinya..

so, jgn ingat best je nk kawin2 ni, kene ingat gak, t/jwb yg bakal kita tggung nnti..

Anonymous said...

btul2..kaum adam lah yang berperanan besar membentuk sebuah keluarga yang bahagia berlandaskan peraturan islam...

admin on April 5, 2008 at 11:09 PM said...

kaum adam sbg imam, memainkan peranan utama..isteri sbg sayap kiri, pembantu dan penegur bg imam sekiranya imam tersebut lalai..bila msg2 bijak memainkan peranan masing2, insyaAllah aman bahagia masjid yg dibina..

Anonymous said...

"Ya Allah..berilah pilihan yg tepat buatku dan semua sahabat yg lain dalam memilih pasangan hidup supaya generasi pembela islam yg bakal dilahirkan tidak akan seperti anak yg sgt jujr ini" Amin..

Anonymous said...

hmmm.... tak sukanya baca karangan ni...benci marah geram malu...smua ada :( tapi yg hairannya napa ada yg mggangap ni bahan gurauan..sehigga tak tahan gelak??
hmmm fikir-fikirkanlah....

admin on April 6, 2008 at 10:40 AM said...

mmg terkadang bila kita membaca sesuatu, ia akan membuatkan diri kita terhibur..walhal dalam isu agama sekalipun..tp perlu diingatkan, dalam pada kita terhibur dengan sesuatu perkara tersebut, cuba fikir disudut lain juga..jgn sekadar menganggapnya sbg bhn gurauan semata-mata..cuba ambil iktibar dari kisah yg diutarakan..salahnya kita skrg kerana hanya memandang ia sebagai bhn ketawa, tp tidak memikirkannya sbg satu teguran dan nasihat buat diri kita semua..gurauan tidak salah, cume jgn lupa untuk menyingkap makna dan hikmah disebalik gurauan tersebut..

semoga sama2 mendapt manfaat..mohon maaf atas kekhilafan diriku ini..

fisabilillah on April 25, 2008 at 6:57 AM said...

salam alaik.. saya dtg dari sebuah sekolah yg kronik masalah sosial.. Alhamdulillah, Allah sayangkn sy.. kisah2 hidup spt yg si adik tu karang mmg banyak blaku pd kwn2 sy.. sy sedih membacanya krn tiba2 teringatkn kwn2 lama.. walau siapa pun mreka, apa kisah silam mreka, sy trima mreka seadanya dn sntiasa akn mmbri sokongn n smangt agar mreka bangkt n sedar betapa luas daerah cinta Allah.. tak tahu nk gambrkn perasaan ni..

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal