Tuesday, June 3, 2008

Ana Funya Refekan

Salam..

Puh, ape yang aku duk pikir sekarang ni pun aku tak tahu la. Perasaan ni suke sangat nak main-mainkan diri aku. Kadang-kadang aku terasa umpama diri ini tak mampu lagi nak menanggung setiap permainan perasaan yang datang dan pergi tanpa aku undang beserta karpet merah ataupun karpet hitam sekali pun. Tapi aku sedar, ini la namanya kehidupan, sentiasa diuji dan dicuba dengan pelbagai ujian dan godaan yang pastinya semua itu daripada Allah swt. Aku tak perlu takut dan aku tak perlu mengeluh pun, kerana aku yakin janji Allah itu pasti dan Allah sentiasa bersama hamba-hambaNya yang sabar menempuhi ujian dariNya ini. Amiinn...=)

Hati, kau jangan main-main lagi. Ingat pesan iman, jangan mudah terpedaya dengan mainan syaitan. Nanti syaitan yang melompat riang, kau lak yang jatuh tersungkur dengan kehinaan. Bukan hina didepan manusia sahaja, tapi lagi hina dipandangan Allah swt. Nauzubillah, mitak jauh-jauh la.

Dalam menempuh hidup ini, pertama yang kita kena pegang, semuanya datang dari Allah. Dan ini lah yang aku pegang selama ini. Apabila sesuatu terjadi pada diri, kembali pada Allah, muhasabah diri dan pujuk hati dengan ayat-ayat Allah. Hati ni walau sekeras mana pun, kalau kita pandai memilih cara dan medium untuk memujuknya, insyaAllah ia akan cair dan tunduk jua akhirnya. Kebanyakan orang yang stress dan jadi sewel tu kerana mereka tak tahu macam mana nak pujuk hati bila sesuatu yang mereka tidak ingini terjadi pada diri mereka. Contoh paling senang bila putus cinta. Ramai yang tidak mampu menanggung penderitaan ini aku rasa. Bertahun-tahun masih lagi teringat dan lebih parah bila diri jadi membenci kaum berlawanan. Aku rase perkara ini tidak sepatutnya terjadi sekiranya kita pandai mengurus hati dan perasaan kita ini dengan sebaiknya.

Disini pentingnya rasa redha dan rendah diri pada Allah swt. Siapalah kita kalau nak dibandingkan dengan penderitaan yang ditanggung oleh sesetengah masyarakat dinegara lain kan? Mereka bersusah payah nak hidup. Setiap hari dibanjiri peluru-peluru hidup. Ada juga yang 2 3 hari tidak makan, survive ditempat-tempat yang kurang dan takde makanan. Tapi kita di Malaysia bumi bertuah ini, kerana penderitaan perasaan pun kadang-kadang kita rebah dan jatuh tersungkur. Apa la sangat kalau nak dibandingkan penderitaan kita dengan mereka-mereka yang diluar negara sana. MasyaAllah, muhasabah diri masing-masing. Aku sendiri pun masih banyak kekurangan. Kadang hati dan otak mampu berkomunikasi dengan baik, positif la jadinya. Tapi kadang hati dah naik lebih tinggi dari otak dan iman, hampess pun tade. Sama je macam segelintir insan yang aku katakan kat atas tadi. But I'll try to be better person, yet I know that I cant be perfect...hohoho

Cuti weekend lepas, aku balik kampung. Wah, bestnyee..huhu..Balik lak sama-sama dengan anak sedara aku, Aisyah Faqihah. Sampai je rumah, mak aku terus je sambut cucu sulong kesayangannya tu. Memang bahagia je rasa masa tu. Perasaan pun mula la nak mengelamun sama, "aisehh, bestnye kalo aku pun dah ade anak, musti mak aku cayang gak kat anak aku..wakaka". Adeeh, calon pun lom ada, ko dah berangan nak ada anak ke lisam? Tade maknenye..hahaha..Alaaa, calon leh cari pe, cuma kalo dah cukup perbelanjaan, ada pekerjaan, ada pendapatan sendiri, boleh la nak masuk minang anak sapa pun..hihihi...Wah, sonangnye ko cakap lisam, hape ko ingat ade ke anak dara yang nak kat ko? Ntah2 mak dara pun tade yang nak..wahaha...amboi, sodapnye jari ko menaip camtu, kalo mulut yang cakap, dah lame aku cilikan. Nanti ada la, walopon bukan sekarang dia muncul, tapi insyaAllah jodoh aku Allah dah tetapkan dengan si polan binti si polan. Nanti aku terima jela seadanya calon zaujah aku tu..Wawawa, ko ni lisam, kalo cakap bab kawen-kawen ni, leh jadi penceramah tuk kursus nikah. Nampak sangat dah tak sabar..hahaha..Ade gak la tak sabarnye...ekekekeke

Udah, mengarut je..huhu..Tapi dah name refekan, so kerja merepek jela aku jadinya..hohoo

* H A T I S E D I H H A T I K E C E W A *

5 contengan diterima:

Anonymous said...

memang merepek..huhuhu.admin kalo pasal cinta dengan kawen ni mmg teror lah..sapa2 ada mslh cinta atau sama waktu dengan nye boleh berhubung dgn admin ni di no 012345678 tekan2 xdpt.hehehe..

pawanayah on June 3, 2008 at 3:25 PM said...

salam..

mula2 baca..rasa pelik..
akhi tulis apa ni..
pas tu trus baca lagi...
rasa macam nak tulis tazkirah plak..smpat ana muhasabah diri jgak.
pas tu baca lagi..(cter balik kg..best dapat balik kg :))
tetiba pula rasa jadi lawak...
pandai jga akhi buat tulisan.. macam2 ada...

keep da good work (^_^)

Pencinta Ilahi on June 4, 2008 at 7:19 AM said...

to anonymous..
no tepon ana 0144444444 tekan2 xdpt la..wohohoho:p

to pawanayah..
haha, bahana bile dah terlalu bosan tade pape nk buat..ini le jadiknye, karut wa marut..kuikuikui

[..si pencari..] on June 4, 2008 at 9:44 PM said...

salam wat t0k lisam punyer entri refekan ni...
wal0pun mula2 bace mcm xde mkne,tp ble bace blk tnpe gune pemikiran ilmiah sepenuhnye,br la nmpk ade p0int yg t0k lisam punye entri...
syabaaaaazzzzzz~

Pencinta Ilahi on June 6, 2008 at 6:28 AM said...

huhu..tanpa pemikiran ilmiah sepenuhnya?
cik seekerz ni wat ana terfikir byk bende je...hihihi
syukran.....
^_^

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal