Saturday, March 15, 2008

Mari Belajar Arab (^_^)

Salam...

Korang bace tajuk kat atas 2pun mesti korang dah tahu aku nk tulis pe lam post ni kan ? Xkan la aku nak bukak kelas memasak plak..kekeke

Aku ni bukannye terer sgt pn arabic ni, cume men'terorrist'kan diri aku je lam bidang neh..heh..So, aku nak kongsi la serba sedikit perkataan arab yang aku tahu, hasil pembelajaran aku ngan akak2 kt mesir yang aku kenal..Tapi perkataan ni kebanyakan bahasa pasar, bukan bahasa yang korang leh gune tuk jawab exam..Gune bile korang jupe mat arab or minah arab ataupun bile korang nak membijakkan diri korang ngn member2 yang memang buta kayu pasal arab ni..kekeke..

Jom, kite meng'arabic'kan diri kitaaa..hohohoo

Madah - Subjek
Imtihan - Exam
Timsah ard - Buaya darat
Najah kibir - Berjaya Cemerlang
Kabir - Besar
Izayyak - Ape kabo
Quwaiyyis - Baik je
Ismik eh - Siapa name
Khalas takkul - Dah makan lom
Musy Auzah - Tak nak
Istanni/lahzah - Tggu saya
Mabruk - Tahniah
Allahu barik fiih - Moga Allah berkati kamu juga
Misybah - Lampu
Syabakah - Network
Nazzoroh - Cermin mata
Bantolun - Seluar
Sik kiin - Pisau
Batotoh - Keledek
Batotis - Kentang
Khubzun - Roti
Malabis - Baju
Soba hul khair - Selamat pagi
Masa ul khair - Selamat petang
Na'am/aiwah - Ye saya
Ya anisah - Panggil pempuan
Mumkin Kalim Ma'aya - Boleh cakap ngan saya
Min M'aaya - Sape yang bersama saye ni

1 contengan diterima:

eMan on August 27, 2008 at 3:41 PM said...

not bad..

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal