Monday, August 4, 2008

Perbezaan Cinta, Sayang, Suka dan Minat

Jangan mudah menilai yang kesemua perkataan di atas ini sama. Kerana yang pastinya, ia mempunyai nilai dan perbezaan tersendiri. Jadi, jom kita selami apa erti dan perbezaan antara cinta, sayang, suka dan minat ini. Layan....

Cinta - Kita memang mengharapkan dia menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau boleh nak dia tahu. Dan kita seboleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. KIta akan sentiasa berfikir tentang dirinya. Ingin mengetahui tentang dirinya, dan sentiasa berharap semoga dirinya dalam keadaan selamat sentiasa. Kerana dirinyalah yang kita idamkan menjadi pasangan hidup kita, dunia akhirat.


Sayang - Kita memerlukan dia di masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah duka kita. Selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi TELINGA kepada masalah kita. Hadirnya amatlah kita hargai, dan tanpa dirinya seolah-olah kita merasakan tiada teman untuk berbicara. Kerana dirinyalah yang kita perlukan sebagai sahabat sejati dunia akhirat kita.

ukhwah

Suka
- Kita sukakan dia kerana dia kelakar. Dia happy-go-lucky. Bila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. Tapi, kita taklah rindu giler kat dia bila tak berjumpa seminggu. Kehadirannya sentiasa kita nantikan, kerana hadirnya mampu membuatkan hidup kita ceria dengan telatah dan layanannya.


Minat - Ada sesuatu pada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya. Katakan, kita suka orang yang tinggi, tegap dan botak. Lepas tu, kita terjumpa ngan orang memenuhi kesemua kriteria orang yang kita minat ni. So, sure kita dok intai2 dia. Tengok apa yang dia buat. Ataupun, dia pandai melukis. Apa je yang dia lukis, cantik belaka. Kita pula suka lukisan tapi tak pandai melukis pulak. Jadi, kita minat pada dia sebab lukisan.

Konklusinya, nilailah diri kita sebaiknya. Adakah kita cinta, sayang, suka ataupun minat pada seseorang tu? Kalau kita cinta, buatlah macam kita cinta padanya, kalau sayang layanlah seperti kita sayang padanya. Dan juga untuk suka dan minat, cuba selami betul-betul apakah sebenarnya perasaan kita padanya.

Untuk diri kita pula, janganlah tersalah tafsir akan perkataan ataupun tingkahlaku seseorang apabila melayan kita. Jangan menganggap yang semua orang mempunyai perasaan yang sama dengan kita, dan merasa sama dengan apa yang kita rasakan. Ni tak, bila orang dah terlebih layan sikit, kita dah mula nak perasan yang dia ada perasaan kat kita. Tapi bila kita cuba nak dekatinya, cuba nak 'ada perasaan' juga padanya, tiba-tiba cinta kita ditolak. Jangan terkejut, kerana bukan semua layanan adalah berdasarkan kecintaan dan keinginan untuk hidup bersama.

So, fahamilah betul-betul niat seseorang terhadap diri kita, dan janganlah terburu-buru untuk mudah menilai hati dan perasaan orang lain terhadap diri kita. Kerana bukan semuanya sama dan menepati apa yang kita fikirkan.

Kan lebih baik berterus terang je kan? I prefer this one. Takyah susah-susah nak feningkan kepala lutut lagi..ekekeke

* A K U C I N T A *

6 contengan diterima:

Kaito on August 5, 2008 at 4:46 AM said...

salam
thanks, nice post.
remind be back what i had said few years back:-

"suka itu hanya perasaan
sayang itu tanda penghargaan
dan cinta sebuah tanggungjawab"

-untuk yg memahami-

=)

Pencinta Ilahi on August 5, 2008 at 2:28 PM said...

wah..nice quote,

"suka itu hanya perasaan
sayang itu tanda penghargaan
dan cinta sebuah tanggungjawab"

thanks for sharing...=)

[..si pencari..] on August 7, 2008 at 10:19 AM said...

byk nyer ilmu t0k lisam~~~wawawa~ smoge brmanfaat wat mrk2 yg trlibat~

Pencinta Ilahi on August 7, 2008 at 3:03 PM said...

huhu...
betul2...juga ingatan buat diri sendiri yg selalu suke bermain dgn perasaan ni...huk huk huk...

al-ikhsan on August 10, 2008 at 5:35 PM said...

bulih jadi ukhuwah itu menyatukan(men-1-kan) semua perasaan tu semata-mata kerana Allah?

ada yang kata, "Allah uhibbuka fillah.."?

hmmm...

Pencinta Ilahi on August 10, 2008 at 11:55 PM said...

mgkn luaran boleh la dikatakan semuanya kerana Allah, tp deep side in the heart, its not easy for us to said that. lebih2 kalo melibatkan hbgn yg lawan jenis. tp xmustahilkan?

senang je nak menyatukan semua perasaan ni kerana Allah, betulkan niat dan dengan berserah segalanya pada Allah. Allah is da best decider for their creations...kan?=)

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal