Saturday, September 13, 2008

10 Faktor Memilih Pasangan Hidup

Lama dah tak berkongsi ilmu berkenaan cinta menyintai ni (lama ke? rasanya dah ada haritu..huhu). Jadi, dari aku duk merepek yang bukan-bukan, yang tiada isi mahupun input yang korang semua boleh ambil, lebih baik aku sajikan sedikit ilmu keduniaan buat korang semua. Ini bukan bermakna aku menggalakkan korang pergi terhegeh-hegeh mencari pasangan terus, cuma mungkin ilmu yang boleh korang praktikkan bila dah bersedia kelak. 

Seperti apa yang Ustaz Hasrizal sarankan dalam buku Aku Terima Nikahnya tu, katanya kalau tiada perancangan untuk berkahwin dalam tempoh 1 hingga 2 tahun akan datang, jangan cuba untuk bermain cinta. Jadi, bagi yang memang dah bersedia tu, pandai-pandai la memilih ye, jangan tersalah pilih, nanti menyesal dihari kemudian. Jangan nak pandang pada cantik mahupun hensem saja, pandang juga pada iman, agama juga tingkah lakunya. Tapi kalau dapat yang fizikal cantik, iman pun cantik juga, masyaAllah memang rezeki korang la. Orang kata, 'package' cukup lengkap untuk memilih sebagai pasangan hidup..huhu

Sini ada sedikit tips yang boleh dipertimbangkan apabila mengambil keputusan untuk memilih pasangan hidup. Dalam erti kata lainnya, nak ajak kahwin la. Benda alah ni aku dapat dari seorang kenalan, kredit buat Nor Izwah bt Abdul Aziz sebab sudi berkongsi artikel ni. Kalau yang selalu mengikuti perkembangan blog aku ni, mesti dah terbiasa dengan nama ni kan? A big applause to her. Okeh, jom layan...

1. TEMPOH MASA PERKENALAN. 

Kajian menunjukkan bahawa pasangan yang telah berkenalan selama dua tahun atau lebih kesemuanya lebih berpuas hati dengan perkahwinan berbanding pasangan yang berkenalan dalam jangka masa yang lebih pendek. Apabila pasangan bersedia mengambil keputusan yang melibatkan perkahwinan selepas hanya berkenalan selama beberapa bulan, keputusan itu kebanyakannya lebih berdasarkan khayalan dan kurang berdasarkan hakikat . 

2. MEMILIH PASANGAN SENDIRI 

Orang sering memilih pasanagn semata mata untuk menggembirakan orang lain ayah , ibu atau kerana orang menyuruh mereka berkahwin. Tetapi amat penting agar orang yang hendak kahwin itu sendiri gembira dengan pilihannya. Keputusan anda hendaklah dibuat berasaskan keperluan dan impian anda sendiri. Anda juga patut mendengar pendapat sahabat handai dan kaum keluarga dengan teliti, tapi jangan sampai biarkan orang lain memilih pasangan hidup anda. 

3. HARAPAN YANG TIDAK WAJAR TENTANG PERKAHWINAN 

Kebanyakan rumah tangga gagal kerana tidak mendapat apa yang mereka impikan sebelum berkahwin. Ramai lelaki dan wanita memasuki alam perkahwinan dengan sangkaan bahawa pasangan mereka akan memenuhi semua keperluan mereka dan bahawa perasaan romantik mereka semasa bercinta akan kekal abadi. Sebenarnya rumah tangga yang bahagia memerlukan begitu banyak usaha, kesabaran dan ketabahan. 

4. MASALAH KEPERIBADIAN DAN TINGKAH LAKU 

Keperibadian dan tingkah laku tidak akan hilang apabila anda berkahwin. Jika terdapat cirri-ciri keperibadian dan tingkah laku pasangan anda yang menimbulkan persoalan, seperti cemburu, panas baran, tidak bertanggungjawab, tidak jujur dan degil. Tanya diri sendiri sama anda sanggup untuk menghabiskan masa anda sehingga ke akhir hayat untuk menangani masalah ini. Nyata sekali , jika pasangan yang dalam pertimbangan itu menghadapi masalah dadah, kaki botol dan sebagainya , anda sepatutnya memastikan masalah itu telah diselesaikan jauh lebih awal sebelum perkahwinan anda. 

5. BANYAK PENGALAMAN HIDUP 

Pemilihan pasangan hidup melibatkan ramalan tentang bagaimana anda berdua akan hidup bersama sepanjang tahun-tahun akan datang. Pengalaman disini bukan bermaksud usia .Pengalaman yang dilalui tidak bergantung dengan usia seseorang. Pengalaman lelaki dan wanita mengharungi susah senang bersama amat bermakna dalam perhubungan. Jika boleh lalui waktu waktu susah dan senang bersama pasangan anda. Ambil contoh yang mudah saja ,misalnya melalui lalu lintas yang sesak, jalan jalan kampung yang becak . Dari situ , dia akan menunjukkan siapa dirinya yang sebenarnya. 

6. BAYANGAN ORANG YANG INGIN ANDA KAHWINI 

Bayangan ini tidak anda sedari pada umumnya , namun ia amat mempengaruhi anda. Bayangkan dengan jelas sifat-sifat orang yang ingin anda kahwini. Fikirlah dengan panjang dan mendalam tentang faktor - penampilan, kepintaran, pendidikan , kerohanian dan sebagainya. Pemikiran bawah sedar anda boleh menghantui sesuatu hubungan . Berpeganglah pada bayangan anda ini, jika tidak anda akan menginginkan orang lain buat selamanya. 

7. PASANGAN YANG BERSIFAT SEAKAN AKAN DIRI ANDA 

Pasangan yang mempunyai terlalu banyak perbezaan sifat nya , akan memerlukan usaha yang lebih untuk memastikan rumahtangga yang dibina kekal bahagia. Lebih banyak memerlukan toleransi dan pemahaman. Tak ramai pasangan mampu bertindak sebegini. 

8. MEMPUNYAI CITA CITA YANG SEIRING 

Jika orang yang anda kahwini bercita cita jauh lebih rendah atau lebih tinggi daripada anda, mungkin anda berdua akan kecewa. Masalah akan timbul jika anda berusaha mendaki puncak kejayaan tetapi pasangan anda telah berpuas hati dengan apa yang telah anda berdua miliki. Perbezaan sifat mungkin menarik hati ketika sedang melamar , tetapi ia akan menyebabkan banyak kekecewaan sepanjang perkahwinan. 

9. KEBOLEHAN BERKOMUNIKASI 

Kebolehan berkomunikasi sangat penting demi kebahagian rumah tangga. Kesejahteraan perkahwinan bergantung kepada tahap komunikasi suami isteri. Adalah penting kedua dua pasangan menguasai kemahiran bertutur dan mendengar. Banyak rumah tangga hancur kerana masing masing tidak pandai menyatakan hasrat masing-masing dengan cara yang boleh diterima oleh pasangannya. Hasrat dipendam tanpa komunikasi berkesan. 

10. KEBOLEHAN MENYELESAIKAN PERTELINGKAHAN 

Pasangan perlu tahu yang mereka berkemampuan untuk menyelesaikan pertelingkahan sebelum mereka berkahwin. Jika pasangan tidak tahu cara yang berkesan untuk menangani perselisihan pendapat antara mereka, rumah tangga mungkin akan runtuh. Banyak rumah tangga runtuh kerana suami isteri tidak tahu menangani perbezaan diri mereka berbanding sebab-sebab lain. Amat perlu menilai kemahiran perdamaian masing-masing sebelum berkahwin.

* C U B A P R A K T I K *

3 contengan diterima:

kahfi8 on September 14, 2008 at 2:42 AM said...

salaam..

mcm2 tips anta bg ek..
huhu anta bile lg?

fa-aja-aja on September 14, 2008 at 10:18 AM said...

oh okey..

kena knl pasangan dgn lebih lama sblm kawen..

emmm..xleh knl skjp sblm nk kawen..

emmm..

jd namanya tempoh perkenalan..bukan bercinta..hihi

ok

Pencinta Ilahi on September 14, 2008 at 11:45 AM said...

to kahfi8
kalau bole nak masuk dalam golongan 1 hingga 2 tahun lagi tu...
muahaha....

to fa-aja-aja
betul tu cik fa-aja-aja..
kenal xsemestinya bercinta kan? :D

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal