Wednesday, July 30, 2008

Mengantuknye...

Hari ini, entah penyakit mengantuk tahap apa yang telah melanda diri aku ni. Sejak bangun solat subuh lagi, memang mata aku bagai susah nak dibuka dengan relanya. Tapi oleh kerana dah memang kewajipan setiap pagi, aku gagahkan jua diri ini secara paksanya, bangun untuk laksanakan solat subuh. Selesai solat, tak sempat nak mengaji ma'thurat seperti kebiasaan, badan aku dah pun rebah ke toto(orang miskin, takde duit nak beli katil..huk huk..) balik, dan dengan nikmatnya menyambung kembali kerja-kerja menidurkan diri sendiri dan membuat peta..haha

Ni baru kes bangun subuh, belum masuk kes masa dalam kelas lagi. Keadaan yang hampir sama juga, mata ni seakan tidak mahu membukakan dirinya sendiri. Natijahnya, dua kelas aku pada sebelah pagi, hanya fizikalku sahaja yang hadir dalam kelas, tapi otak dan roh aku, entah ke dunia mana dah dia berlayar.

Memang satu pun aku tak dapat dalam kelas hari ini. Seawal pagi untuk ke kelas pun, aku dah sememangnya malas dan mengantuk sangat-sangat. Jadi apa lagi, aku pun telah berjaya mempraktikkan budaya tidur di dalam kelas dengan jayanya la hari ini. Nasib baik la lecturer aku tak sedar ada anak muridnya yang bagus ni sedang tidur di dalam kelasnya. Kalau tak, mahunya aku ni jadi bahan ketawa bila kena tegur nanti..nasib baik..hehe

Sampai kawan aku sendiri pun pelik tengok aku hari ini. Yela, kebiasaanya memang aku ni suka sangat mengusik kawan-kawan aku dalam kelas. Selalu ada saja aku ni nak mengusik kawan-kawan aku, tapi hari ini aku hanya diam dan diam dan diam sahaja, sebab aku sedang tidur dan berlayar ke dunia lain..hehe

Tapi kawan lelaki je tau, kawan perempuan tak boleh. Semuanya not single and not available dah..hehe.. Kalau available pun, bukannya aku ni berani nak mengusyar pun..ekeke.. Aku tahu, ramai dah classmate aku yang mengamalkan budaya kapel mengkapel ni. Dari mana aku dapat tahu? Eh, aku ni bukannya jenis suka sangat ambil tahu hal orang tau, tapi bila dah terang-terang ditunjuk, mahu tak mahu pun, aku jadi tertahu juga la.

Bila bercakap soal kapel ni, sampai bila-bila pun takkan habis. Ingat senang ke nak merubah pemikiran orang yang sedang masyuk dengan dunia mereka sendiri ni. Sebab mereka memandang apa yang mereka buat tu tak salah dan merupakan hak mereka sendiri dan orang lain tak berhak untuk menghalang mereka. Tapi mereka sebenarnya tak sedar, mereka semua tu siapa yang cipta, mereka sekarang ni tinggal menumpang di bumi milik siapa, hari-hari mereka sedut udara tu pemberiaan siapa, makan minum mereka sehari-hari tu siapa yang izinkan masuk ke mulut mereka.

Seperti dalam ceramah agama Ustaz Azhar Idrus yang aku selalu dengar, katanya kalau nak langgar hukum Allah, jangan tinggal kat bumi Allah ni. Kumpul duit, beli bumi sendiri, lepas tu pakat pindah ramai-ramai ke bumi baru tu. Baru la boleh nak buat ikut suka sendiri pun, sebab bukan tinggal atas bumi milik Allah dah. Jangan minum air yang Allah turunkan ni, buat air sendiri, buat pokok sendiri, cipta semuanya sendiri, jangan ambil yang Allah bagi ni. Boleh ke? Sanggaup ke? Jadi bila nak langgar hukum Allah tu, ingatlah kita sekarang ni menumpang atas bumi milik Allah, jangan terasa besar sangat la.

* N A K T I D U R *

0 contengan diterima:

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal