Tuesday, July 29, 2008

Sg. Gabai, Hulu Langat

Weekend lepas, aku bersama-sama geng samun (housemate aku la..:astig:), telah berjaya menjejakkan kaki ke Air Terjun Sungai Gabai, Hulu Langat, Selangor. Percutian yang pada asalnya adalah cuma cakap-cakap kosong semata, tanpa disangka akhirnya menjadi kenyataan jua.

Perjalanan kami dimulakan seawal pagi (sebenarnya tak la pagi sangat pun, jam 8 lebih gak..huhu), menaiki 3 buah kereta menuju laju ke destinasi yang aku sendiri tidak pernah fikir untuk sampai ke sana pun sebelum ni. Alhamdulillah, perjalanan kami selamat dan berjaya jua sampai ke tempat yang dituju pada jam lebih kurang 10 pagi.


Bergambar semasa di stesen Shell Federal Highway, Shah Alam..Dalam perjalanan..

Seawal sampai disana, bilangan pengunjung sudah mula membanjiri tempat tersebut. Walaupun masih awal pagi, tapi bilangan pengunjung yang yang sudah menyemak disitu sudah pun ramai. Tak sangka pula aku, walaupun tempat yang tercorok seperti itu, ramai juga yang mengetahuinya. Biasa la, dah nama air terjun kan, tak kan la nak duk kat tengah-tengah bandar KL pula..hehe


Pape hal ambil gambar dulu, sebelum mula menaiki tangga yang amatlah tinggi

Sampai saja disana, masing-masing dengan semangat waja, mula menaiki tangga yang agak menggerunkan. Bukan gerun sebab ada rimau ataupun beruang, tapi gerun dengan kecerunan dan bilangan anak tangga yang mak aih, tak terkira, sebab memang aku tak kira pun..huhu.. Sampai terasa bagai nak tercabut kepala lutut ni dibuatnya. Tapi oleh kerana semangat nak mandi air terjun punya pasal, gagahkah juga kaki ini melangkah selangkah demi selangkah, dan akhirnya berkat kekuatan yang Allah berikan, sampai jua kami ke puncak tempat mandi manda air terjun tersebut.


Berhenti rehat disatu tempat rehat, semasa dalam pejalanan menaiki tangga. Penat woo..

Di sana, satu permandangan yang kurang elok untuk aku lihat kerana terdapat sekumpulan anak muda cina sedang awal-awal lagi dah mandi manda di sana. Maklum la, bila dah kaum ni, bukan diorang tahu nak jaga adab pun. Pakaian tu memang aku serender awal-awal la. Tak payah aku nak explain panjang-panjang apa yang diorang pakai, menyakitkan mata je bile melihat. Dah, tak payah la korang semua bayangkan pula apa yang dipakai diorang, takda faedah pun korang nak fikir. Lain pula yang dibayangkan nanti..hehe

Tapi bukan anak cina saja pun yang berpakaian macam tu. Dikalangan anak melayu sendiri pun ada. Dah macam bukan anak melayu dah aku tengok, mengalahkan anak mat saleh gitu. Tudung memang entah kemana la menghilangkan diri. Seluar, baju yang dipakai, masyaAllah.. Aku yang lelaki ni pun pandai gak pakai seluar panjang masa mandi, tapi diorang selamba saja pakai short pants. Kurang asam tul. Yang berkepit mengalahkan laki bini tu, tak payah nak cakap la, menyakitkan mata saja bila nengok.


Memasing bagai sebulan tak pernah mandi dah..

Tinggalkan kisah anak-anak muda melayu "ISLAM" tu dulu, aku pun tension bila memikirnya. Tension sebab aku hanya mampu memilih untuk iman yang paling lemah, membenci didalam hati cuma..hmmm..:sigh:

Jadi, aku dan kawan-kawanku mula mencari tempat sesuai untuk melabuhkan punggung dan meletakkan barang-barang yang kami bawa. Belum sempat semua nak bersedia, sebahagiannya dah pun berenang-renang dalam air yang tahap sejuknya memang tak tertahan, lebih-lebih lagi bila dipagi hari tersebut. Kesejukannya memang menusuk sehingga ke tulang sum sum. Mengigil-gigil aku dibuatnya. Tapi sebab nikmatnya mandi air terjun ni, sejuk pun tahan jela. Jauh-jauh aku datang, tak kan nak tengok saja kawan-kawan aku berseronok, aku pun teringin juga nak sertai sama.


Paling best main gelongsor ni..Yieehaaa

Paling seronok bila dapat bermain gelongsor batu. Part ni memang seronok bila ramai-ramai kami sama-sama bergelongsor, dah membentuk macam keadaan semasa menaiki bas saja..hehe.. Riuh rendah dibuatnya bila kawan-kawan aku yang tak berapa betul ni menguasai tempat tu. Sebab tu la, akibatnya sampai berdarah kening kanan aku ni akibat terhantuk pada batu. Aku pun tak sedar sangat awal-awal. Tapi bila terasa ada cecair mengalir dikepala aku, baru la aku sedar yang kepala aku ni berdarah rupanya. Terus aku berhenti main kat tempat tu. Serik aku, bimbang jadi lebih teruk. Peringatan dari Allah la ni. Tu la, berseronok sampai tak ingat dunia sangat, sapa suruh..huhu

Lepas saja peristiwa tu, aku hanya menjadi pemerhati dan menjadi jurugambar yang merakan aksi-aksi mengarut kawan-kawan aku tu saja. Lagipun badan aku ni dah tak tahan dah menahan kesejukan, menggigil macam orang tak betul je..hehe


Permandangan dari atas batu

Tengahari, kitorang bertolak balik ke Shah Alam. Sepanjang perjalanan, aku hanya melelapkan mata saja. Memang penat tu tak boleh nak kata la, nak buka mata pun terasa berat sangat-sangat. Selepas berhenti solat zohor kt masjid, teruskan perjalanan ke Shah Alam balik, dan aku pun sama, sambung melelapkan mata juga.

Jadi, sebagai pengajarannya, aku sarankan tak payah la sapa-sapa nak pegi sana. Batalkan la niat korang nak berseronok ke sana. Sebab kemudahan memang teruk, tandas memang tak boleh nak digunakan langsung dah. Pengawasan pun tiada, semua orang bebas nak buat apa pun, nak pakai apa yang diorang suka, yang dah macam telanjang saja. Bagi yang ada anak bini, jangan la nak pergi sana. Lebih baik bawak ke tempat yang lebih baik dan bagus pengawasannya. Tapi kalai niat nak melihat keindahan ciptaan Tuhan, apa salahnya kan? Tapi kalau niat nak mencuci mata, baik tak payah la. Silap hari bulan, bala yang datang, dengan korang semua pun kena nanti. Tak ke naya tu. Mitak jauh-jauh la..

* K E S A L *

0 contengan diterima:

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal