Monday, July 7, 2008

Permulaan Semester Baru

Salam..

Haip, semester baru muncul lagi buat ke sekian kalinya dalam kamus hidupku yang ntah hape-hape ni. Syukur alhamdulillah ku panjatkan buat Rabbul Jalil kerana masih lagi diberikan kesempatan dan kekuatan bagiku untuk meneruskan sesi pembelajaran disemester baru ni.Tanpa pertolongan dan keberkatan dari Allah swt, mana mungkin aku masih lagi berdiri gagah walaupun hampir tumbang di alam pembelajaran di institusi yang digelar sebagai universiti ini. Mana datangnya perkataan universiti? Kenapa begitu ramai orang mengidamkan untuk masuk ke universiti? Mengapa dan mengapa ya? huhuhu.. Aku sendiri pun malas nak fikir semua soalan tu.

Hari ini, tanggal 07hb 07 2008, bermulanya sesi pembelajaran bagi sesi Julai - November 2008, dan sekaligus menobatkan aku sebagai seorang pelajar semester 5 dengan rasminya tanpa sebarang pentauliahan..hihi.. Secara kasarnya, semester ini merupakan satu semester yang agak mencabar dan memerlukan penekanan yang agak lebih samada dari segi pembelajaran dan penyediaan mental dan fizikal. Sebab apa? Sebab untuk semester ini, aku mengambil jam kredit atau subjek yang agak banyak berbanding semester-semester yang lepas.

Sebagai kesannya, terpaksa la aku ni lebihkan usaha dan pengorbanan terhadap sebarang aktiviti yang kurang berfaedah yang bakal mengisi jadual aku sepanjang semester ini. Lebihkan pada aktiviti pembelajaran dan pengulangkajian terhadap subjek-subjek yang aku ambil. Huh, cakap masa ni berkobar-kobar je bunyinya, tapi bila dah masuk minggu ke 3 atau bulan ke 2, masih lagi tiada perubahan..haha..

Biasa la, semangat awal semester kan. Bagi yang pernah merasainya, memang arif sangat la. Seringkali kata-kata keramat, "semester depan, aku nak belajar sungguh-sungguh", atau " no more play-play, nak belajar rajin-rajin, taknak main-main dah", atau "sem depan ko jangan kacau aku la, aku nak belajar sungguh-sungguh dah, kalau ko kacau, aku bunuh ko", memang akan menjadi ayat-ayat femes yang biasa diucapkan dibibir-bibir setiap pelajar walhal pelajar sekolah sekalipun. Tapi hasilnya? Bagi yang betul-betul kuat dan berpegang pada kata-katanya sahaja yang akan berjaya mengotakan apa yang diucapkan semasa awal-awal semester dulu. Aku lak macam mana? Termasuk dalam golongan yang tidak mengotakan apa yang diucapkan..haha

Azam semester baru? Nak tunaikan azam semester lepas, lepas kepada lepas, dan lepas kepada lepas lepas lepas..hahaha..
:ahaha:

Untuk adik-adik yang baru memasuki alam pembelajaran di universiti, diucapkan selamat datang dan selamat menjadi mahasiswa universiti, yang memang totally different jika nak dibandingkan dengan proses pembelajaran disekolah dulu. Pandai-pandailah memilih kawan, dan pandai-pandailah menjaga diri dan iman. Di universiti, semuanya atas kehendak dan nafsu diri sendiri, tiada dah yang nak guide hidup kita, melainkan diri sendiri yang akan mencorakkan macam mana hidup kita nanti. Jangan biarkan nafsu yang mengawal, tapi letakkan iman didepan dalam setiap perbuatan dan keputusan yang akan diambil.

Untuk sahabat-sahabat seperjuangan, samada di universiti, kolej universiti, kolej swasta, institut, maktab dan apa-apa sajalah tempat belajar, walhal seorang pelajar pemanjat pokok kelapa sekalipun, jika ada terceroboh ke blog aku ni, aku nak ucapkan selamat menjalani semester baru dan selamat meneruskan perjuangan yang aku lebih suka katakan sebagai jihad dalam menuntut ilmu ini.Tunaikan tanggungjawab kita sebagai seorang pelajar, seorang anak kepada kedua ibubapa kita, seorang kawan kepada teman-teman kita, seorang pelajar kepada guru-guru kita dan paling penting sebagai hamba Allah yang merupakan khalifah dimuka bumi ini. InsyaAllah...

Good luck and wish you all success in what ever you will do..

* A Z A M Y A N G H I L A N G *

0 contengan diterima:

 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal