Monday, September 8, 2008

Gatal Nak Menaip, Tapi....

Gatal nak menaip, nak update, nak berkongsi sesuatu dengan pembaca, tapi... Apa yang tapi pulak ni..huhu.. Tapi takde idea la untuk menaip dan berkongsi cerita dengan korang semua. Apa yang aku tahu sekarang ni, kerja sekolah je yang semakin melambung-lambung tinggi bagaikan tiba masa untuk runtuh, jatuh menyembah bumi. Nasib tak menyembah muka tuan punya kerja ni je. Malas sangat, padan muka.

Bila berpuasa ni, rajin la pula nak menaip, nak meng'update' blog ni. Bukan apa, aku tak suka la sajikan benda-benda yang dah basi ni. Kalau dibiarkan lama-lama, nanti berhabuk, berdaki, berlumut pula blog ni. Dan bila perkara ini terjadi, korang semua pun mesti naik bosan kan? Lepas tu dah tak nak melawat blog aku nih lagi dengan relanya..huk3x.. Jadi, aku sajikan juga la sedikit hidangan hasil air tanganku ini walaupun aku tahu, rasanya tidaklah seperti masakan ibu-ibu juga umi-umi korang semua kat kampung.

Bila bercakap soal kampung ni, mula nak terasa hiba dan sayu kat lubuk hati ni. Errmm... Rindu pada mak dan ayah serta adik-adik kat kampung memang kadang-kadang aku tak dapat nak tahan. Gelak tawa adik-adik yang kadang memeningkan kepala aku juga, terlalu aku rindui. Adik bongsuku, Airi, walaupun kadang-kadang suka mengacau aku membuat kerja, selalu sangat curi-curi buka laptop aku untuk bermain game, tapi aku tetap rindukan suasana tersebut. Esakan dan tangisan adik perempuan bongsuku yang kadang-kadang menyerabutkan kepala, tetap aku rindui disaat berjauhan ni.

Selalu adik lelaki bongsuku bertanya padaku bila tiap kali aku balik kampung, disaat bersama bermain dengannya, soalan yang biasa ditanya padaku, "bila nak balik kolumpo?", dan aku selalunya akan menjawab, "petang ni nak balik la", dan jawapannya mesti, "oloo.. cepatnya nak balik dah, padahal baru je balik". Aku tahu, dia pun rindukan aku. Dia pun teringin nak bersama abang-abang dia kat rumah bermain bersama dia. Aku tahu, dia kadang-kadang kebosanan kat rumah, kerana tiada teman lelaki untuk bermain lagi. Semua abang-abangnya jauh diperantauan. Menghitung hari entah bila abang-abangnya akan pulang ke rumah lagi. Sejak dia kecil lagi, memang abang-abangnya sudah mula merantau, berjauhan dan tidak punya banyak masa untuk bersamanya. Kadang-kadang kesian juga aku padanya. Ah, pilu sungguh hati ni.

Teringat bila mana emakku selalu menelefonku bertanyakan khabar, biasanya adikku juga akan turut sama bercakap denganku. Kalau tak pun, mesti dia akan membuat bising ditepi emak ketika sedang menelefonku. Dan ayat yang selalu aku dengar adalah, "bila nak balik?". Memang, ayat inilah yang selalu diucapkan adik-adikku. Bila mereka bercakap denganku pun memang soalan inilah yang ditanya berulang-ulang kali kepadaku. Kadang-kadang sebak gak terasa dalam hati ni, tapi tahan jela. Tak pasal-pasal aku nak menangis pula..huhu

Tambah-tambah bila dibulan puasa ni. Mula la merindui masakan mak kat kampung. Berkumpul ramai-ramai adik beradik disaat menanti azan berkumandang. Memang aku rindukan suasana tersebut lagi sekarang ni. Aku yang biasanya akan menjadi pembaca doa berbuka dan acap kali juga menjadi pendengar azan dari masjid disaat azan tidak kedengaran jelas, terlalu rindukan saat-saat tersebut. 

Mungkinkah akan berulang kembali saat seperti itu? Susah, itulah yang aku mampu simpulkan. Ditambah pula dengan keadaan abang-abang dan kakakku yang sudah pun berumah tangga, agak sukar untuk kembali mengumpul kesemua adik beradikku seperti dulu lagi. Sekarang ini hanya tinggal aku la mengambil alih tugas sebagai anak sulong yang masih bujang. Masih berseorangan tanpa teman disisi, tidak seperti abang-abangku yang sudah pun berdua, sudah pun punya tanggungan dan tanggungjawab sendiri. Dan aku tahu, saatku juga akan tiba. Berdua dan meninggalkan adik-adik serta kedua orang tua yang selama ini membesarkanku dikampung.

Ha, dalam-dalam takde idea ni. Dah masuk bab cerita sedih pula. Tu la, bila nak memulakan menaip tula yang susahnya, tapi bila jari ni dah rancak je menari-nari kat atas atas keyboard ni, baru la idea mencurah-curah datang. Walaupun pada awalnya memang kosong je otak ni, tak tahu nak tulis apa, last-last Allah kurniakan juga aku idea yang aku sendiri tak pernah terfikir untuk menulisnya. Jadi, inilah hasilnya. Dapat juga aku mengelakkan blog aku ni dari berhabuk seperti sesetengah blog sahabat-sahabatku yang lain. Bukan semua, ade sesetengah jela. So, tuk kawan-kawan blogger ku sekalian, update la blog kalian semua, aku rindukan hasil tulisan tangan korang lagi. Kadang-kadang hasil tulisan kalian tu la yang menambah dan mencambahkan idea dalam otakku ini untuk terus menulis dan berkongsi.

Memetik kata-kata pada status YM seorang sahabatku, "Allah tidak mengurniakan apa yang kita mahu, tapi Allah kurniakan apa yang kita perlu". Memang sedap dan mendalam maksud ayatnya ni. Memang betul, kadang-kadang kita selalu meminta-minta dengan Allah, mengharap sesuatu tanpa kita berfikir panjang samada sesuatu itu perlu ataupun tidak dalam hidup kita. Apa yang kita tahu, kita hanya mahu Allah kurniakan kita apa yang kita mahukan tu. 

Tapi kadang-kadang kita tidak sedar, apa yang kita mahukan tu tidaklah mampu membuatkan hidup kita lebih bahagia dan puas. Sebabnya satu  je, Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hamba-Nya. Dan Allah tidak akan menimpakan sesuatu beban melainkan mengikut kemampuan hamba-hamba-Nya. Bersabarlah, dan belajar untuk menerima setiap pemberian nikmat mahupun musibah Allah itu dengan hati yang redha dan terbuka. Jangan ditangisi apa yang bukan menjadi milik kita, kerana Allah pasti sedang mempersiapkan kita dengan sesuatu yang lebih baik dan bermakna untuk diri kita. Apa yang kita perlu buat sekarang ini hanya bersabar dan yakin dengan setiap janji Allah. InsyaAllah, bahagia pasti akan menantimu kelak. Insya-Allah...

* E N G KA U Y A N G K U H A R A P *
Read rest of entry

Sunday, September 7, 2008

7th Of Ramadhan

Alhamdulillah, hari ini kita telah selamat menjalani ramadhan yang ke-6, bakal menghabiskan ramadhan yang ke-7, dan insyaAllah moga dipertemukan dengan ramadhan yang ke-30 kelak. Suasana ramadhan yang cukup tenang dan menenangkan bagi mereka-mereka yang cukup menghargai kedatangan bulan yang mulia ini, dan juga boleh menjadi bulan yang amat dibenci dan diharapkan berlalu secepat yang boleh bagi yang tidak mengharap dan tidak tahu menghargai ramadhan ini, hanya melihat ramadhan sebagai satu bulan yang menyusahkan dan mengehadkan keseronokan mereka ketika dibulan lain selain ramadhan. Nauzubillah, moga kita dijauhi dari bersikap dan berfikir sedemikian.

Setelah 6 hari berpuasa, aku cukup rasakan ketenangan dan kedamaiannya. Ketenangan yang tidak mungkin akan aku dapat dibulan-bulan lain. Kalau Allah kurniakan ramadhan sepanjang tahun kan bagus, berpuasa sepanjang tahun. Berpuasa yang bukan hanya pada mulut dan perut sahaja, tapi dari segala segi, puasa tangan, kaki, mata, tubuh badan dan hati.

Tapi berapa ramai yang berpuasa, tapi hanya mendapat lapar dan dahaga semata-mata? Puasanya tidak langsung Allah pandang dan tiada nilai langsung disisi Allah. Mulut dan perut sahaja yang berpuasa, kerana mentaliti umat Islam terutama muda mudi sekarang yang hanya memandang puasa sebagai satu bulan yang melarang diri dari makan dan minum disiang hari semata-mata. Tapi tetap berterusan dengan dosa dan maksiat yang dilakukan dibulan-bulan lain.

Contoh paling senang yang aku boleh kongsikan disini dan aku yakin ditempat-tempat lain juga sudah muak dan meluat melihat benda-benda macam ni. Bazar ramadhan. Tapi bukan aku ingin mempersoalkan berkenaan institusi bazar ramadhan tu. Aku sendiri akui kepentingan dan keistimewaan bazar ramadhan ni. Tapi apa yang aku ingin nyatakan ketidakpuasan hatiku ini adalah berkenaan pengunjung yang mengunjungi bazar ramadhan tersebut, samada untuk membeli, menjual mahupun hanya sekadar 'window shopping' semata-mata.

Cuba lihat pada pengunjung-pengunjung muslimah ataupun lebih senang disebut sebagai wanita dan perempuan-perempuan yang mengunjungi bazar ramadhan berkenaan, bagaimana dengan pemakaian mereka? Subhanallah, bukan aku nak mengata ataupun ingin membuka kelab mengumpat atau kelab mesyuarat tingkap, tapi sekadar ingin merasakan tidak puas hati dan benci dengan situasi berkenaan saja.

Bazar ramadhan ditempatku ini (Seksyen 7, Shah Alam ye..), kadang-kadang aku sendiri jadi malas nak pergi ke tempat tu. Kalau aku pergi pun biasanya memang tak lama, sampai saja terus aku tuju ke gerai yang biasa aku kunjungi. Selesai membeli, aku terus pulang ke rumah. Kalau lama-lama duk kat sana, pahala puasa yang asalnya kita bawa sebanyak 100, rasanya akan berkurang menjadi 45 dah. Jikalau la pahala puasa tu kita boleh nilai sedemikian.

Perempuan-perempuan ini tidak sedar ke mereka dibulan yang mulia sekarang ni? Berpuasa itu wajib mereka tahu pula, tapi kewajipan asas seperti menutup aurat kenapa mereka tidak sedar? Ataupun mereka memang sedar, tapi hanya buat-buat tak sedar? Bila ditegur memang sudah boleh diagak apa jawapan mereka, "hal aku, ape kau nak peduli?", "hak aku la nak tutup aurat ke tak, bukan ada kaitan pun dengan kau pun", "kubur masing-maing, yang kau peduli ape kes?", "mak aku pun tak pernah tegur aku, yang kau sibuk-sibuk nak tegur ni nape? Dah takde kerja lain ke selain duk jaga tepi kain orang?", "nanti la, bila aku dah insaf nanti, aku pakai la tudung, tinggu hidayah datang dulu"Kalau hidayah tak datang-datang macam mana?

Memang aku faham dan aku akui, hal mereka memang tiada kaitan dengan hal aku. Itu memang hak mereka, sebab mereka yang akan menjawab didepan Allah kelak, bukannya aku. Kubur memang lain-lain, asing-asing, tapi bagaimana kalau kubur mereka sebelah dengan kubur aku? Tak tahan aku nak dengar mereka meraung tiap-tiap hari bila disebat malaikat penjaga kubur nanti. Kalau ikutkan hati ni, memang aku menjawab macam ni je biasanya. Persetan la dengan hak peribadi mereka tu. Hak la kononnya, tapi mereka tak sedar menutup aurat ni bukan pilihan, tapi hak yang mereka wajib penuhi, kerana aurat kita ini hak Allah, bukan hak diri sendiri. Ini yang mereka kena faham dan kena hayati betul-betul. Huh, sakit hati betul aku kalau masuk bab ni. Sabar, sabar lisam.

Inilah yang dinamakan dunia ni dah berada dizaman akhirnya. Maksiat melata dimuka bumi ni. Yang hak dan yang batil dah bercampur baur, kadang-kadang kita sendiri menjadi keliru dengan situasi sekarang ni. Maksiat dipandang sebagai perkara biasa, tiada yang berani nak menegur dan membetulkan keadaan yang sudah jauh terpesong dari ajaran Islam ni. Perempuan-perempuan kembali dipandang sebagai satu simbol seks, bukan lagi untuk dihormati dan dipandang mulia disisi Islam. Yang berpakaian, tapi hakikatnya bertelanjang merata-rata tempat boleh kita lihat. Kadang-kadang naik muak dan bosan melihatnya.

Tapi sampai bila? Sampai bila kita hanya pandai mengomel tapi hakikatnya seperti kita membiarkan perkara ini terus terjadi? Jawapanku senang, sedarkan diri sendiri dan orang terdekat kita dulu, ahli-ahli keluarga dan isteri serta anak-anak kita supaya tidak sama menjadi dari golongan yang mendapat murka Allah diakhir zaman ini.

* S A B A R M E N A N T I *
Read rest of entry

Saturday, September 6, 2008

Mengatasi Perasaan Cemburu

Sekarang mari kita belajar cara2 nak mengatasi sifat cemburu ni. Ini merupakan sambungan daripada posting sebelum ni. Jadi, sama-sama la kita melayankan diri kita dengan maklumat dan perkongsian di bawah ini. Layann...



1. Terima hakikat bahawa sifat cemburu kita adalah masalah kita sendiri & kita bertanggungjawab mengatasinya sendiri. Fikirkan tiada siapa yang boleh membuat kita cemburu. Kita boleh mengawal fikiran dalam apa bentuk situasi pun. Ingat, pilihan terletak pada diri sendiri, bukannya orang lain.

2. Hormati perasaan pasangan kita. Seperti kita, dia juga mempunyai hak untuk menilai kecantikan wanita/lelaki lain. Jika kita dapat melakukannya, kita sudah dapat mengatasi sifat cemburu.

3. Tiada siapa suka memikirkan pasangan mereka curang. Kalaupun ini terjadi, teruk sangatkah kesannya kepada kita. Kita mungkin sedih, kecewa & marah untuk sementara waktu sahaja tetapi tidaklah sampai mati. Lambat laun kita akan dapat mengatasinya juga.

4. Bagi diri sendiri masa untuk mengatasinya. Jika kita memang seorang yang cemburu, usah berharap kita boleh berubah dalam masa yang singkat.

5. Tuliskan apa perasaan kita bila kita merasa cemburu. Marah? Tidak tentu arah? Menangis? Geram? Rasa malu? Rasa bersalah? atau bertindak kasar? Adakah kita ingin meneruskan hidup kita dengan cara ini? Jika jawapannya tidak, maka cepat2 lah berubah.

6. Cuba fikirkan bagaimana cemburu kita meledak. Adakah adil kita menyisihkan pasangan kita daripada orang lain? Teruk sangatkah dia bila dia senyum pada seorang wanita/lelaki lain? Tidakkah kita sendiripun pernah tersenyum pada wanita/lelaki lain?

7. Ramai orang yang mempunyai perasaan & masalah cemburu suka menyalahkan orang lain. Mereka kerap mencari kesalahan orang lain & mahu pihak yang satu lagi mengubah sikap tetapi dalam masa yang sama tidak melihat kesalahan sendiri. Terima hakikat bahawa kita manusia sebenarnya tidak sempurna.

8. Bagaimana erat pun hubungan anda berdua, terima hakikat bahawa masih ada lelaki/wanita lain yang lebih cantik/tampan, bijak & baik. Jadi janganlah cuba mengongkong pasangan kita. Habiskan masa bersamanya dengan penuh kegembiraan. Jangan biarkan hubungan kita goyang dengan imaginasi kita yang karut.

9. Bina keyakinan diri. Kita mungkin berasa tidak selamat jika selalu bergantung kepada pasangan. Luaskan persahabatan dengan orang lain.

10. Jika rasa cemburu kita sedang memuncak, bayangkan apa yang akan berlaku jika kita melepaskannya kepada pasangan kita. Contohnya jika pasangan dinaikkan pangkat & mempunyai seorang setiausaha yang cantik, kita patutnya ucapkan tahniah & bukannya menyindir. Jika dia ingin curang dengan sesiapa, dia tetap akan buat tak kira la samada kita cemburu ataupun tidak. Cemburu tidak akan dapat menghalang mereka.

* B I N A K E Y A K I N A N *
Read rest of entry

Thursday, September 4, 2008

Cemburu

Sifat cemburu ni adalah naluri manusia yang sememangnya amat sukar nak dibendung. Banyak gak jenis cemburu. Ada yang positif & ada yang negatif. Bila kita cakap pasal cemburu ni, dah tentu ramai yang menuding jari & mengaitkannya dengan kaum hawa. Ramai beranggapan bahawa orang perempuan ni kuat cemburu. Sebenarnya dalam soal ni, kita tak boleh nak tuduh sesiapa pun, samada lelaki mahupun perempuan. Sifat cemburu ni ada pada setiap manusia. Cuma kita perlu bijak dalam mengawal perasaan cemburu tu. Jadi fikir2kan lah yang mana baik & yang mana buruk.

Dalam kebanyakan hubungan memang terdapat sifat cemburu. Masalah timbul apabila pasangan yang cemburu ini mengugut untuk memutuskan hubungan & pasangan rasa tergugat. Ada pasangan sedar bahawa sikap cemburu mereka ini kurang menyenangkan tapi tidak mampu mengawalnya. Mereka rasa apa yg mereka lakukan itu betul. Mereka sentiasa ingin tahu apa yang dilakukan oleh pasangan mereka. Jika terlewat 10 minit pun, pertengkaran boleh berlaku.

Apabila sedang di alam percintaan, sukar untuk menerima hakikat bahawa pasangan kita mempunyai masalah terlalu cemburu. Adakah dia bersikap demikian untuk melindungi kita atau dia akan mendatangkan masalah kepada kita? Ok, mari kita siasat & selidik tanda2 cemburu yang boleh kita perhatikan pada pasangan kita.

1. Dia menelefon kita beberapa kali sehari dan nampak marah & kecewa bila kita tiada.

2. Dia menelefon kita semasa sedang mesyuarat & apapun alasan yang diberikan, dia tetap nak bercakap dengan kita. Sebab ingatkan ada hal mustahak, kita mungkin menjawab panggilannya tetapi merasa geram kerana dia hanya nak berbual je.

3. Dia menuduh sesuka hati bahawa kita telah keluar dengan lelaki/wanita lain.

4. Dia selalu mengintip & cuba mencari peluang untuk mencari kesalahan kita.



5. Dia mengugut membunuh diri jika kita meninggalkannya.

6. Dia hanya mahu kita sentiasa bersamanya & marah walaupun kita keluar dengan teman2 wanita/lelaki lain.

7. Dia tidak suka pergi ke parti atau majlis sosial kerana bimbang lelaki/wanita lain tertarik kepada kita.
8. Dia menyoal seperti seorang polis, ke mana kita pergi & dengan siapa.

9. Dia bermasam muka bila kita kerja lebih masa.

10. Dia tidak peduli dengan penjelasan kita.
11. Jangan terkejut bila dia menggeledah beg tangan/beg duit kita untuk mencari bukti samada kita bermain kayu tiga.

Perkongsian ni aku dapat kat laman web fauzynm.e-belia. Ini pasal tanda-tanda cemburu yang boleh kita kenal pasti pada pasangan kita je. InsyaAllah, lain kali aku kongsikan pula cara bagaimana nak mengatasi perasaan cemburu ni jika kita sendiri yang merasainya ataupun pasangan kita. Biasalah, siapa yang tak pernah cemburu kan? Eh, pakcik ni cemburu jugak ke? Musti la, tapi cemburu sebab tengok anak kucing leh tidur bawak ketiak mak dia jela..ngeh3x..

* A K A N K U K A W A L *
Read rest of entry

Kelebihan Berpuasa



Diriwayatkan daripada Sahl bin Saad r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya di dalam Syurga itu terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut pada Hari Kiamat kelak. Tidak boleh masuk bersama mereka seorangpun selain mereka. Kelak akan ada pengumuman: Di manakah orang yang berpuasa? Mereka lalu berduyun-duyun masuk melalui pintu tersebut. Setelah orang yang terakhir dari mereka telah masuk, pintu tadi ditutup kembali. Tiada lagi orang lain yang akan memasukinya.



Diriwayatkan daripada Abu Said al-Khudri r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Setiap hamba yang berpuasa di jalan Allah, Allah akan menjauhkannya dari api Neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun.

* H A T I T E R I N G I N *
Read rest of entry

Wednesday, September 3, 2008

Kelebihan Ramadhan



Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila tiba bulan Ramadan, dibuka pintu-pintu Syurga dan ditutup pintu-pintu Neraka serta syaitan-syaitan dibelenggu.



Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: …Dan sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu.

* I N G I N K U B E R L A R I *
Read rest of entry

Monday, September 1, 2008

Anda Telah Bersedia Untuk Bercouple Jika...

Sedikit perkongsian dihari pertama puasa. Pasal apa lagi, kalau tak pasal cinta dan menyintai la. Mungkin ada yang kata, apa la tuan punya blog ni, macam takde benda lain je nak dikongsi. Nak tahu sebab apa? Sebab blog ni khas dibina untuk berkongsi segala perkara yang berkaitan cinta dan kasih sayang yang dianjurkan dalam Islam la. Tujuannya, nak bagi kesedaran kepada remaja-remaja sekarang terutamanya tentang peri pentingnya pengurusan cinta yang betul dan mengikut apa yang Allah dah gariskan dalam al-Quran dan mengikut apa yang Nabi s.a.w dah terangkan dalam sunnah peninggalannya.

Jadi, kali ini aku nak kongsi sedikit apa yang aku dapat bila jenjalan dekat tenet melawat apa-apa yang aku rasakan perlu dan berguna untuk aku kongsikan bersama korang semua. Benda ni aku dapat kat blog Ustaz Zamri pengacara rancangan Mari Mengaji kat TV9 tu. Okeh, mari kita sama-sama telan dan hadam apa yang Ustaz Zamri dah kongsi kat dalam blog beliau. Aku tidak copy keseluruhan artikel beliau, cuma part ni saja yang aku nak kongsikan, walaupun part asal penulisannya memang menarik dan mengemukakan jawapan yang cukup bernas berkenaan isu ini. Kalau rasa nak tahu selanjutnya, lawatlah blog beliau kat link atas tu. Layan..

Anda telah bersedia untuk bercouple jika...

Niat anda memang untuk berkahwin dengan si dia demi menjaga agama dan akhlak agar sentiasa terpelihara.


Sebaliknya anda belum bersedia untuk bercouple jika...

Niat anda hanya untuk suka-suka atau ingin berseronok-seronok demi melayani kehendak nafsu semata-mata.


Anda telah bersedia untuk bercouple jika...

Sudah punya kekuatan dan ketahanan diri untuk tidak terlibat dengan perkara-perkara yang diharamkan oleh agama seperti berdua-duaan di tempat yang sunyi,berpegangan tangan dan tindakan-tindakan yang membawa kepada ‘muqaddimah’ zina.


Sebaliknya anda belum bersedia untuk bercouple jika...

Masih sukar mengawal nafsu dan tidak punya keyakinan untuk menahan diri daripada melakukan perbuatan-perbuatan negatif seperti berpegangan tangan,menyentuh dan..


Anda telah bersedia untuk bercouple jika...

Sudah lepas ilmu ‘fardhu ain’ dan mempunyai tahap pencapaian akademik yang baik dalam pengajian anda.Atau sebaik-baiknya sudah mempunyaipekerjaan yang tetap.


Sebaliknya anda belum bersedia untuk bercouple jika...

Masih kandas ilmu fardu ain,mengaji Quran pun lintang pukang dan punya masalah besar dalam pelajaran.Atau anda adalah penganggur yang masih tercari-cari pekerjaan..


Anda telah besedia untuk bercouple jika..

Sudah istiqamah menjaga solat lima waktu,berpuasa di bulan ramadhan dan sedaya upaya menjadi muslimin dalam erti kata yang sebenar.


Sebaliknya anda belum bersdia untuk bercouple jika..

Mengucap dua kalimah syahadah pun belum fasih,solat jarang-jarang,puasa kadang-kadang...aduhai!

p/s : artikel dipost sebelum pemelihara blog ini keluar mencari makanan untuk berbuka. Apalah agaknya yang nak ditelan hari ni ye. Nak ke bazar ramadhan seksyen 7 ni, tapi cam malas. Alik-alik, beli kat gerai area pusat komersial tempat tinggal aku ni juga la nampaknya. Takpe, janji ada rezeki untuk berbuka, walaupun diri ini amatlah merindui masakan mak kat kampung. Apalah agaknya yang mak masak untuk berbuka hari ni ye? Windunyee.....:sorry:

* N A K I K U T I M A N *
Read rest of entry

Sunday, August 31, 2008

Ahlan Ya Ramadhan

Cikgu Kamal : Abu, apa maknanya bila 1 ramadhan tiba?
Abu : Err...Hari menangkap ikan keli sedunia cikgu!
Cikgu Kamal : Berdiri atas kerusi... cepat!! Ha, kamu Amin yang tersengih-sengih tu, nak tolong jawabkan?
Amin : Hari Isnin la cikgu...
Cikgu Kamal : Berdiri bawah meja kamu!!
Amin : Bawah meja cikgu? Macam mana?
Cikgu Kamal : Yela. Habis tu nak saya tunjukkan?
Amin : Hehe, tak pe cikgu, saya pandai buat sendiri.
Cikgu Kamal : Bagus... Kamu pula Tok Lisam, boleh tolong jawabkan? Tok Lisam?
Tok Lisam : Hape la korang sumer ni, 1 Ramadhan pun tak tahu. Meh pakcik tolong 'briefly explain'kan. Bila 1 Ramadhan tiba, bermakna umat Islam seluruh dunia diwajibkan berpuasa. Dilarang makan dan minum dari terbit fajar hinggalah terbenamnya matahari. Tapi berpuasa ini bukan bermakna menahan diri dari makan atau minum semata-mata, semuanya kena berpuasa juga. Kelakuan, pandangan mata, pandangan hati, dan yang utamanya pandangan nafsu. Sebab kita tak boleh nak salahkan syaitan yang menggoda dah, semuanya memang atas kehendak nafsu sendiri, bermakna syaitan dalam diri sendiri atau dengan bahasa kasarnya, kitalah syaitan sebenarnya. Dan rukun puasa pula....
Cikgu Kamal : Sudah, sudah, aku tanya apa yang jadi je bila 1 Ramadhan tiba, tak suruh pun kamu 'briefly explain' panjang-panjang pun. Apa pun, pandainye Tok Lisam ni, anak sapa la ye. Mesti kanak-kanak dumex ni. Bagus-bagus.
Tok Lisam pun tersengih dan tersenyum bangganya yang dah mengalahkan separuh kerang-kerang yang masih memegang takhta tersengih semacam kerang busuk.

Eh, kenapa tiba-tiba Tok Lisam muncul dalam cerita mengarut kat atas ni? Memandai saja penulis ni ye. Luku karang baru tau.

Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kehadrat Ilahi kerana menemukan kita kembali dengan satu bulan yang penuh rahmat dan barakah yang merupakan satu nikmat kurniaan Allah dan hadiah yang amat berharga buat semua hamba-hambanya di muka bumi ini.

Ramadhan muncul lagi. InsyaAllah, bakal disambut pada Isnin 1 September nanti. Ikut tarikh posting aku ni, esok la kita akan sambut puasa ni. Jadi macam mana dengan persiapan diri, hati dan iman kita? Adakah hari ini kita akan makan sepuas-puasnya bagai esok tiada lagi makanan untuk kita? Ataupun sekadar buat tak tahu, macam tiada apa-apa yang bakal terjadi? Ataupun kita tergolong dalam golongan yang asyik mengeluh, benci dengan kehadiran bulan berkat ini? Atau mungkin juga kita dalam golongan insan-insan yang tidak sabar-sabar dan juga insan-insan yang merindui dan sentiasa menantikan kehadiran 1 Ramadhan ini? Golongan manakah kita? Nilai dan muhasabahlah diri sendiri, golongan mana sebenarnya kita terletak.

Bila berpuasa pula, adakah kita hanya sekadar tidak makan dan minum disiang hari saja? Adakah kita masih lagi dengan cara hidup dibulan-bulan biasa lain? Terus menerus dengan dosa-dosa tidak menutup aurat, mengumpat, mengata, mengusyar dan sebagainya yang saban hari kita kumpul dan menyusahkan kerja malaikat kiri kanan kita menulis dalam buku amalan? Ataupun hanya dengan iman yang terus pada takuk lama? Cuma yang bertambah hanya sekadar solat terawih dan witir sahaja? Itu pun bagi yang rajin berterawih. Bagaimana pula yang bagai lembu kenyang bila habis berbuka?

Bila 1 Ramadhan tiba, macam mana dengan ramadhan yang telah lepas? Puasa-puasa yang ditinggalkan sudah digantikan ke belum? Nak kumpul sama dengan puasa-puasa yang bakal ditinggalkan tahun ni pula ke? Atau sekadar membiarkan saja puasa itu tak berganti, sampai dihari kita bakal mengadap Ilahi? Apa agak-agaknya jawapan yang bakal kita beri? Bagaimana pula dengan kekurangan puasa lepas? Agak-agaknya dah niat ke dalam hati nak tampung semua kekurangan tu? Atau pun tahun ni bakal menjadi lagi teruk dari tahun-tahun lepas?

Bagaimana dengan Al-Quran? Ada niat tak nak usaha khatamkan dalam masa sebulan ramadhan ni? Kalau dah tahu diri tu tak mampu, sekurang-kurangnya niat jela, dapat pahala juga apa. Mana la tahu Allah bukakan pintu iman dan bagi kekuatan untuk kita khatamkan sebiji quran nanti. Atau pun tiada niat langsung ke arah tu? Kekal dengan amalan biasa yang hanya bersemuka dengan quran hanya pada malam-malam Jumaat kerana baca surah Yasin? Itu pun kalau guna al-Quran, kalau sekadar guna surat-surat yasin yang nipis tu macam mana? Jikalau la Allah tunjukkan mana-mana tangan yang sudah lama tak pegang al-Quran ni dengan tumbuhnya kulat, agak-agaknya semua orang akan berjalan sambil meletakkan tangannya kedalam poket, paling tidak pun mesti memakai sarung tangan sebab nak tutup aib yang Allah tunjukkan tu. Aib depan manusia saja yang difikirkan, aib depan Allah pernah ke kita fikirkan? Muhasabah.. Muahasabah.. Jauh sangat dah kita ni..

Sedekah, amal jariah dan yang seumpamanya pula macam mana? Dah setting betul-betul ke niat kita untuk ramadhan tahun ni? Dah kira ke berapa yang nak disedekahkan? Hari apa kita nak belanja kawan-kawan kita berbuka? Hari apa kita bakal dibelanjakan oleh kawan-kawan kita?(eh, termasuk gak pasal ni..ish34x..).

Bagaimana dengan niat kita nak sambut bulan puasa nanti? Terpaksa? Mengeluh? Benci dengan ketibaan bulan yang mulia ini? "Ee, menyusahkan betul la, dah nak mula puasa la pula. Baru saja lepas puasa tahun lepas, ni nak puasa pula dah, eee benci betul.". Adakah kita pernah terfikir sebegini? Pernah mengeluh walaupun tidak terzahir dengan kata-kata, tapi kita yakin ke hati kita tidak pernah mengeluh sedemikian? Kalau pernah, insaf-insaf lah. Istighfar la banyak-banyak.

Sedarlah, ini merupakan hadiah dari Allah, hadiah dari pencipta kita, Tuhan kita. Kalau kita dapat hadiah dari kekasih atau kawan-kawan kita pun mesti kita gembira dan tak sabar-sabar nak terima hadiah tersebut kan? Tapi apalah sangat hadiah dari manusia jika nak dibandingkan dengan hadiah dari Allah ini. Besar sangat jurangnya. Malah tiada nilai pun disisi Allah kelak.Tapi kita biasanya lebih menghargai hadiah dari manusia berbanding dari Tuhan pencipta kita. Astaghfirullah. Muhasabah diri lagi..

Pakcik, awat banyak sungguh soalan yang pakcik kemukakan dalam posting kali ni? Owh, yeke? Pakcik pun tak sedar lah. Banyak juga soalan yang pakcik kemukakan tanpa pilihan jawapan kan? Kesian korang semua. Tu la pakcik, habis tu siapa yang nak menjawab semua soalan-soalan pakcik ni? Amboiiii(bak kate seorang sahabatku), kau ingat anak lembu ada ke akan masuk blog aku nih? Kau, kau dan kau yang membacanyalah yang wajib menjawabnya. Ha, kau yang kat belakang tu pun jangan nak menyoroklah, aku nampak dah. Kau pun sama kena jawab jugak. Habis tu, pakcik tak kena jawab ke? Shhh, jangan tanya macam tu, jatuhlah saham pakcik nanti. Soalan-soalan ni untuk diri pakcik sebenarnya, nak muhasabah diri ni sebelum mula berpuasa esok..huhu.. Ha, sedar diri pun pakcik ni ye. Pakcik memang dah lama sedar, tak tidur pun. Eh, meloya buruk lak pakcik tua ni.Wei, mulut tu jaga sikit. Rilek pakcik, den gurau je.

Dikesempatan ini, aku nak mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK 1429 HIJRAH kepada seluruh umat manusia tidak kiralah muslim ke tidak. Semoga kita semua diberikan kekuatan dan kelapangan untuk mengerjakan ibadat yang datang cuma sekali dalam setahun ini. Juga disini aku ingin menyusun sepuluh jari tangan dan sepuluh jari kaki memohon ampun dan maaf jika ada tersalah silap, terasa hati dan terkasar bahasa serta ada terperli kalian semua selama kalian semua mengenali aku dialam maya ini. Juga bagi teman-teman seperjuangan, mohon banyak-banyak kemaafan dari kalian semua. InsyaAllah, moga kita dipanjangkan umur, akan bersua lagi di ramadhan yang akan datang. InsyaAllah dengan izin-Nya.

Alhamdulillah, dah siap pun satu entry khas bumper ramadhan. Harapnya korang semua enjoy la dengan karutan dan tazkirah percuma dari aku ini. Sekian..

* M A S I H M E N G H A R A P *
Read rest of entry

Wednesday, August 27, 2008

Post Ke 100 ^^

Assalamualaikum wbt...(jawab walaikumsalam wbt..bukan sekadar baca saja salam aku tu..)

Syukur alhamdulillah. Bila tengok dan baca tajuk untuk posting kali ni, mesti semua dah agak apa la yang aku nak tulis kali ni kan? Bukan nak adakan kelas mari memasak, juga bukan ingin mempersoalkan kenapa PKR mesti menang di Permatang Pauh (isu sensitip ni..heh). Yeap, anda semua betul. Ini merupakan posting aku yang ke 100 setelah lebih kurang 5 bulan menjalankan aktiviti membela dan menternak blog ni. Alhamdulillah, syukur..syukur..syukur pada Ilahi kerana tanpa keizinan dari-Nya jua, mustahil bagi diriku ini untuk mencapai sehingga ke tahap ini, hari ini.

Impian yang dulunya hanyalah angan-angan cuma, tanpa aku sedari sekarang ini telah pun cukup untuk aku mengatakan aku telah berjaya merealisasikan impian dan angan-angan aku dulu ini. Kadang-kadang semacam tidak percaya juga bila dah sampai ke tahap ni. Terasa, ah betul ke apa yang dah terjadi ni. Betul ke aku sekarang ni sudah punya blog sendiri. Betul ke posting aku sudah mencecah kepada 3 angka? Betul ke ni? Ataupun aku yang dah tak betul? (eh, pakcik waras lagi ye...)

Dulu, bila tiap kali aku melayari internet, dengan secara tidak sengaja ada masuk ke mana-mana blog, perkara pertama yang hadir dalam fikiran aku, "wah, mesti tuan punya blog ni hebat. Macam manalah agaknya rupa tuan punya blog ni. Mesti hebat punya!". Betul, memang selalunya benda-benda ni lah yang sering aku fikirkan bila tengok dan membaca blog-blog ni. Dulu terasa diri ni terlalu menyanjung mana-mana insan yang punya blog, mampu bercerita, mampu berkarya, dan mampu untuk menulis dan membuatkan kita tertarik untuk membaca dan mengikuti perkembangan blog tersebut. Seringkali tertunggu-tunggu bilakah agaknya tuan punya blog ni nak update blog diorang dengan posting terbaru.

Paling aku minat, bila dapat membaca kisah hidup seseorang. Kadang-kadang ia membuatkan diri aku tersenyum sendirian, terasa bagai turut serta dalam kisah yang diceritakan tu. Sehingga sekarang pun, pantang kalau aku nampak ada mana-mana blog yang bercerita tentang apa yang berlaku keatas dirinya dan sekelilingnya, mesti aku singgah dan baca sampai habis apa yang diceritakan.

Bahkan emel blog-blog friendster yang bagai setiap hari setia untuk singgah dalam inbox emel aku pun akan aku lawati dan baca apa yang ditulis pemiliknya. Sebab bagi aku, penulis menulis untuk orang membaca apa yang ditulisnya, bukan untuk ditulis dan hanya sekadar simpanan peribadi dan tatapan diri sendiri sahaja. Kalau tak, mustahil dia akan menulis di blog yang memudahkan orang lain membacanya. Kalau sekadar untuk simpanan diari sendiri, lebih baik tulis dalam buku diari sahaja lepas tu simpan bawah bantal, dalam bantal ataupun celah lipatan baju sahaja. Betul tak? (eh, pakcik tak pernah ada diari pun ye..harap maklum)

Sekarang, aku punya blog sendiri. Punya tanggungjawab sosial terhadap blog aku ni. Sekarang baru aku dapat rasakan apa yang blogger-blogger lain rasa bila dah punya blog sendiri ni. Perasaan yang mungkin dulunya aku sanjung dan respek, sekarang ni giliran aku pula untuk sama menjadi seangkatan dengan blogger-blogger lain. Dan apa yang aku rasa bila dah bergelar blogger ni? huhu...

Biasa dan rasa macam orang lain juga. Tiada kelebihan dan keistimewaan langsung pun. Mungkin terasa macam setiap penulisan kita ada yang ambil tahu dan sudi membacanya jela. Terutama bila mendapat maklum balas dan komen dari pembaca. Dan rasanya semua penulis mengidamkan komen dan maklumbalas dari setiap hasil penulisannya. Sebab penulis juga menulis untuk dikomen atas setiap hasil penulisannya. Baru la diorang dapat tahu samada hasil penulisannya tu berkesan, baik, menarik ataupun sebaliknya. Aku pun tak boleh nak komen lebih-lebih bab ni, sebab aku sendiri pun baru lagi dalam bidang ni, dan tidak pernah pun mengidamkan untuk menjadi seorang penulis yang berjaya suatu hari nanti.

Kalau dulu, boleh dikatakan hampir setiap hari mesti ada saja posting terbaru kat blog ni. Tapi sejak akhir-akhir ni, jarak antara satu-satu posting tu pun dah makin jauh, makin jauh, dan makin jauh. Cuma harapnya jangan sampai terkubur sudah la nanti blog ni..huhu (sedihnye pakcik kalau ini terjadi..huk3x)

Bukan apa, kalu dulu semangat berkobar-kobar lagi. Ada tu dalam satu hari pun selamber je posting sampai 2 post. Tapi manusia kan, awalnya saja semangat, bila dah lama-lama ni, semangatnya mula luntur dan hilang sedikit demi sedikit. Ditambah pula dengan kesibukan sebagai pelajar yang bagai sehari demi sehari mahu saja mencemburui masa lapang aku. Lebih-lebih bila dah berada ditahun akhir ni. Dengan projek tahun akhir lagi, memang memenatkan jasmani aku ni. Rohani? Masih mampu rehat ke? Ish34x...(ha..jangan nak sibukkan hal duniawi saja, makanan rohani pun kene cukupkan gak, kene sibukkan diri mencari bekalan akhirat gak..)

Terima kasih, syukran, sye sye (betul ke eja ni? ah, layan je..) aku ucapkan kepada semua pengunjung blog ni yang sehingga ke hari ini tidak putus-putus dan jemu-jemu untuk menjenguk dan menziarahi. Sesungguhnya setiap pengorbanan fikiran berfikir, hati memandu, iman memutuskan, tangan menaip, mouse digerakkan, lalu jari telunjukmu menekan, mata melilau-lilau membaca isi kandungan dalam blog ini, aku amatlah hargainya dan tiada hadiah berjuta yang mampu aku hulurkan untuk menunjukkan rasa penghargaanku pada kalian semua, cuma apa yang aku mampu ucapkan dengan seikhlas hatiku, TERIMA KASIH SEMUA.
:inlove:

Eh, minggu depan dah nak puasa. Tapi aku taknak cerita apa-apa lagi pasal puasa ni, insyaAllah akan menyusul satu lagi posting sebelum kita sama-sama menyambut ramadhan nanti khas edisi menyambut ramadhan al-mubarak punya. (pakcik, pose tahun lepas ganti dah? eh, bebaik sikit ye jari tu menaip, pakcik pose penuh taw..taw..
:galit:)

* I K H L A S K A N H A T I *
Read rest of entry

Monday, August 25, 2008

Hatimu Untuk Siapa?

Untuk mencapai kecemerlangan kita memerlukan hati yang bulat, begitu juga untuk bahagia, kita memerlukan hati yang satu, sama ada telah kita berikan kepada seseorang atau masih kita simpan sendiri.

Biar kepada sesiapa hati itu telah diberikan, pasti pemberian itu ikhlas sebab pulangannya serupa. Jika anda memberikan hati separuh-separuh, anda akan mendapat separuh; jika anda memberikan kesemuanya, anda akan mendapat kesemuannya semula.

Cinta yang tulus memang memerlukan pengorbanan. Salah satu pengorbanan yang perlu dilakukan ialah memberikan hati. Berikanlah keseluruhan hati anda terhadap orang yang anda cintai itu, Tak usah reserve untuk orang lain, nanti anda juga mendapat sebahagian hatinya saja.

Jujur, balasannya nikmat; sebaliknya curang balasannya derita. Sifir hidup ini mudah. Baik balasannya baik manakala buruk dibalas buruk. Jika anda bermain-main dengan hati, anda juga akan dipermainkan oleh hati. Jujurlah dengan hati sebab kebahagiaan kita letaknya di situ. Hati yang tidak tenang bermula daripada hati yang dicebis-cebiskan untuk diberikan kepada ramai orang, yang sebenarnya tidah berhak terhadapnya.

Hati seorang isteri seharusnya berada seratus peratus di dalam diri suaminya. Manakala hati seorang suami seharusnya berada sepenuhnya dalam diri isteri. Masing-masing tidak boleh reserve walau secebis untuk orang lain. Berbuat begitu bererti sengaja mencari bahagia. Teori bahagia ialah memiliki sepenuh hati atau memberikannya sepenuh hati. Berada di tengah-tengah bererti sengaja menyusahkan diri dengan rasa-rasa tidak selesa.

sincere heart

"Hatimu untuk siapa?" Sebenarnya satu pertanyaan yang perlu ditanyakan oleh setiap orang terhadap dirinya sendiri. Benarkah hatinya telah diberikan sepenuhnya untuk orang yang berhak, atau berkecai dan kini berada di dalam diri ramai orang yang tidak sepatutnya menerima?


Setiap kita memerlukan jawapan jujur sebab kedudukan hati kita hanya kita yang tahu keadaan dan statusnya. Jujurlah dalam memberikan jawapan. Kejujuran anda memang bermula daripada hati yang betul. Jika anda telah mencemarkan hati dan selalu tidak berlaku jujur terhadapnya, anda sukar memberikan jawapan setulusnya.

Jadilah seperti serikandi tatkala membulat hati untuk berjuang. Tiada apa-apa lagi buat dirinya kecuali keseluruhan hatinya telah diberikan untuk matlamat perjuangan. Jika anda telah bergelar isteri, saatnya untuk memberikan sepenuh hati pada sang suami; biarpun dia seorang penagih, tidak bertanggungjawab, malahan curang. Sebab setelah anda merelakan diri untuk menerima seseorang keseluruhan diri anda adalah miliknya.

Dia bukan suami yang baik, itu urusan dia dengan TUHAN-nya; dia bukan seorang suami yang soleh, itu urusan dia dengan TUHAN-nya; dia seorang suami yang zalim, tidak bertimbang rasa, curang, kaki perempuan, itu urusan dia dengan TUHAN-nya.

Anda tidak sedikit pun akan dipertanggunjawabkan terhadap semua kekalutannya, tapi anda akan bertanggungjawab terhadap hati anda yang sewajibnya anda berikan seratus peratus pada dia.

"Hatimu untuk siapa?" Sebuah epilog cinta dari dua insan yang saling memerlukan. Sama ada anda merelakan ia berpindah ke insan lain, atau anda simpan sendiri itu hak anda yang tiada siapa dapat mempertikaikannya, namun sekiranya hati itu hendak diberikan kepada seseorang, biarlah seseorang itu insan yang betul kerana jika insan yang salah menerimanya, anda akan terus bersalah.

* H A T I K U ? *
Read rest of entry

Friday, August 22, 2008

Kembali

Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kepada Ilahi atas segala kurniaan-Nya pada kita selama ini. Akhirnya setelah lebih kurang seminggu aku bercuti di kampung, hari ini aku mula kembali menjalani hidup sebagai seorang pelajar yang bakal menamatkan pengajiannya tidak lama lagi. InsyaAllah...

Semalam setelah mengharungi perjalanan lebih 8 jam dari Terengganu, akhirnya aku selamat sampai ke Shah Alam, tempat untuk aku meneruskan kembali sisa hidup dan tanggungjawabku yang belum selesai. Alhamdulillah, dalam perjalanan yang agak memenatkan itu, aku merasa cukup seronok dan puas kerana masih lagi diberi peluang untuk terus mengecap hidup didunia ini sehingga ke hari ini, dan dengan izin Allah jualah aku telah selamat sampai ke tempat yang aku tuju ini.

Semalam, sambil menunggu abangku datang menjemputku di terminal bas Putra, ada sedikit perkara yang kurang memuaskan hatiku terhadap apa yang aku lihat didepan mata aku sendiri. Sambil jari jemari sibuk bermain telefon bimbit, membuang mesej-mesej lama yang bilangannya sudah pun melebihi empat angka itu, dan sekali sekala aku menghabiskan masa dengan bermain game, aku amat terkejut dengan kehadiran beberapa hamba Allah yang merupakan anak melayu sebangsa denganku, dan seagama juga mungkin denganku, berpakaian yang masyaAllah, sakit mata aku melihatnya. Kalau anak Cina mahupun anak India yang berpakaian sedemikian, tak la aku nak ambil kisah sangat. Ini anak melayu yang beragama Islam.

Mesti yang terfikir, macam la aku ni tak pernah lihat semua benda tu. Memang, sejak aku tinggal di kawasan Lembah Klang ni, dah bermacam-macam yang aku lihat yang sebelum ini aku tak pernah lihat pun. Berpakaian yang bagai bertelanjang tu bersepah, naik muak dah aku menengoknya. Tapi kenapa yang kali ini baru aku ingin ceritakan disini rasa tidak puas hatiku? Takpa, sabar dan baca dulu kisah yang bakal aku karang ini.

Masa awal-awal aku tengok, aku asalnya buat tak tahu saja, sebab semacam dah perkara biasa dikota besar ini. Tapi setelah mereka sekumpulan datang mendekati aku, dan berkumpul betul-betul dibelakang tempat dudukku, aku amati setiap butir apa yang mereka cakapkan. Sah, ini memang orang pantai timur. Tapi aku buat tak endah saja dulu, sehinggalah aku lihat mereka berbondong-bondong menaiki bas yang tertera dengan nama "Tasik Kenyir Express". Hah, amik kau. Rupa-rupanya ini anak negeriku sendiri. Tergamam aku melihatnya. Terhenti permainan game aku seketika.

Sedih, teramat sedih aku bila melihatnya. Aku fikir itu satu keluarga agaknya, kerana nampak gaya macam sebuah family yang ingin pulang ke kampung. Huh, anak-anak gadisnya masyaAllah, pakai pakaian yang ntah hape hape ntah. Dah la dengan tidak ada seorang pun dalam ramai-ramai tu yang bertudung. Berpakaian yang bagai nak tunjuk semua benda yang melekat dekat tubuh tu. Hape, diorang ingat orang lain takda ke benda-benda tu semua? Orang lain punya pun lagi cantik tau.

Ingat, benda yang cantik dan berkualiti itu biasanya benda yang tertutup dan tidak dibiarkan untuk dilihat oleh orang ramai. Kalau nak beli barang pun, kita tak mahu barang yang display punya kan, mesti nak yang masih berbungkus dalam kotak lagi. Kalau boleh, biar kita sendiri yang buka kotak tu dan tengok sendiri apa isi dalamnya. Orang lain kita tak mahu pun tengok dan pegangnya sebelum kita yang memegangnya. Jadi apa kes dengan yang suka menunjuk-nunjuk ni? Apa masih ada lagi ke yang nak dipersembahkan pada bakal suaminya kelak? Huh, semua dah basi, dan orang pun taknak dah makanan yang basi dan menjadi jamahan orang ramai ni. Betul tak?huhu...

Aku bukannya berniat nak mengeji anak negeriku sendiri, bukan juga nak memperlekehkan insan-insan berkenaan, sebab jodohku juga boleh jadi dengan insan-insan yang juga menaiki bas "Tasik Kenyir Express" tu, siapa tahu kan, (tapi bukanlah dengan insan-insan yang aku ceritakan tadi, minta dijauhkan la), cuma ingin berkongsi pengalaman yang mungkin dapat kita sama-sama ambil iktibar dan pengajarannya. Terutama bagi bakal-bakal ibu dan bakal-bakal bapa kelak. Kalau diri kita dah tunggang langgang, ilmu agama entah kemana, solat pun kadang-kadang lupa, mengaji quran pun masih mengeja, hanya ilmu dunia saja yang penuh didada, macam mana kita nak capai redha Allah dan menjadikan masjid yang bakal dibina tu sebagai jambatan untuk kita menuju syurga Allah kelak?

Ingat, kapal tak akan berlayar dengan betul dan sampai ke destinasinya kalau pengemudi kapal itu sendiri tidak faham dan cukup ilmu untuk mengendalikan kapal tersebut. Alamaknya karamlah kapal itu ditengah lautan nanti. Dengan anak, mak, ayah sekali bakal menanggung lemas kat tengah lautan nanti. Kalau ada pasukan penyelamat takpa la, kalau pasukan penyelamat lambat tiba, ataupun pasukan penyelamat bercuti raya haji? Macam mana?

Sudah, tinggalkan dulu pasal anak-anak muda sekarang yang tak paham agama, hidup ikut suka kaki jiran sebelah rumah mak tiri diorang saja..huhu.. Alhamdulillah, seminggu bercuti kat kampung beberapa hari lepas, ada satu majlis besar yang telah berlangsung di teratak buruk milik ayah dan ibuku. Kakak aku telah pun selamat diijab kabulkan dengan insan pilihan hatinya. Dan seperti biasa, sekali lagi seperti pada majlis nikah abang-abang aku dulu, terpaksalah aku ini menjadi buruh paksa untuk bekerja sebelum, semasa dan selepas majlis tersebut berlangsung. Penatnya toksah nak bagitahulah. Sampaikan urat bahu aku dah terseliuh dan telah mendapatkan rawatan urut secara tidak rela oleh ayahku. Bab mengurut ini lah yang aku kurang suka, geli dah satu hal, sakit tu takyah nak kata la. Tobat maa...

Pagi selepas subuh, aku dah kena pergi hantar kunci resort kat pihak pengantin lelaki. Lebih kurang pukul 11 pagi, aku juga terpaksa menjadi penunjuk jalan kepada mereka sehingga sampai ke rumah aku. Lepas majlis akad nikah dan sesi bergambar sikit, tugas sebagai penjaga buffet dan menjaga tetamu yang datang mengambil alih jadualku pada hari tersebut. Lebih kurang pukul 5 petang, majlis pun selesai dan tugasku belum lagi selesai selagi kawasan sekitar halaman rumahku itu belum lagi aku kemaskan. Segalanya selesai keesokkan harinya, dan aku boleh berehat dan menumpukan pada kerja lain pula selepas itu.

Tapi ada cerita disebalik majlis tersebut pada diri aku. Seperti biasalah, bila dah kakak aku selesai diijab kabul, bermakna sekarang ini hanya tunggu giliran aku lah pula. Dan benda inilah yang menjadi bahan usikkan saudara-saudaraku selama majlis tersebut berlangsung. Penat aku nak senyum dan buat-buat tersipu malu bila diusik begitu. Pengantin pun tak la diusik sangat, aku ni je yang kena lebih-lebih. Tapi jauh disudut hatiku, perasaan gembira dan bahagia tu tak dapat aku nak sembunyikan. Sekurang-kurangnya selepas ini mereka menantikan giliranku untuk membawa pulang menantu bagi kedua orang tuaku pula. Dan siapakah wanita berkenaan? Biarlah rahsia (pastikan nyanyi macam Siti taw..ekekeke..) Yang pastinya, still hoping and waiting for the right time and right person. Ceewaah...ahaks

Wah, banyak sungguh dapat mesej kat shoutbox aku ni. Letih juga nak membaca dan menjawabnya. Tapi, anda semua telah membuatkan aku tersenyum sendirian didepan laptop ini tanpa dilihat oleh insan-insan lain, selain laptop, cooler, mouse, mini white board, printer, quran, tafsir dan beberapa stick note yang sudah hampir tertanggal yang setia menemani aku sekarang ini..hehe.. Tersengih sorang-sorang macam kerang busuk dah aku ni. Tak kesah la kan, asal aku ni masih waras sudah la.

InsyaAllah, disini sedikit bingkisan gambar-gambar yang termampu untuk aku kongsikan bersama pembaca sekalian sepanjang berlangsungnya majlis penikahan kakak aku beberapa hari yang lepas. Kalau nak tengok gambar lebih besar, klik saja pada gambar tersebut. InsyaAllah, nak tengok anak lobang hidung pengantin pun boleh..


Malam sebelum majlis akad nikah diadakan sedikit majlis solat hajat dan tahlil kesyukuran.


Selepas akad nikah, sesi menyarungkan cincin la pula.


Bergambar kenangan bersama keluarga. Awat amai sangat bebudak kecik ni? Sepupu la kak long.

* G I L I R A N K U *
Read rest of entry

Thursday, August 14, 2008

Taqwa & Berlemah Lembut

Ar-Rifq ertinya sikap lemah lembut, wajah berseri dan lapang dada. Lemah lembut memiliki satu kelebihan dari akhlak2 lain. Maka Allah memberi pujian yang baik kepada org yg memiliki sifat lemah lembut di dunia dan pahala yang melimpah ruah di akhirat. Sifat lemah lembut mempercantik orangnya dan memperindah di mata manusia di sisi Allah.

Sifat2 orang yang bertaqwa:

1. Beriman kepada Allah
2. Beriman kepada Malaikat
3. Beriman kepada kitab2 samawi yang diturunkan di sisi Allah.
4. Beriman kepada Rasul
5. Beriman kepada hari akhirat
6. Mendirikan solat
7. Menunaikan zakat
8. Memberi harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak2 yatim, prang2 miskin, dll.
9. Sabar tatkalam endapatp enderitaan, kesempitan dan tatkala perang.
10. Menepati janji
11. Benar dalam keimanannya kepada Allah
12. Mengagungkan syiar2 Allah swt.
13. Menginfakkan (membelanjakan) harta dalam keadaan lapang dan sempit.
14. Menahan rasa marahMemafkan kesalahan orang lain
15. Beriman kepada hal2 yang ghaib.

nasihat

Berkat bersifat taqwa:

1. Mengambil manfaat dari al-Quran dan petunjuk yang terkandung di dalamnya.
2. Kedudukan yang tinggi di sisi Allah pada hari kiamat.
3. Memperolehi syurga dan apa yang terkandung di dalamnya
4. Mendapat kecintaan Allah
5. Mendapat perhatian dari Allah
6. memperolehi kejayaan
7. Hilang rasa takut, sedih, dan mendapat khabar gembira di dunia.
8. Terbuka pintu keberkatan dan nikmat dari langit dan bumi.
9. Mendapat apa yang boleh membezakan antara yang hak dan bathil.
10. Mendapat perlindungan Allah
11. Keselamatan dari neraka pada hari kiamat
12. Berkumpul bersama-sama utusan Allah yang terhormat.
13. Kesudahan yang baik.
14. Keampunan dosa.
15. Persahabatan yang menguntungkan pada hari kiamat.
16. Berada di suatu teman yang aman.
17. Kemuliaan di sisi Allah.
18. Mendapat tempat yang disenangi di syurga.
19. Mendapat rahmat, hidayah dan maghfirah dari Allah.
20. Keluar dari kekhuatiran dan kesempatan di dunia dan akhirat.
21. Segala urusan dipermudahkan, segala kesalahan ditutupi dan pahalanya dilpatgandakan.
22. Selamat dari tipu daya org2 yg dengki dan iri hati.
23. Amalannya diterima oleh Allah.
24. Diterima secara ramah dan baik oleh malaikat pada hari kiamat nanti.

Maka jadikanlah sifat lemah lembut sebagai perhiasan dirimu wahai muslimah, yang dapat engakau terapkan terhadap anak2, suami dan tetanggamu. Jadikanlah ia sebagai jalan kehidupanmu agar dapat mencapai apa yang engkau kehendaki.

Repekan admin..

Sedikit pengisian sebelum aku berlepas pulang ke Terengganu untuk menikmati cuti pertengahan semester minggu depan. Gumbiranya hatiku bila boleh balik kampung halaman ni..huhu.. Bukan pe, dah lama rasanya aku ni tak balik rumah. Biarlah baru sebulan lebih pun, tapi bagi aku, selang masa tu dah agak lama dan membikin diriku ini kerinduan sama orang-orang kampungku..hak3x..

Jadi, sebarang masalah berhubung ketidak reply'an mesej kt shoutbox ke, comment kat posting ke, minta maaf banyak-banyak la ye. InsyaAllah, when I came back from my country side next week, I'll try to read and reply all your words. InsyaAllah with Allah's willing....

* H O H O B A L I K K G *
Read rest of entry

Wednesday, August 13, 2008

Si Gadis

Alam gadis merupakan alam yang paling manis bagi seseorang wanita.Semasa inilah seseorang wanita itu akan mencapai tahap mekarnya dan keayuannya.Pada masa inilah wanita itu mula dipanggil 'bergetah' jika kita hendak meminjam bidalan Soekarno.Bila dipandang,banyak hati lelaki akan tergoda.

Ada gadis yang 'boleh tahan' dan ada gadis yang 'tak boleh tahan'.Gadis yang 'boleh tahan' biasanya dianggap manis tapi tidaklah jelita.Yang 'tak boleh tahan' pula adalah gadis yang sungguh cantik menawan.Ramai lelaki yang tergoda kepada gadis 'tak boleh tahan' ini apatah lagi jika gadis itu sendiri pandai pula menggoda dan mempermainkan perasaan lelaki.

muslimah

Tidak dapat dinafikan bahawa lelaki teruna sememangnya tertarik pada rupa dan bentuk fizikal gadis.Itulah yang menjadi asas mengapa mereka lebih memberi perhatian kepada luaran.Ada orang berpendapat bahawa gadis yang cantik lebih beruntung kerana lelaki melayaninya dengan lebih baik,mesra dan lemah-lembut.

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud;
"Janganlah sekali-kali seorang lelaki berdua-duaan saja dengan seorang wanita, melainkan dengan didampingi seorang mahram." - Hadis Rasulullah saw riwayat Bukhari dari Ibnu Abbas r.a.

Biasanya teruna akan terpikat dan terpesona dengan kecantikan si gadis dahulu, kemudian barulah si teruna menyelidiki perangai si gadis.Ini menyebabkan ramai lelaki terperangkap, menyesal atau menderita,terutamanya bila sudah terlanjur dan tidak boleh berundur lagi, sedangkan hanya setelah terikat baru tahu bahawa si gadis itu teruk perangainya.

Walaupun 'mata yang belum berisi pengalaman' itu tertarik pada rupa yang cantik,sebenarnya jodoh bagi hati adalah hati juga,bukannya rupa. Maksudnya,pada akhirnya gadis yang hatinya paling suci sesuci hatinyalah yang dipilih oleh teruna untuk dikahwini.

Wallahu a'lam...

* B U K A N K E R N A R U P A *
Read rest of entry

Monday, August 11, 2008

Di Akhirat Nanti...

Di akhirat nanti bila semua orang dah masuk neraka dan syurga, maka Allah jelmakan Maut dalam bentuk seekor ‘kibas’(macam kambing). Hidup rupanya Maut ni, sebab tu lah korang semua akan mati. Lalu Allah perintahkan Malaikat maut ni sembelih kibas di antara syurga dan neraka. Maka matilah 'maut' ni. Mautpun jadi mayat.

Maka bergembira sakanlah orang dalam syurga, maklumlah tak mati-mati dah lepas ni. Tapi orang dalam neraka meraung, menjerit, menangis ..!

“Ya Allah dengarlah rayuan kami” jerit ahli neraka.

40 ribu tahun kemudian baru Allah Jawab (plus-minus).

“ Apa korang Mahu?”

“Keluarkan lah kami kedunia walaupaun sesaat…”(baru nak keluar sesaat, dulu 5 minit ke masjid pun payah...)

nasihat

Allah tak layan permohonan mereka, maka mereka ni merayu lagi selama 40 ribu tahun.

“Ya Allah jadikanlah kami tanah…”

Allah berfirman:(plus-minus)

“Kekallah kamu dalam neraka selama-lamanya…!”

Merekapun menangis sampai keluar darah, lepas tu keluar nanah, lepas tu keluar bijik mata. Mereka mengoyakkan muka mereka menyesal. Mereka menderita, mereka mahu mati, mereka mahu maut datang ambil nyawa mereka. Mereka tidak mahu wujud, mereka ingin sangat jadi mayat. Tapi mereka kekal di dalamya selama-lamanya. Mereka terbakar, mereka kegorengan, mereka kerebusan, mereka kepanggangan, mereka kekukusan, mereka sakit yag amat, maha sakit.

Ya Allah selamatkan lah kami dari Azab api nerakamu...

p/s:Korang takut tak api neraka? Kalau korang takut, aku lagi takut…! Kalau korang tak takut, takutnya aku kat korang sebab tak takut azab Allah!!!

* M U H A S A B A H N A F S I *
Read rest of entry

Saturday, August 9, 2008

Modul oh Modul

Salam..

Agak lama aku tak menggoreng kerepek kat blog nih. Apa kata hari ini aku hidangkan korang semua dengan hidangan kerepek yang aku masak ni ye? Makan, jangan tak makan. Tak Perlu nak bayar, tak perlu nak malu. Sila-sila lah menjamah hidangan yang segar dari kuali ini ye..ekeke:ahaha:

Modul. Apa ada dengan modul? Ermm... Aku sendiri pun tak tahu. Ops, mungkin ramai yang tak tahu binatang apakah yang aku duk sebut-sebut ni kan? Ha, meh pakcik nak terangkan apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan 'modul' ini dan didalam spesis mana dia hidup dan membiak.

Ini merupakan program yang 'kononnya' diwajibkan untuk semua student kat UiTM ni la. Program yang macam mana? Ala-ala program kat kaca TV ke? Eh, bukan anak-anak sekalian. Ini bukan program doreamon ataupun program mari mengaji kat TV9 tu. Program ni sebenarnya merupakan satu program ala-ala pemantapan sahsiah dan peribadi pelajar la. Ye ke? Entah, aku sendiri tak faham..huhu.. Tapi mantap ke lepas pergi modul ni? Aku rasa sama je..

Siapa yang kena pergi? Makcik-makcik kat kampung boleh ke nak men'join'kan diri mereka? Eh, ni bukan fun fair la kak long, nak main ajak je anak bini kat kampung. Tapi kalau boleh pun, apa salahnya kan? Student-student semester 3 hingga 5 yang wajib pergi. Tapi ia dibahagikan mengikut semester. Bermaksud, setiap semester sepanjang 3 semester ini, terpaksa la dengan hati yang tak seberapa nak rela kena pergi juga. Bangun pagi-pagi hari dihari cuti hujung minggu, melangkah kaki ke bilik air dan menyiapkan diri ke fakulti. Oh tidak, satu kerja yang bukan senang nak dilakukan.

Jadi kau sekarang ni modul mana yang kena pergi? Modul nikah kahwin ke? Eh, ape pulak, asal nampak lobang hidung aku je, nak kaitan dengan bab kahwin-kahwin jela? Aku cili gigi kau yang rongak tu karang baru tau. Untuk semester ni, aku terpaksa merajinkan diri aku sendiri untuk pergi dua modul. Satu modul untuk semester 5, dan satu lagi modul untuk semester 3.

Nape kau gatal kaki sangat nak pergi modul semester 3? Kan kau sekarang ni dah semester 5? Ha, kau nak mengusyar junior-junior kau eh? Shhh... Kalau ye pun, senyap-senyap la, kantoi aku nanti mampos la..hak3x.. Mana ada, aku dulu masa semester 3 tak pergi, jadi semester ni aku terpaksa la qada' balik. Ada faham? Tak faham? Abaikan lah.

Sebenarnya untuk masa sekarang ni, aku sepatutnya sama-sama men'join'kan diri aku dengan student-student semester 3 dengar ceramah untuk sesi pagi modul 3 ni. Tapi seperti biasa, dengan rasa tidak bersalahnya aku hanya pergi untuk tandatangan saja pagi tadi..hehe.. Lepas tu, terus aku cabut, sama dengan seorang lagi kawan aku. Malas la aku nak layan ceramah-ceramah ni, kalau dibuatnya ceramah agama, panggil Ustaz Akhil Hayy ke, Ustaz Azhar ke, baru la semangat sikit aku nak pergi. Ini tak, ceramah yang ntah apa-apa je, membosankan dan membuatkan aku tak tahan menahan telinga dan mata. Siapa setuju, angkat mouse kalian semua..hiphip

Jadi, untuk hujung minggu ini terpaksa la aku cuti kerja part time. Tak dapat aku nak ikut kawan-kawan aku pergi kerja pagi tadi. Sedih gak, sebab tak dapat gaji la nampaknya minggu ni..
:tsk:

Pulak tu, hujung minggu ni juga, tak dapatlah aku nak pergi dating dengan anak sedara aku. Dah la minggu lepas tak dapat nak pergi dah, sebab Aisyah balik Melaka..huhu, windu la sama dia. Ingatkan boleh la nak pergi hari ni, tapi disebabkan modul ni, terpaksa la lupakan hasrat aku ni. Modul ni sampai petang, jadi petang ni terpaksa la aku pergi untuk tandatangan lagi. Tengok-tengok keadaan dan kalau rasa nak join LDK petang ni, aku masuk la kejap. Sebab pagi ni je ceramah, petang karang ada LDK lak. Esok pun sama, kena pergi modul dari pagi sampai la petang.

Tapi aku ni bukan boleh kira sangat, kalau aku rasa nak pergi sangat, sibuk macam mana pun aku akan merempit gak pergi rumah abang aku tu kejap. Tak lama pun tak pe, asal dapat tengok Aisyah senyum kat aku sekali pun alhamdulillah dah. Miss that cutest little baby.
:inlove:

Minggu depan kakak aku kahwin. Hadiah apa aku nak bagi pun aku sendiri tak tahu lagi ni. Kawan ada cadangkan beli album gambar kahwin. Ermm, macam best je idea tu kan? Macam boleh diterima tanpa sebarang uji bakat je. Aku dah cucuk duit pun pagi tadi, cuma tunggu nak pergi beli je. Bab ni la yang aku tak berapa nak suka ni. Kena keluar pergi round-round lak. Aku ni dah la leh dikatakan sahabat baik bagi seekor tupai yang sedang berhibernasi bila dah ada dalam rumah ni. Punya la susah dan malasnya nak keluar.:ayokona:

Tapi apa pun, kakak aku punya pasal, terpaksa la aku merajinkan diri aku ni juga. Cari yang cibai-cibai dah la kan? Lepas tu bungkus bagi lawa-lawa. Bukan dia tahu pun siapa yang bagi kalau aku tak tulis nama atas hadiah tu..haha..:woooh:

Okeh, dah kenyang makan kerepek yang aku goreng? Tak sedap kan? Padan muka korang, aku tak paksa pun korang tuk telan kerepek gorengan aku nih..huhu.. Apa-apa pun, aku amat menghargai insan-insan yang selalu melawat blog aku ni. Korang la, siapa lagi. Sejak dari awal aku menjadikan diri aku ni seorang blogger, aku amat terharu sangat kt insan-insan yang secara sukarela mahupun secara tak sengaja selalu rajin untuk menziarah blog karutan aku ni. Yang penting, sama-sama kita dapat menfaat dari apa yang aku kongsikan kat dalam blog ni.

Akhirul kalam, jangan pergi modul, kalau nak jadi budak jahat macam saya..ekeke
:ahaha:

* C I N T A & C I T A ? *
Read rest of entry

Thursday, August 7, 2008

Jangan Kau Tangisi

Hidup ini ibarat belantara. Tempat kita mengejar berbagai keinginan. Dan memang manusia diciptakan mempunyai kehendak, mempunyai keinginan. Tetapi tidak setiap yang kita inginkan bisa terbukti, tidak setiap yang kita mahu bisa tercapai. Dan tidak mudah menyedari bahwa apa yang bukan menjadi hak kita tak perlu kita tangisi. Banyak orang yang tidak sedar bahwa hidup ini tidak punya satu hukum: harus berjaya, harus bahagia atau harus-harus yang lain.

Betapa banyak orang yang berjaya tetapi lupa bahawa sejatinya itu semua pemberian Allah hingga membuatnya sombong dan bertindak sewenang-wenang. Begitu juga kegagalan sering tidak dihadapi dengan benar. Padahal dimensi tauhid dari kegagalan adalah tidak tercapainya apa yang memang bukan hak kita. Padahal hakikat kegagalan adalah tidak terengkuhnya apa yang memang bukan hak kita.

Apa yang memang menjadi milik kita di dunia, entah itu rezeki, jabatan atau kedudukan, pasti akan Allah sampaikan. Tetapi apa yang memang bukan milik kita, ia tidak akan kita bisa miliki. Meski ia nyaris menghampiri kita, meski kita mati-matian mengusahakannya.

nasihat

"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.." (al-Hadiid: 22-23)

Demikian juga bagi yang sedang mengharap terhadap jodoh. Kadang kita tak sedar memaksa Allah tentang jodoh kita, bukannya meminta yang terbaik dalam istikharah kita tetapi benar-benar memaksa Allah: "Yang pastinya harus dia Ya Allah! Harus dia, kerana aku sangat mencintainya. " Seakan kita jadi yang menentukan segalanya, kita meminta dengan paksa. Dan akhirnya kalau pun Allah memberikannya maka tak selalu itu yang terbaik. Bisa jadi Allah tak mengulurkannya tidak dengan kelembutan, tapi melemparkannya dengan marah kerana niat kita yang kotor.

Maka wahai jiwa yang sedang gundah, dengarkan ini dari Allah:

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagi kamu. Dan boleh jadi kamu mencintai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi kamu. Allah Maha mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui." (al-Baqarah: 216)

Maka setelah ini wahai jiwa, jangan kau hanyut dalam nestapa jiwa berpanjangan terhadap apa-apa yang luput darimu. Setelah ini harus benar-benar difikirkan bahwa apa-apa yang kita rasa perlu di dunia ini harus benar-benar perlu, bila ada relevannya dengan harapan kita akan bahagia di akhirat. Kerana seorang Mu'min tidak hidup untuk dunia, tetapi menjadikan dunia untuk mencari hidup yang sesungguhnya: hidup di akhirat kelak.

Maka sudahlah, jangan kau tangisi apa yang bukan milikmu!

* A K U H A R U S F A H A M *
Read rest of entry

Monday, August 4, 2008

Perbezaan Cinta, Sayang, Suka dan Minat

Jangan mudah menilai yang kesemua perkataan di atas ini sama. Kerana yang pastinya, ia mempunyai nilai dan perbezaan tersendiri. Jadi, jom kita selami apa erti dan perbezaan antara cinta, sayang, suka dan minat ini. Layan....

Cinta - Kita memang mengharapkan dia menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau boleh nak dia tahu. Dan kita seboleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. KIta akan sentiasa berfikir tentang dirinya. Ingin mengetahui tentang dirinya, dan sentiasa berharap semoga dirinya dalam keadaan selamat sentiasa. Kerana dirinyalah yang kita idamkan menjadi pasangan hidup kita, dunia akhirat.


Sayang - Kita memerlukan dia di masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah duka kita. Selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi TELINGA kepada masalah kita. Hadirnya amatlah kita hargai, dan tanpa dirinya seolah-olah kita merasakan tiada teman untuk berbicara. Kerana dirinyalah yang kita perlukan sebagai sahabat sejati dunia akhirat kita.

ukhwah

Suka
- Kita sukakan dia kerana dia kelakar. Dia happy-go-lucky. Bila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. Tapi, kita taklah rindu giler kat dia bila tak berjumpa seminggu. Kehadirannya sentiasa kita nantikan, kerana hadirnya mampu membuatkan hidup kita ceria dengan telatah dan layanannya.


Minat - Ada sesuatu pada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya. Katakan, kita suka orang yang tinggi, tegap dan botak. Lepas tu, kita terjumpa ngan orang memenuhi kesemua kriteria orang yang kita minat ni. So, sure kita dok intai2 dia. Tengok apa yang dia buat. Ataupun, dia pandai melukis. Apa je yang dia lukis, cantik belaka. Kita pula suka lukisan tapi tak pandai melukis pulak. Jadi, kita minat pada dia sebab lukisan.

Konklusinya, nilailah diri kita sebaiknya. Adakah kita cinta, sayang, suka ataupun minat pada seseorang tu? Kalau kita cinta, buatlah macam kita cinta padanya, kalau sayang layanlah seperti kita sayang padanya. Dan juga untuk suka dan minat, cuba selami betul-betul apakah sebenarnya perasaan kita padanya.

Untuk diri kita pula, janganlah tersalah tafsir akan perkataan ataupun tingkahlaku seseorang apabila melayan kita. Jangan menganggap yang semua orang mempunyai perasaan yang sama dengan kita, dan merasa sama dengan apa yang kita rasakan. Ni tak, bila orang dah terlebih layan sikit, kita dah mula nak perasan yang dia ada perasaan kat kita. Tapi bila kita cuba nak dekatinya, cuba nak 'ada perasaan' juga padanya, tiba-tiba cinta kita ditolak. Jangan terkejut, kerana bukan semua layanan adalah berdasarkan kecintaan dan keinginan untuk hidup bersama.

So, fahamilah betul-betul niat seseorang terhadap diri kita, dan janganlah terburu-buru untuk mudah menilai hati dan perasaan orang lain terhadap diri kita. Kerana bukan semuanya sama dan menepati apa yang kita fikirkan.

Kan lebih baik berterus terang je kan? I prefer this one. Takyah susah-susah nak feningkan kepala lutut lagi..ekekeke

* A K U C I N T A *
Read rest of entry

Saturday, August 2, 2008

Tanda Anda Dilamun Cinta

Apakah perasaan anda bila mengetahui cinta anda terbalas?? Terlebih-lebih lagi yang membalas cinta anda adalah Raja kepada sekalian raja di alam ini, Penguasa kepada kerajaan langit dan bumi dan Kekasih yg abadi dan tidak pernah berbohong dalam cintaNya!!! Pastinya cintaNya kepada kekasihNya lebih anggun daripada cintanya Uda dan Dara, Romeo dan Juliet, Beckham dan Victoria dll. Bagaimana nak tahu anda sedang dicintaiNya?

1. Suka untuk bertemu yang dikasihi secara terbuka dan terang-terangan di darul salam(Jannah/Syurga). Tidak tergambar oleh kita bagaimana hati mengasihi seseorang melainkan suka untuk melihat dan berjumpa dengan yang dikasihi. Apabila diketahui bahawa untuk bertemu itu tidak mungkin tercapai melainkan dengan meninggalkan dunia dan mati, maka sepatutnya ia suka untuk mati yang pastinya sudah tidak boleh dielakkannya itu. Seorang pengasih tidak merasa penat untuk bermusafir dari tanahairnya menuju kediaman kekasihnya agar dapat menatapi wajah kekasihnya. Mati itu adalah kunci pertemuan dan pintu masuk kepada penyaksian. Rasulullah s.a.w bersabda: ertinya: “Sesiapa yang suka bertemu Allah, maka Allah suka bertemu dengannya”.

2. Antara tandanya juga adalah dia mendahulukan apa yang dikasihi Allah berbanding apa yang dia kasihi secara zahir mahupun batin. Ia beriltizam dengan kesusahan amal, menjauhkan diri dari menuruti kehendak nafsu, meninggalkan sifat malas, terus menerus mentaati Allah dan bertaqarrub kepada Allah dengan amalan-amalan sunat. Sentiasa menuntut kelebihan darjat di sisi Allah sepertimana seseorang menuntut kedekatan hati dengan kekasihnya. Kadangkala Allah menyifatkan mereka yang berkasih sayang ini dengan sifat ithar. Firman Allah, ertinya: “ mereka mengasihi orang yang berhijrah kepada mereka, di dalam dada mereka tidak ada apa-apa keperluan dari apa yang mereka berikan. Mereka mengutama (yang lain) berbanding dirinya sekalipun merekapun mempunyai keperluan tersendiri”.

3. Tenggelam dalam zikirullah. Lidahnya dan hatinya sentiasa mengingati Allah. Orang yang menyukai sesuatu tentu sekali akan banyak mengingatinya. Oleh kerana itu antara tanda-tanda kasihkan Allah, suka mengingatinya (zikir), sukakan al-Quran kalamullah, sukakan Rasulullah s.a.w serta suka apa-apa yang disandarkan kepada Rasulullah.

4. Kegembiraannya dengan berkhalwat dengan Allah, munajatnya kepada Allah, sentiasa mentilawahkan kitab Allah. Dia juga sentiasa melakukan tahajjud, menggunakan ketenangan dan keheningan malam untuk menghapus segala rintangan yang ada. Darjat cinta terendah adalah merasai kenikmatan berada bersama yang dikasihi dan mampu bermunajat kepada-Nya. Maka sesiapa yang tidur dan berbual-bual itu lebih seronok lebin baik kepadanya berbanding munajat kepada Allah, maka bagaimanakah nasib kasih sayangnya ??

5. Tidak bersedih diatas kehilangan apa-apa selain Allah. Lebih sedih dan pedih hatinya apabila berlalu setiap saat tanpa zikrullah dan tanpa mentaatinya. Selalu menghitung diri di atas kealpaan dengan mohon simpati, hisab diri dan juga taubat.

cinta

6. Merasa nikmat dengan melakukan ketaatan dan tidak merasa keberatan atau kepenatan. Kata al-Junaid: “Tanda orang yang mengasihi adalah berterusan dalam amal. Dengan syahwat fizikalnya lemah namun dengan hati dia tidak akan lemah”.

7. Merahmati dan mengasihi seluruh hamba Allah. Tegas terhadap seluruh musuh Allah dan sesiapa yang mengundang kebencian Allah. Firman Allah: ertinya: “Orang-orang tegas terhadap kuffar dan saling merahmati di antara mereka”. Tidak menjejaskan mereka sebarang celaan manusia dan tidak ada sesuatu yang boleh mengalih mereka kepada kemurkaan Allah.

8. Kasihnya itu disertai takut dibawah kehebatan dan kebesaran Allah. Ada yang menyangka takut itu betentangan dengan kasih. Sebenarnya itu tidak betul. Malah memahami kebesaran itu akan melahirkan perasaan hebat sebagaimana menyelami keindahan melahirkan rasa cinta. Khusus bagi orang yang bercinta itu ada beberapa ketakutan pada maqam cinta. Pertamanya: Takutkan beralih cinta. Lebih dahsyat dari itu takut terhijab cinta. Lebih dahsyat dari itu lagi adalah takut menjauh diri. Makna-makna ini digambarkan oleh Allah di dalam surah Hud yang telah disifatkan oleh Rasulullah sebagai telah memutihkan kepala baginda s.a.w ertinya: “Hud telah memutihkan kepalaku” . Ungkapan ini disebut oleh Rasulullah s.a.w ketika mendengar potongan ayat . Ertinya: Alangkah jauhnya kaum Thamud” “Alangkah jauhnya ahli Madyan sebagaimana jauhnya kaun thamud”.

Pemerhatian terbesar pada alamat-alamat dan sebab-sebab ini ialah kebanyakannya itu adalah perbuatan-perbuatan dalam komunikasi kemanusiaan, berkait dengan masyarakat, manusia pada kehidupan dan akhlak mereka.

Saudaraku… adakah anda ingin menggapai cinta Allah ? Beriltizamlah dengan amalan-amalan fardhu dan tambahkanlah dengan bekalan-bekalan sunat. Ikutilah jejak langkah Nabi s.a.w. jadilah orang yang bermanafaat untuk orang lain. Sertai mereka di dalam kehidupan mereka. Ziarahi mereka. Belanjakan untuk mereka. Berikan khidmat untuk mereka. Isikanlah hajat dan keperluan mereka. Masukkanlah kegembiraan dalam hati mereka.

Lakukanlah semua ini, nescaya Allah akan memanggil Jibril untuk memberitahu bahawa Dia mengasihi dirimu.

Artikel sumbangan Nur Izwah Abd Aziz

* I N G I N B E R C I N T A *
Read rest of entry
 

© 2010 Antara Cita dan Cinta Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal